عصر خودرو

با حضور وزیر صمت

اولین خط تولید انبوه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل افتتاح شد

عصر بازار- خط تولید انبوه اتوبوس برقی ای- آتروس (e-Atros) ایران خودرو دیزل، در مراسمی با حضور وزیر صمت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاون حمل و نقل وزارت صمت، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شهردار کرج و جمعی از نمایندگان مجلس، افتتاح و آماده بهره برداری شد.

اولین خط تولید انبوه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایکوپرس، ظرفیت تولید اتوبوس برقی ای-آتروس سه هزار دستگاه در سال است. برای تولید این محصول، از سالن های تولید اتوبوس دیزلی آتروس با تجهیز برخی ابزارهای مخصوص برای نصب باتری، موتور و بستن اتصالات برقی استفاده شده است.

    این محصول با بهره گیری از موتور پر قدرت با توان 350 کیلووات و حداکثر گشتاور 3500 نیوتن متر، قدرت و شتاب اولیه بسیار بالایی دارد و از نسخه دیزلی عملکرد بالاتری خواهد داشت.

    اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل هم چنین با استفاده از  بستر مخابراتی می‌تواند به مرکز کنترل از راه دور وصل شود تا علاوه بر نظارت بر مشخصه های عملکردی، قابلیت اطلاع رسانی به راننده برای جلوگیری و برطرف کردن عیوب احتمالی نرم افزاری و سخت افزاری را نیز دارا باشد. بدین ترتیب تمامی اتوبوس های ناوگان قابلیت اتصال به یکدیگر و مرکز داده را دارند و برای اولین بار در ایران مفهوم خودروهای متصل هوشمند  (Intelligent Connected car) در خودروهای تجاری پیاده سازی شده است.

    اتوبوس ای-آتروس، از قابلیت شیب روی 20 درصدی، ظرفیت 80 مسافر و بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری و حرکت در سراشیبی ها، برخوردار است. این اتوبوس در مدت زمان حدودا سه ساعت به طور کامل شارژ شده و با ظرفیت باتری 350 کیلووات ساعت، می تواند تا حدود 250 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

    این محصول دارای گارانتی دو ساله یا پیمایش 200 هزارکیلومتر بوده و نیز موتور آن دارای پنج سال و باتری آن نیز از هشت سال گارانتی برخوردار است.

    گفتنی است، اتوبوس برقی ای-آتروس، موفق به دریافت لوح زرین برترین نوآوری ایرانی از هفتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی در سال 1401 و به عنوان نخستین خودروی برقی در کشور، موفق به اخذ استانداردهای 85 گانه از سازمان ملی استاندارد ایران شد و پس از آن، تجهیز خط تولید این محصول با نگاه به آینده فن آوری خودروهای تجاری برقی و استفاده حداکثری از امکانات داخل کشور در شرکت ایران خودرو دیزل کلید خورده است.

    برچسب ها