عصر خودرو

تهران میزبان نهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و قطر

عصر بازار- نهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در شرایطی در آستانه برگزاری است که برگزاری هشت دوره کمیسیون همکاری‌ها میان دو کشور با دستاوردهای ویژه‌ای همراه بوده است.

تهران میزبان نهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و قطر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت نیرو، نهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر در 18 تا 20 آذر ماه به ریاست "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تعامل سازنده دو کشور ایران و قطر در تهران برگزار می‌شود و هیئتی متشکل از مسئولان بلندپایه دستگاه‌های اجرایی دو طرف در این اجلاس حضور خواهند یافت.

    این کمیسیون در قالب چهار کمیته تخصصی شامل کمیته تجارت (بازرگانی، صنایع و اتاق‌های بازرگانی، بانکی، گمرکی و بیمه)، کمیته زیر ساخت (راه و شهرسازی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار)، کمیته اجتماعی و فرهنگی (گردشگری و صنایع‌دستی، بهداشتی، علوم و پژوهش، قضائی و حقوقی) و کمیته انرژی (آب و فاضلاب، برق و نقت و گاز و محیط‌زیست) برگزار می‌شود، در خلال آن تفاهم‌نامه‌ها و توافقات دو کشور موردبحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و در سایه آن زمینه‌های لازم برای پیشبرد توافقات و اقدامات عملی فراهم خواهد شد.

    در کمیته تخصصی تجارت 17 نماینده، کمیته زیرساخت 6 نماینده، کمیته انرژی 7 نماینده و کمیته اجتماعی 11 نماینده در سطح مدیران کل از همه دستگاه‌های دولتی حضور خواهند یافت.

    در ادامه نگاهی اجمالی به بررسی سوابق همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قالب کمیسیون مشترک ایران و قطر خواهیم داشت، این همکاری‌ها از سال 1374 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و در بخش آب و برق نیز دارای دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است.

    اجلاس هشتم کمیسیون مشترک و سفر به دوحه

    سال گذشته، "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو به‌عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر، در رأس هیئتی متشکل از مدیران عالی‌رتبه و ارشد دستگاه‌های اجرایی و هیئتی از تجار و فعالان اقتصادی، به‌منظور برگزاری هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر عازم این کشور شد.

    در هشتمین اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور که هفدهم خرداد سال گذشته در دوحه برگزار شد، همکاری‌های دوجانبه در قالب پنج کمیته "اقتصادی، بازرگانی و صنعتی"، "بانکی و مالی"، "حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات"، "علمی، بهداشتی و فرهنگی، ورزشی و گردشگری" و "آب و انرژی" موردبحث و بررسی قرار گرفت و در راستای اجرای توافقنامه‌های مصوب اجلاس‌های گذشته و توافقات جدید گام‌های عملی برداشته شد.

    براین‌اساس سند تفاهم‌نامه هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر بین علی‌اکبر محرابیان و شیخ محمد بن حمد بن قاسم آل ثانی رؤسای ایرانی و قطری کمیسیون مشترک دو کشور در شهر دوحه به امضا رسید. این تفاهم‌نامه در محورهای ترانزیت، حمل‌ونقل، صنعت و تجارت، انرژی، گمرک و مناطق آزاد، گردشگری، میراث‌فرهنگی، کشاورزی، ورزشی و غیره به امضا رسید.

    "علی‌اکبر محرابیان" طی سخنانی در نشست رسمی هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قطر، رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط بین‌المللی را مورد تأکید قرارداد و اظهار کرد: باتوجه‌به روابط گذشته باید این اجلاس به‌نوعی فصل نوینی از توسعه همکاری‌ها بین دو کشور باشد.

    بنابراین گزارش یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دولت در حوزه سیاست خارجی، توسعه روابط با کشورهای همسایه است و بنابراین مقدمات برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر در تهران فراهم شده است.

    اصفهان میزبان اجلاس هفتم کمیسیون مشترک

    دور جدید همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و قطر در سال 1398 آغاز شد و 22 دی‌ماه این سال رئیس‌جمهور وقت در دیدار با امیر قطر تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را اعلام و تأکید شد نشست‌های آن به‌صورت سالانه و منظم برگزار شود.

    در پی این رویداد معاون اول رئیس‌جمهور وقت مصوبه هیئت وزیران درباره تعیین وزیر نیرو به‌عنوان دستگاه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر را ابلاغ کرد. دراین‌بین شیوع کرونا برگزاری نشست‌های حضوری را با وقفه‌هایی مواجه کرد، درعین‌حال رؤسای کمیسیون‌های ایرانی و قطری در نشست‌هایی آنلاین و ویدئوکنفرانسی موارد مشترک را به بحث گذاشتند و زمینه برگزاری اجلاس هفتم در اصفهان را فراهم آوردند.

    هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر چهارم آذرماه 1399 در شهر اصفهان با مسئولیت وزارت نیرو برگزار شد. تأسیس مراکز تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور و تشکیل کارگروه مشترک تجاری، توافق برای استقرار وابسته بازرگانی در سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و دوحه، استفاده از بندرگاه‌های دو کشور برای توسعه صادرات و واردات کالا و همکاری اتاق‌های بازرگانی اهم توافقات حاصله بر اساس صورت‌جلسه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک بود.

    اجلاس ششم و امضای تفاهم‌نامه در 14 بند

    ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر با مسئولیت وزارت صنعت معدن و تجارت در 23 اردیبهشت 1397 در دوحه برگزار شد و اهم توافقات آن "امضای سند یادداشت تفاهم در 14 بند با توافقاتی در زمینه‌های اقتصاد و تجارت، سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، ارتباطات، کشاورزی و محیط‌زیست، انرژی، مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ساخت‌وساز، توسعه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی، بهداشت، گمرک، استاندارد و ورزش و فرهنگ بود. همچنین در حوزه انرژی طرف قطری علاقه‌مندی‌اش برای مذاکره با ایران درباره راه‌های همکاری در پروژه‌های برق و نیروگاه و راه‌های اجرای آن اعلام کرد.

    اجلاس پنجم و پیگیری توافقنامه‌ها

    پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر نیز با مسئولیت وزارت امور خارجه در ششم اردیبهشت سال 1385 برگزار و پیگیری توافقات قبلی و تفاهم‌نامه‌های جدیدی را در دستور کار داشت.

    اجلاس چهارم؛ 3 موافقت‌نامه و 3 تفاهم

    توافق اولیه برای برگزاری چهارمین اجلاس در اسفندماه سال 1383 در دوحه حاصل شد. وزارت بازرگانی وقت به‌عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در نظر داشت علاوه بر تنظیم یادداشت تفاهم جامع و مفید، مقدمات امضای چند سند و برگزاری چند برنامه را هم‌زمان با اجلاس مزبور، فراهم آورد که امضای اولیه چند سند همکاری، موافقت‌نامه معاضدت قضائی، موافقت‌نامه انتقال محکومین به زندان، یادداشت تفاهم همکاری گمرکی دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری شیلات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری بانکی بین بانک‌های مرکزی دو کشور از جمله آنها بود.

    اجلاس سوم و میزبانی تهران

    سومین اجلاس همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر در خردادماه 1379 و در آستانه سفر امیر قطر به تهران برگزار و طی آن تمهیدات لازم برای انعقاد شش سند همکاری هم‌زمان با سفر امیر قطر به تهران صورت گرفت که موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه همکاری‌های فرهنگی و هنری، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی (ناظر بر اعزام کادر پزشک و پرستار ایرانی به قطر)، یادداشت تفاهم همکاری خبرگزاری‌های دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری‌های هواپیمایی دو کشور و برنامه آموزشی و موافقت‌نامه علمی دو کشور از دستاوردهای آن بود.

    اجلاس دوم؛ امضای تفاهم در 26 بند

    دومین اجلاس کمیسیون های مشترک همکاری در بهمن 1377 در دوحه برگزار شد و طی آن یادداشت تفاهمی در 26 بند به امضای رسید. پیشبرد توافقات اجلاس اول و از جمله توافق بر سر تأسیس مرکز تجاری در بوشهر و دوحه، طرح موافقت‌نامه حمل‌ونقل دریایی، پاراف پیش‌نویس موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، استقبال از تأسیس اتاق مشترک بازرگانی برخی موضوعاتی بود که بعدها در قالب سند همکاری به امضای مقام‌های مسئول دو کشور رسید.

    اجلاس یکم و امضای تفاهم‌نامه 17 بندی

    بنابراین گزارش برگزاری نخستین اجلاس مشترک ایران و قطر در سال 1374 و در سفر حجت‌الاسلام ناطق نوری رئیس وقت مجلس به دوحه کلید خورد و طی آن دو طرف نسبت به برگزاری کمیسیون مشترک ابراز تمایل و توافق کردند. اولین اجلاس در مراسم افتتاح خط‌آهن مشهد، سرخس، تجن طی روزهای 23 و 24 اردیبهشت 1375 در مشهد با حضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی و وزیر بازرگانی قطر، برگزار و یادداشت تفاهمی در 17 بند به امضا رسید.

    برچسب ها