عصر خودرو

واکنش بازار فولاد به کاهش قیمت شمش و سنگ‌آهن:

عبور قیمت‌ فولاد ازکف

عصر بازار: بازار فولاد طی هفته گذشته روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشت تا در شرایطی که کارشناسان قیمت محصولات فولادی را در کف ارزیابی کرده بودند، باز هم شاهد شکست قیمت‌ها باشیم.

عبور قیمت‌ فولاد ازکف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، تخفیف 50 تومانی شرکت فولاد خوزستان اتفاقی بود که طی هفته گذشته امید رخت بربستن رکود از بازار فولاد را در میان فعالان این بازار ناامید کرد. در کنار این اتفاق کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن نیز رخدادی است که از نگاه کارشناسان می‌تواند در قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

    آن‌طور که کارشناسان می‌گویند در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن با افت شدیدی همراه شده تا آنجا که قیمت آن به 15 تا 16 دلار در هر تن رسیده است. به عقیده کارشناسان این میزان افت قیمت اگرچه بسیار چشمگیر است اما می‌تواند مانعی برای خروج سنگ‌آهن خام از کشور و انگیزه‌ای برای ایجاد کارگاه‌های فراوری سنگ‌آهن به محصولاتی مانند کنسانتره، گندله و ‌آهن اسفنجی باشد.

    به این ترتیب درست در شرایطی که به نظر می‌رسید بازار فولاد پس از پشت سر گذاشتن یک دوره گذار می‌تواند قیمت‌ها و رونق پیشین خود را بازیابد، آنچه از سوی مسوولان شرکت فولاد خوزستان «اجبار برای کاهش قیمت» خوانده شد باعث شد تا بازار با دور جدید افت قیمت‌ها همراه شده و رکود آن تشدید شود.

    اتفاقات یاد شده اما در حالی بازار فولاد را در حوزه میلگرد با کاهش قیمت همراه کرد که تیرآهن طبق روال چند ماه گذشته روند عکس را طی کرد و با جهش قیمت‌ها همراه شد.

    بر این اساس قیمت میلگرد به غیر از سایزهای 14، 18 و 25 که با افزایش قیمت 5 تومانی همراه بوده‌اند در بقیه سایزها با افت قیمت منفی 33/ 0 درصدی تا منفی 71/ 0 درصدی همراه بوده است. شرایط در بازار تیرآهن اما کاملا مسیرعکس بازار میلگرد را طی کرده است و رشد قیمت‌ها در این بازار از کف مثبت 39/ 0 درصدی در تیرآهن شاخه 27 آغاز شده و تا 87/ 9 درصد رشد در تیرآهن شاخه 20 ادامه پیدا کرده است.

    طی کردن این دو مسیر قیمتی متفاوت از سوی میلگرد و تیرآهن در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه این دو محصول مشترک است و طبیعتا باید واکنشی مشابه به تغییرات قیمتی در مواد اولیه از خود نشان بدهند.

    رئیس اتحادیه آهن فروشان در رابطه با اقدام اخیر فولاد خوزستان و تاثیر آن بر بازار به «دنیای اقتصاد» می‌‌گوید: اوایل هفته گذشته قیمت شمش آهن در بازار 1200 تومان بود که البته در بورس کالا با قیمت 1202 تومان عرضه شد؛ اما این قیمت حالا به 1150 تومان رسیده است و فولاد خوزستان نیز برای هماهنگی با بازار50 تومان تخفیف برای شمش خود در نظر گرفت. محمد آزاد در ادامه می‌گوید: تخفیف 50 تومانی فولاد خوزستان قطعا در بازار اثرگذار است اما کاهش قیمت‌ در محصولات نهایی از 50 تومان کمتر خواهد بود.

    به عقیده آزاد، اگرچه قیمت‌ها در بازار فولاد به کف رسیده بودند، اما زمانی‌که اقدامی مشابه اعمال تخفیف فولاد خوزستان اتفاق می‌افتد؛ واکنش تولیدکنندگان در نظر گرفتن تخفیف‌های بیشتر یا تسهیلات برای جذب مشتری‌هایی بیشتر است و خریداران هم در انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها دست از خرید خواهند کشید. به عقیده کارشناسان با وجود این اتفاقات باید شاهد دور جدید رکود در بازار فولاد باشیم.

    رکود در حالی در بازار فولاد ریشه‌ بیشتری خواهد کرد که آزاد عقیده دارد این شرایط تا دی ماه امسال و زمانی‌که تکلیف بودجه سال آینده و پروژه‌های عمرانی مشخص شود ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها