عصر خودرو

آیا اقتصاد کانادا در آستانه رکود است؟

عصر بازار- بر اساس داده‌های رسمی، تولید ناخالص داخلی کانادا در ماه سپتامبر برای سه ماه متوالی بدون تغییر بوده است.

آیا اقتصاد کانادا در آستانه رکود است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، بر اساس گزارش اداره آمار کانادا، عملکرد اقتصادی این کشور در ماه آگوست ثابت ماند و احتمالاً طی سه ماهه سوم به سمت انقباض سقوط کرده است. کاهش سرعت در روند افزایش نرخ بهره، تورم، آتش سوزی جنگل‌ها و شرایط خشکسالی در سراسر این کشور رخ داده است. داده‌های اولیه نشان داد که تولید ناخالص داخلی در ماه سپتامبر نیز برای سومین ماه متوالی بدون تغییر بوده است. بر اساس این گزارش، صنایع تولیدی- خدماتی نسبت به ماه قبل 0.1 درصد رشد داشته و صنایع تولیدکننده کالا 0.2 درصد کاهش داشته است. بر اساس این ارقام، به طور کلی، تنها 8 بخش از 20 بخش صنعتی گسترش یافته است.

    بخش تولید در ماه آگوست 0.6 درصد کاهش یافت، در حالی که کاهش تولید کالا‌های بدون دوام و با دوام در سومین کاهش ماهانه متوالی نقش داشته است. بخش معدن و استخراج نفت و گاز در ماه آگوست 1.2 درصد افزایش یافت. اداره آمار کانادا در گزارش خود نوشت: این سومین افزایش ماهانه باعث شد فعالیت بیش از سطح ماه آوریل باشد، قبل از اینکه فعالیت در ماه می به دلیل تأثیر آتش‌سوزی جنگل‌ها کاهش پیدا کند. معاملات عمده فروشی در ماه آگوست 2.3 درصد افزایش یافت، در حالی که معاملات خرده فروشی برای سومین ماه متوالی، 0.7 درصد کاهش یافت. خدمات مربوط به اقامت و غذا در ماه آگوست 1.8 درصد کاهش یافت که نشان دهنده انقباض در هر دو زیرمجموعه است.

    کشاورزی، جنگل‌داری، ماهیگیری و شکار در ماه آگوست 3.2 درصد کاهش یافت که مهم‌ترین کاهش آن از ماه آگوست 2021 است. این گزارش نشان داد که تولید محصول در ماه آگوست 2023، 6.7 درصد کاهش یافته که عمدتاً به دلیل شرایط خشک در غرب کانادا و کاهش خروجی مورد انتظار است. به گفته یک اقتصاددان این که آیا اقتصاد کانادا در حال رکود است یا نه، اهمیت کمتری نسبت به این واقعیت دارد که تأثیرات عقب‌ماندگی سیاست پولی احتمالاً فعالیت اقتصادی رو به جلو را کاهش می‌دهد. در نتیجه، پیش بینی می‌کنیم که این اقتصاد به وضوح در سال 2024 وارد رکود شود. هفته گذشته، بانک مرکزی کانادا پس از ده مرحله افزایش نرخ از اوایل سال 2022، تصمیم گرفت برای دومین بار متوالی نرخ بهره را در 5 درصد ثابت نگه دارد. این رگولاتور هشدار داد که ممکن است افزایش بیشتر نرخ به تورم بیشتر منتهی شود.

    برچسب ها