عصر خودرو

کفه ترازو به سمت حقوقی‌ها

عصر بازار: در هفته‌ای که گذشت بورس تهران با افت نیم درصدی همراه بود، این ریزش در حالی در پنج روز کاری به وقوع پیوست که نماگر شاخص کل همچنان در سطح ۶۶ هزار واحد باقی ماند و با نوسانات کوتاه، هفته‌ای تقریبا بی‌رمق را برای بازار سهام رقم زد. عمده نزول رقم شاخص در هفته اخیر در روز یکشنبه با ۳۰۰واحد افت صورت پذیرفت، در این روز که فشار فروش معامله‌گران به ویژه حقوقی‌ها (عرضه‌های سنگین) باعث افت شاخص شد، رشد حجم و ارزش بازار، بار دیگر نشان داد که اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در بین دو گروه فعال بازار همچنان وجود دارد.

کفه ترازو به سمت حقوقی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس، طی معاملات انجام شده در هفته اخیر (شنبه تا سه شنبه) تغییر مالکیتی به ارزش 239 میلیارد ریال از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت. در این شرایط، حضور بیشتر سهامداران حقیقی نسبت به حقوقی نشان می‌دهد که حقوقی‌ها در هفته اخیر عمده خریداران بازار را تشکیل داده و حقیقی‌ها بیشتر به‌عنوان عرضه‌کننده در بازار حضور داشته‌اند.

    این در حالی است که گزارش‌های قبلی نیز نشان از این دارد که بعد از حصول توافق جامع هسته‌ای نیز تنها 80 میلیارد‌ تومان از نقد‌ینگی حقیقی‌ها از بازار خارج شد‌ه است و بخش عمد‌ه نقد‌ینگی این معامله‌گران د‌ر بازار باقی ماند‌ه است. این موضوع نشان می‌د‌هد‌ که برخلاف رویه پیشین معامله‌گران حقیقی که بیشتر با هد‌ف سود‌‌های کوتاه مد‌ت صورت می‌گرفت، امید‌واری حقیقی‌ها به شرایط کنونی بیش از پیش است و به همین د‌لیل عمد‌ه آنها ترجیح د‌اد‌ه‌اند‌ د‌ر بازار باقی بمانند‌. در نماد «وبصادر»؛ تغییر مالکیتی در حدود74 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت. بررسی روند معاملات این نماد نشان می‌دهد بازیگران حقوقی بیشتر به‌عنوان خریدار و حقیقی‌ها عرضه‌کننده‌های برتر بازار بودند.

    همچنین خرید حدود 24 میلیون سهم این نماد در سه روز کاری پایانی هفته، توسط صندوق سرمایه‌گذاری سپهرصاد نیز قابل توجه است.  نماد «خکاوه»، که به‌عنوان هفتمین سهم پرمعامله در هفته شناخته شده است، 10میلیارد سهم تغییر مالکیت از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی داشته است. بررسی معاملات این نماد نشان دادکه در تمامی روز‌ها بازیگران حقیقی بیش از 90 درصد سمت عرضه را در اختیار داشته‌اند. همچنین در چهار روز کاری هفته بیش از 6هزار و 354 سهم این نماد توسط بانک قوامین خریداری شد.  نماد «بترانس» که جایگاه سوم را دربین بیشترین ارزش معاملات هفته اخیر به خود اختصاص داده، تغییر مالکیتی در حدود هفت میلیون و 76 هزار سهم از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی داشته است. عمده این تغییر مالکیت در روز‌های شنبه و یکشنبه در حالی صورت گرفت که این نماد در یک ماه گذشته نیز جایگاه پنجم بیشترین ارزش معاملات را در اختیار دارد.

    نکته قابل توجه درخصوص این نماد این است که در چهار روز کاری حدود 2 میلیون و 156 هزار سهم ایران ترانسفو توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به فروش رسیده است. از سوی دیگر نماد «خریخت» در هفته گذشته، تغییر مالکیت بیش از 4 میلیون و 300هزار سهم از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی را شاهد بوده است. بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که بیش از یک چهارم این تغییر مالکیت در روز دوشنبه‌صورت گرفته است.در این نماد و طی چهار روز کاری بیش از 3 میلیون و 927 هزار سهم این شرکت توسط شرکت گروه بهمن واگذار شده است.  «فاراک» نیز در هفته گذشته تغییر مالکیتی حدود یک میلیون و نیم سهم از گروه‌های حقیقی به حقوقی داشته است. ماشین‌سازی اراک که در اکثر روز‌های هفته گذشته 100 درصد مطلق فروش آن توسط بازیگران حقیقی بوده است؛ در چهار روز کاری اخیر حدود 140 هزار سهم خود را به شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان فروخته است. 

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو