عصر خودرو

سکه در کانال یک میلیون و ۲۰ هزار ماند

۳ نوسان‌گیر بازار دلار

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار روندی عادی داشت و ساعات کم‌نوسانی را پشت‌سر گذاشت. در پنجمین روز هفته، قیمت دلار تا محدوده ۳ هزار و ۴۳۰ تومان پایین رفت،‌ ولی نهایتا با بازگشت از کف قیمت با نرخ ۳ هزار و ۴۴۲ تومان به کار خود پایان داد، ‌رقمی که تنها ۲تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود.

۳ نوسان‌گیر بازار دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان بازار ارز، درحالی‌که سه دلیل را برای کاهش نوسان دلار بیان می‌کنند، بازگشت دلار از کف قیمت را نیز یک نشانه دانستند. به اعتقاد فعالان، «تزریق حواله درهم در ساعات مختلف روز»، «پایین بودن ارزش دلار در مناطق ارزی» و «ماندن اونس در محدوده هزار و 270 دلاری» سه عاملی بوده‌اند که در روزهای اخیر به کاهش نوسانات دلار کمک کرده‌اند. گرچه در بازار روی عواملی که موجب کاهش نوسان شده بودند، اتفاق‌نظر وجود داشت، در مقابل تفسیرهای متفاوتی از نشانه بازگشت قیمت وجود داشت. برخی آن را علامتی از افزایش قیمت در روزهای آینده دانستند، ‌حال آنکه گروه دیگری چنین عقیده‌ای نداشتند. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرد و نهایتا با هزار تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه با قیمت یک میلیون و 24 هزار تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، افزایش نیافتن اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر موجب شد انتظارات افزایشی در بازار سکه کم‌رنگ شود.

    بازگشت آرام دلار

    در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه،‌ شاخص بازار ارز از محدوده 3 هزار و 440 تومان پایین‌تر رفت و وارد محدوده 3 هزار و 430 تومان شد. با این حال،‌ این پایان کار نبود و در ادامه روز دلار از کف قیمت روزانه بالا آمد. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 436 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه داشت. تا ساعت 2بعدازظهر،‌ نوسان در محدوده 3 هزار و 430 تومانی ادامه یافت،‌ ولی از این ساعت، بار دیگر دلار وارد محدوده 3 هزار و 440 تومان شد و نهایتا توانست با قیمت 3 هزار و 442 تومان به کار خود خاتمه دهد. این قیمت تنها 2 تومان بالاتر از نرخ فروش دلار در روز سه‌شنبه بود.

    روزهای کم‌تقاضا

    به گفته فعالان، در آخرین هفته اردیبهشت ماه،‌ تقاضای چندانی وارد بازار ارز نشده و همین عامل زمینه کاهش نوسانات دلار را فراهم کرده است. به گفته فعالان، مثلث تزریق حواله درهم در ساعات مختلف روز،‌ پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی و ماندن اونس در محدوده هزار و 270 دلاری تا ساعت 3 بعدازظهر سه عاملی بودند که به کاهش نوسانات دلار کمک کردند.

    به گفته فعالان، در روزهای اخیر میزان عرضه حواله درهم متناسب بوده و همین عامل موجب شده است که سیگنال افزایشی از این مسیر به بازار داخلی نرسد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. از سوی دیگر،‌ در روزهای اخیر ارزش دلار در مناطق مرزی سلیمانیه عراق و هرات افغانستان بالاتر نرفته است و همین موضوع موجب می‌شود که ارزی از بازار داخلی خارج نشود. این موضوع موجب می‌شود که میزان ارز موجود در بازار بتواند پاسخگوی تقاضا باشد. آخرین موضوعی که در کاهش نوسانات دلار به‌خصوص در روز چهارشنبه نقش داشت، ماندن اونس جهانی در محدوده هزار و 270دلار تا ساعت 3 بعدازظهر بود. به گفته فعالان،‌ ماندن اونس در این محدوده موجب شد که معامله‌گران سکه در بازار دلار مداخله خاصی نکنند تا قیمت از این مسیر نیز تحریک نشود یا تحت فشار قرار نگیرد.

    با وجود سه سرعت‌گیر یاد شده، روز چهارشنبه دلار از کف محدوده 3 هزار و 430تومانی بالا آمد. به گفته برخی معامله‌گران،‌ بازگشت دلار از کف قیمت نشانه‌ای از احتمال افزایش قیمت دلار در روزهای آینده است. به گفته آنها، بازار چند بار در برابر پایین آمدن از محدوده 3هزار و 430 تومان مقاومت کرده و همین نشانه‌ای است که محدوده مذکور کف قیمت دلار است. این در حالی است که برخی دیگر اعتقاد دارند که دلار از ابتدای سال 95 به صورت تدریجی مسیر کاهشی را پیموده است و بازگشت جزئی قیمت نشانه‌ای از احتمال افزایش دلار در روزهای آینده نیست؛ بلکه می‌تواند حاکی از روند تدریجی شاخص ارزی باشد. در واقع، دلار در سال 95 به یکباره در مسیر کاهشی قرار نگرفته است که بتوان بازگشت از کف قیمت را نشانه‌ای از افزایشی شدن روند آن در میان‌مدت دانست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها