عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه :

برگزاری نشست پرسش و پاسخ باعث افزایش شفافیت بازار سهام می‌شود

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر الزام ناشران به برگزاری نشست پرسش و پاسخ مدیران و سهامداران گام مثبتی در راستای افزایش شفافیت در بازار سرمایه است.

برگزاری نشست پرسش و پاسخ باعث افزایش شفافیت بازار سهام می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، طبق ابلاغیه اخیر مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای شفافیت اطلاعاتی و در اجرای مفاد ماده ١٨ دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، ناشران می‌بایست ظرف حداکثر یک هفته پس از انتشار صورت‌های مالی منتهی به ١٤۰٢/٦/٣١ نسبت به برگزاری نشست پرسش و پاسخ مدیران و سهامداران اقدام کنند.

    براساس این ابلاغیه، ناشران باید زیرساخت‌ الکترونیکی لازم برای فراهم شدن امکان حضور و طرح سوالات سهامداران برخط را فراهم کرده و کنفرانس با حضور مدیرعامل و حداقل یکی از اعضای هیات مدیره برگزار شود. گزارش خلاصه موضوعات طرح شده در کنفرانس هم در کدال افشا خواهد شد.

    آنطور که دراین ابلاغیه آمده است؛ در مرحله نخست، ٣۰ شرکت منتخب اقدام به برگزاری نشست پرسش و پاسخ خواهند کرد.

    افزایش شفافیت

    حمید فاروقی،کارشناس بازار سرمایه با بیان این که تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ابلاغیه برگزاری نشست پرسش و پاسخ مدیران و سهامداران، گام بسیار مثبتی در راستای افزایش شفافیت در بازار سرمایه است، گفت: با برگزاری این نشست‌ها، بخشی از ابهامات سهامداران در مورد شرکت‌ها برطرف شده و شفافیت در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

    تقویت ارتباط با مدیران

    وی افزود: البته مهم‌ترین مشکل فعلی بازار سرمایه، نگرانی از بی‌ثباتی سیاست‌های کلان اقتصادی و مشکلاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری، ابهام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا است‌. از این رو، به نظر می‌رسد برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ در شرکت‌های بزرگی که از تصمیمات دولت تاثیر می‌پذیرند، فرصتی برای تقویت ارتباط بین مدیران شرکت‌ها و سهامداران و طرح مشکلات و چالش‌های صنعت و انعکاس مطالبات سهامداری بصورت رسمی (از طریق سامانه کدال) و در نهایت پیگیری جدی‌تر این مطالبات توسط مدیران شرکت‌ها است.

    فرصتی برای افزایش جذابیت کوچکترها

    عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان ویستا تاکید کرد: احتمالا در شرکت‌های بزرگی همچون پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و خودروسازان، نشست پرسش و پاسخ بیشتر با چنین رویکردی برگزار خواهد شد؛ اما برگزاری نشست پرسش و پاسخ در شرکت‌های متوسط و کوچک و تکنولوژی محور بازار سرمایه از جمله «غذایی‌ها، دارویی‌ها، شرکت‌های IT و همچنین شرکت‌هایی که طرح توسعه در دست اجرا دارند»، جذابیت بیشتری برای سهامداران خواهد داشت و سهامداران با حضور در این نشست‌ها، اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت شرکت مورد نظر برای سرمایه‌گذاری، خواهند داشت.

    برچسب ها