عصر خودرو

وزیر اقتصاد:

با نفت چهل دلاری به رشد اقتصادی ۵ درصد می رسیم

عصر بازار- وزیر اقتصاد از اشتیاق خریداران پیشین نفت ایران برای خرید نفت خام با شرایط قبل از تحریم خبر داد و گفت: با نفت ۴۰ دلاری به رشد اقتصادی ۵ درصد می‌رسیم.

با نفت چهل دلاری به رشد اقتصادی ۵ درصد می رسیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از قتصاد آنلاین، علی طیب نیا در حاشیه چهل و یکمین اجلاس بانک توسعه اسلامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی مترو تی وی اندونزی، در خصوص ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران گفت: ما از مدتها قبل مسایل اقتصاد ایران را آسیب شناسی کرده بودیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از مشکلات اساسی ما وابستگی اقتصادمان به درآمدهای نفتی است.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی افزود: سهم بالای درآمدهای نفتی و سهم بالای درآمدهای ارزی دولت حاصل از فروش نفت دو مشکل عمده ای بود که ایران را نسبت به درآمدهای نفتی آسیب پذیر کرده بود. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که وابستگی اقتصاد را به نفت کاهش دهیم.

    طیب نیا گفت: تحریم ها با وجود تمام هزینه ها و آسیب های تحمیلی به مردم ما واقعیت هایی را هم بیش از پیش برایمان آشکار کرد و این واقعیت، ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی بود.

    وزیر اقتصاد با بیان اینکه در دوران تحریم ها توانستیم میزان وابستگی اقتصاد ایران به نفت را کاهش دهیم، تصریح کرد: در این دوران سهم نفت از بودجه و درآمد دولت کاهش پیدا کرد و تراز تجاری غیرنفتی ایران با مازاد روبرو شد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که در دوران پساتحریم نیز این سیاست‌های اصولی را ادامه دهیم و شاهدیم که میزان وابستگی اقتصاد ما به نفت کم شده و به تبع آن آسیب پذیری مان نیز نسبت به کاهش قیمت نفت تقلیل پیدا کرده است.

    طیب نیا افزود: به همین سبب بود که در میان کشورهای نفتی، ما کمترین اثر منفی  را از کاهش قیمت نفت متحمل شدیم و دیدیم که در شرایط کاهش قیمت نفت، کماکان روند نزولی تورم در ایران ادامه پیدا کرد و رشد اقتصادی که در دوران تحریم به منهای 6.8 درصد رسیده بود به نرخ مثبت سوق پیدا کرد.

    وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش می کنیم با نفت 40 دلاری بتوانیم به رشد اقتصادی 5 درصد دست یابیم که این پیش بینی کاملا عملی است و حتی می توانیم از آن فراتر رویم.

    وزیر اقتصاد با دفاع از سیاست جمهوری اسلامی ایران برای افزایش صادرات نفت در شرایط کاهش تولید نفت دیگر کشورها اظهار داشت: به دلیل شرایط تحمیلی ناشی از تحریم ها میزان صادرات نفت ما طی چندسال گذشته به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته بود در حالیکه متوسط صادرات بلند مدت نفت ایران حدود 2.5 میلیون بشکه در روز بوده است و ما باید مجددا پس از رفع تحریم ها سهمیه پیشین خود را احیا و صادرات خود را تثبیت کنیم.

    طیب نیا یادآور شد: در دوران تحریم ما با کشورهایی مواجه بودیم که صادرات نفت شان 10 میلیون بشکه بود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران استراتژی خاصی برای افزایش صادرات خود به کشورهای آسیایی مثل چین و اندونزی دارد، گفت: اکثر مشتریان نفت ایران در دوران قبل از تحریم، بعد از برجام تمایل دوباره خود را برای معامله با ایران اعلام کرده و بسیاری از آنها قراردادهایی مطابق شرایط پیشین با ما امضاء کرده اند.

    طیب نیا افزود: اندونزی به عنوان مشتری پیشین ما مایل است بخشی از نیاز خود را از ایران تامین کند که ما این را فرصتی برای آغاز مبادلات تجاری بین دو کشور می دانیم که در گذشته حدود 2 میلیارد دلار مبادله در سال داشته اند.

    وی تاکید کرد: دوکشور تصمیم جدی دارند که مجددا مبادلات تجاری خود را افزایش دهند و تجارت نفت می تواند موتور موثر افزایش فعالیت سایر حوزه های تجاری شود.

    وزیر اقتصاد کشورمان ادامه داد: خوشبختانه روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور اندونزی و ایران همواره مثبت و سازنده بوده است؛ اندونزی بزرگترین کشور اسلامی جهان است و مشترکات فرهنگی تاریخی و دینی فراوانی با ایران دارد و مسئولین جمهوری اسلامی ایران همواره علاقمند هستند روابط خود با کشورهای اسلامی به ویژه اندونزی را توسعه دهد.

    طیب نیا تصریح کرد: من مطمئن هستم که با این علاقمندی که در مسئولین دو کشور وجود دارد در آینده نزدیک شاهد توسعه روابط و افزایش سطح همکاری های دو کشور خواهیم بود.

    وی افزود: ما در همه مسایل سیاسی و بین المللی نوعی همگرایی و توافق نظر کم نظیری را با اندونزی داشته ایم اما متاسفانه حجم روابط اقتصادی به هیچ وجه متناسب با روابط سیاسی دو کشور نیست و علاقمندیم حجم مبادلات تجاری دو کشور به میزان قبل از دوره تحریم ها برگردد.

    طیب نیا تصریح کرد: سفر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت کشورمان و همینطور بنده به اندونزی، همگی حاکی از علاقه ایران برای توسعه روابط ایران و اندونزی است.

    وی گفت: در جلسه روز گذشته خود با وزیر دارایی اندونزی، در خصوص ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و همچنین توسعه تجارت نفت و برقراری روابط کارگزاری بین بانکهای دو کشور توافق کردیم، هر چه سریعتر اقدامات اجرایی صورت پذیرد.

    وزیر اقتصاد کشورمان یادآور شد: من فکر می کنم حوزه های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد که علاوه بر تجارت، سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت و صنایع پتروشیمی جزء مواردی باشد که ما نسبت به آن اقدام کنیم.

    وی در ادامه یادآور شد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش‌هایی مانند احداث نیروگاه می تواند از حوزه های مورد همکاری دو کشور باشد.

    طیب نیا در پایان در خصوص میزان سرمایه گذاری ایران در اندونزی خاطرنشان کرد: دولت برنامه ریزی هایی برای مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایرانی در اندونزی انجام داده و سرمایه گذاری مشترک با کشور دوست و برادر اندونزی مایه خوشحالی ما می باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها