عصر خودرو

مکانیزه شدن صندوق‌های فروشگاهی در موازنه ناهماهنگ

عصر بازار- صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی، با هدف گذاری کسر مالیات از پایانه‌های فروشگاهی و ساماندهی به این پایانه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شد. البته در سال‌های متوالی این طرح برای اجرا به نهادها و شرکت‌های مختلفی واگذار شد، اما هیچگاه اخباری که از تحقق این طرح حکایت داشت، به وقوع نپیوست.

مکانیزه شدن صندوق‌های فروشگاهی در موازنه ناهماهنگ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، آخرین تحرکات برای عملیاتی کردن این پروژه از طریق طرح باران انجام شد. در این طرح، شرکتی با نام باران به عنوان کارگزار اتاق اصناف با شرکت‌هایی که از لحاظ فنی توانمندی برای تجهیز پایانه‌های فروشگاهی را داشتند، وارد مذاکره و بستن قرار داد شد که البته در بهمن ماه سال گذشته، به گفته علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف قراربود پایلوت این طرح اجرایی شود، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

    در پنجمین اجلاس سراسری دوره ششم هیئت نمایندگان اتاق اصناف ایران که هفته گذشته برگزار شد، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص طرح مکانیزه کردن صندوق‌های فروشگاهی گفت: اکنون این سامانه از کفایت لازم برخوردار نیست، ولی لایحه سامانه مکانیزه فروش با تغییرات لازم تهیه شده و همه هزینه‌های آن نیز برای مدت 10 سال برآورد شده است. این هزینه‌ها باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین شود.
    سعدالله، مدیر هیئت مدیره شرکت باران در گفت‌وگو با هفته نامه بازار امروز گفت: برای طرح مکانیزه کردن صندوق‌های فروشگاهی تا به حال با شرکت‌های مختلفی اعم از شرکت نگاران، شهاب، سونیران، پدکو، فرادیس، ایران نارا، توسند و کنتورسازی قرارداد امضا شده است. پرداخت هزینه این صندوق‌ها به عهده سازمان امور مالیاتی است و نحوه پرداخت هزینه صندوق‌ها نیز به شکلی است که از مالیات استفاده از صندوق‌ها پرداخت می‌شود.
    در واقع کل ارقام فاکتور صندوق‌ها از مالیات تبادلات مالی آن کم می‌شود. هم اکنون بهای تمام شده هر صندوق مکانیزه فروشگاهی بین 2 تا 3 میلیون تومان تخمین زده می‌شود و در فاز شروع این پروژه 2 میلیون صندوق مورد نیاز است.
    سعد الله اظهار کرد: هم اکنون برای آغاز به کار این طرح منتظر نامه تضمین از اتاق اصناف هستیم. تقاضای این نامه در هفته گذشته ارسال شده و احتمالا در هفته آینده صادر می‌شود. پایلوت ابتدایی این طرح نیز از استان البرز آغاز به کار می‌کند و سپس به شهرهای دیگر نیز می‌رود.
    همچنین در مراسم ششمین اجلاس هیئت نمایندگان اتاق اصناف، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران در مورد ضمانت اجرای توافق نامه اخیر اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی گفت: اصناف نگران هستند که دولت به وعده‌های خود وفا نکند اما من اطمینان دارم که با وجود جناب آقای تقوی نژاد در سازمان امور مالیاتی، توافق نامه امسال لباس اجرا به تن خواهد کرد.
    آنچه اکنون حائز اهمیت است، ابهام اجرایی شدن این طرح در موازنه ناهماهنگ اصناف، وزارت اقتصاد و شرکت‌های طرف قرارداد است. اخباری که اکنون از این طرح به گوش می‌رسد، ناهماهنگی در ارکان اجرایی را نشان می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود که این بار بر خلاف دوره‌های گذشته، متولیان طرح به هماهنگی‌های لازم دست پیدا کنند و توفیق طرح مکانیزه شدن صندوق‌های فروشگاهی را به دوره دیگر واگذار نکنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها