عصر خودرو

مذاکرات اوپک پلاس به تشدید کاهش تولید نفت متمرکز شد

عصر بازار- در آستانه دیدار روز جاری وزیران اوپک پلاس، منابع آگاه اعلام کردند مذاکرات این تولیدکنندگان درباره سیاست نفتی سال ۲۰۲۴، به کاهش عمیق‌تر تولید متمرکز است.

مذاکرات اوپک پلاس به تشدید کاهش تولید نفت متمرکز شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دو منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: این گروه سرگرم مذاکره درباره تشدید کاهش تولید گروهی در سه ماهه اول سال 2024 است. یکی از این منابع آگاه گفت: احتمال دارد که اوپک پلاس موفق نشود درباره این موضوع، به توافق برسد و ممکن است سیاست تولید فعلی تمدید شود.

    وال استریت ژورنال گزارش کرد: کاهش تولید جدید ممکن است حداکثر یک میلیون بشکه در روز باشد. روزنامه فایننشیال تایمز هم این رقم را در 17 نوامبر گزارش کرده بود.

    منابع آگاه روز سه شنبه به رویترز گفتند: احتمال تاخیر بیشتر در برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس به دلیل مذاکرات دشواری میان تولیدکنندگان در خصوص مواضعشان، وجود دارد. یکی از این منابع آگاه اظهار کرده بود: این مذاکرات ادامه دارد و هیچ تاخیری پیش بینی نمی‌شود.

    این دیدار قرار بود ابتدا در 26 نوامبر (5 آذر) برگزار شود اما به دلیل اختلاف بر سر سطح تولید نفت اعضای آفریقایی اوپک، به تاخیر افتاد. با این حال، برخی از منابع از آن زمان گفته‌اند که این گروه به توافق در خصوص این موضوع، نزدیک شده است.

    مذاکرات درباره سطح تولید اعضای آفریقایی اوپک در حالی جریان دارد که امارات عربی متحده در نشست ژوئن اوپک پلاس، اجازه یافت تولیدش را در سال 2024 افزایش دهد.

    مذاکرات اوپک پلاس در گذشته، اغلب دشوار بوده است و در نشست ژوئن این گروه هم، توافق شد محدودیت عرضه فعلی تا پایان سال 2024 تمدید شود و سهمیه تولید امارات عربی متحده به دلیل تلاش این کشور برای توسعه ظرفیت تولید، در سطح بالاتری تعیین شد.

    بر اساس گزارش رویترز، تولیدکنندگان اوپک پلاس 43 میلیون بشکه در روز معادل بیش از 40 درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می کنند. عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس در سلسله اقداماتی که از اواخر سال 2022 آغاز شد، متعهد شده‌اند تولید نفت خود را به میزان حدود پنج میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این رقم شامل کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از سوی عربستان سعودی و کاهش 300 هزار بشکه در روز صادرات نفت توسط روسیه است که تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها