عصر خودرو

عقب نشینی نفت جهانی از رکورد بالای سال ۲۰۱۶

عصر بازار- قیمتهای نفت روز پنج شنبه در پی افزایش ذخایر نفت خام آمریکا، صعود ارزش دلار و افزایش تولید در ایران، اروپا و آسیا از رکورد بالای اخیر عقب نشینی کردند.

عقب نشینی نفت جهانی از رکورد بالای سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بهای نفت برنت که پایه معاملات بازار جهانی است، 80 سنت یا 1.6 درصد کاهش یافت و به 48.13 دلار در هر بشکه رسید. برنت در ابتدای معاملات برای مدت کوتاهی به پایین 48 دلار سقوط کرد.

    بهای معاملات نفت خام آمریکا با 63 سنت یا 1.3 درصد کاهش، به 47.56 دلار در هر بشکه رسید.

    کاهش روز پنج شنبه قیمتهای نفت تا حدود زیادی در واکنش به قوی شدن ارزش دلار روی داد. شاخص دلار آمریکا در ابتدای معاملات روز جاری تا 95.33 واحد صعود کرد که بالاترین سطح در هفت هفته اخیر بود.

    قوی شدن ارزش دلار کالاهایی مانند نفت را که به این ارز قیمت گذاری می شوند برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند، گرانتر می کند.

    هر دو قیمت پایه در ابتدای هفته جاری تحت تاثیر مختل شدن عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ شامل کانادا، نیجریه و لیبی، به بالاترین رکورد قیمت سال 2016 صعود کردند اما روند صعودی قیمتها پس از انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در بعدازظهر روز چهارشنبه متوقف شد.

    این گزارش افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا به میزان 1.31 میلیون بشکه را نشان داد. ذخایر آمریکا در حالی افزایش یافت که تولید این کشور به دلیل موج ورشکستگی در صنعت نفت، به 8.79 میلیون بشکه در روز رسیده که در مقایسه با 9.6 میلیون بشکه در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش نشان می دهد.

    با وجود این تحلیلگران عنوان کردند نفت تحت تاثیر انتشار گزارش نشست سیاستگذاری ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا که به صعود دلار منجر شد، کاهش پیدا کرد.

    طبق این گزارش، اگر آمار اقتصادی رشد مطلوب در سه ماهه دوم را تایید کنند، بانک مرکزی در نشست ماه ژوئن نرخهای بهره را افزایش خواهد داد.

    شاخص دلار در فاصله ژانویه تا آوریل در برابر سبدی از ارزهای بزرگ هشت درصد سقوط کرد که عامل مثبتی برای حمایت از قیمتهای نفت بود اما از آن زمان 3.5 درصد بهبود یافته و نفت را تحت فشار قرار داده است.

    از سوی دیگر افزایش صادرات نفت ایران هم بازارها را تحت تاثیر قرار داد. صادرات نفت ایران در پی برداشته شدن تحریمها در ژانویه رو به افزایش است و پیش بینی می شود 60 درصد در ماه میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و به 2.1 میلیون بشکه در روز برسد. افزایش صادرات نفت ایران نشان می دهد که این کشور مشکلات لجستیکی را که به دلیل سالها تحریم داشته، زودتر از انتظار بازار رفع کرده است.

    بر اساس گزارش رویترز، مختل شدن تولید نفت در کانادا و نیجریه به تنهایی برای حذف مازاد عرضه و حتی کمبود عرضه در بازار جهانی کافی است. تولید در نیجریه در پی خرابکاریهای متعدد به پایینترین سطح در چند دهه اخیر رسیده است و در کانادا به دلیل آتش سوزی گسترده در منطقه نفت خیز آلبرتا بیش از یک سوم ظرفیت تولید تعطیل شده است.

    جدا از قطع بدون برنامه تولید، آژانس بین المللی انرژی و سایر موسسات تحقیقاتی انتظار دارند تولید کشورهای غیرعضو اوپک و بعضی از کشورهای عضو این سازمان مانند ونزوئلا که با بحران مالی روبروست، امسال کاهش پیدا کند.

    به گفته معامله گران، در مجموع بازارهای جهانی امسال با اندکی مازاد تولید به میزان 100 هزار تا یک میلیون بشکه در روز مواجه خواهند بود در حالیکه سال گذشته این رقم 2.5 میلیون بشکه در روز بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها