عصر خودرو

مدیر منطقه ای یک سازمان بین المللی:

چالش افت قیمت نفت مساله جدی کشورهای خاورمیانه است

عصر بازار- مدیر منطقه ای سازمان بین المللی آموزشی اشریدج (Ashridge) گفت : امروز آنچه که به عنوان چالش پیش روی کشورهای خاورمیانه قرار گرفته، افت قیمت نفت است که پیامدهای وسیعی را می تواند در برنامه های این کشورها به همراه داشته باشد.

چالش افت قیمت نفت مساله جدی کشورهای خاورمیانه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «راری هندریکز» در همایش «الزام های بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی» در جمع مدیران و متخصصان بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی کشورمان افزود: مدیران خلاق و مبتکر در برابر رویدادهای پیش بینی نشده و یا زودهنگام، باید برای ورود به بازارهای نوظهور اقتصاد جهانی بیندیشند و از مزیت های خود بهره گیری لازم را به عمل آورند.
    وی گفت: اقتصاد چین در حالی رشد 14 درصدی را در سال های پیشین ثبت کرده بود که در سال 2015 به رشد 6 درصدی رسید و این امر مورد انتظار نبود؛ کشورهای روسیه و برزیل نیز مشکلات ویژه ای داشتند.
    «هندریکز» معتقد است: تغییرات اقلیمی، رشد بالای بدهی کشورها و فاصله بالای دهک های درآمدی بالا و پایین که پیامد نابرابری درآمدی را به دنبال داشته است امروز به عنوان دغدغه های مدیران ارشد کشورها محسوب می شود و باید نسبت به آن چاره اندیشی و برنامه ریزی شود.
    وی یادآورشد: جهان کنونی با تحولات پرشتاب همراه است و بازیگران جدیدی وارد عرصه شده اند؛ از جمله آنها پدیده دیجیتال است که شرکت های پایدار و قدیمی را به چالش کشیده اند؛ واقعیت اینکه دیجیتالی شدن، همه زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و براین اساس باید به نیازهای مشتریان پاسخ داد.
    این مدیر سازمان بین المللی اشریدج یادآورشد: دنیای توسعه یافته امروز به کاهش سرعت رشد جمعیت می اندیشند و ژاپن و روسیه در افق 2050 به ترتیب کاهش 30 و 20 درصدی را در برنامه دارند و این زنگ خطری برای پیری جمعیت کار است.
    وی گفت: پیامد جمعیت میانسال و پیر، افزایش هزینه های بهداشتی و خدمات درمانی برای دولت ها خواهد بود و اکنون کشورهای خاورمیانه به موضوع افزایش جمعیت می اندیشند؛ چنانچه این موضوع بخوبی مدیریت شود، می تواند فرصت خوبی برای این کشورها باشد.
    «هندریکز» بایادآوری سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «اکنون ما نخستین نسلی هستیم که می توانیم به فقر پایان دهیم و از سوی دیگر آخرین نسلی که به تغییرات اقلیمی پایان دهیم.» گفت: تحقق این دیدگاه مسئولیت بین المللی را پیش روی مدیران قرار می دهد؛ واقعیت اینکه هر تصمیم نادرست می تواند نقش موثری روی اقلیم داشته باشد.
    به گفته این مدیر بین المللی، در 25 سال گذشته تحقیقات زیادی انجام و موجب شد تا یک میلیارد نفر از فقر خارج شوند؛ همچنین تعداد افرادی که درآمد روزانه یک دلاری داشتند از سهم 50 درصدی به 14 درصد کاهش یافت، اما در عین حال یک میلیارد نفر از افراد کره زمین شب گرسنه می خوابند.
    وی افزود: بررسی ها نشان می دهد منشأ 80 درصد از بیماری های انسان آب ناسالم است و سالیانه حدود هشت میلیون کودک در جهان، جان خود را بر اثر بیماری های ناشی از آب ناسالم از دست می دهند.
    هندریکز معتقد است، شرایط یاد شده در حالی پیش روی جهانیان قرار دارد که در دنیا 100 شرکت بزرگ فعالیت دارند که حجم گردش مالی آنها از تعدادی از کشورهای آفریقایی بیشتر است.
    وی افزود: آنچه مهم اینکه، مدیران امروز باید از دانش و فناوری بالا برای هدایت مجموعه تحت مسئولیت خود برخوردار و چنانچه ضعف و ناتوانی داشته باشند، ابتدا به بنگاه و در کلان به جامعه آسیب وارد می سازند.
    براساس برنامه راهبردی تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمهوری اسلامی ایران با داشتن مزیت های نسبی مناسب در منابع و سرمایه های فیزیکی و انسانی می تواند با الگویی اثر بخش در مسیر توسعه و صنعتی شدن حرکت کند و در ردیف کشورهای در حال توسعه و نوظهور صنعتی قرار گیرد.
    آمارهای منتشر شده از سوی منابع بین المللی ( از جمله بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، یونیبدو ) در سال 2014، جمهوری اسلامی از نظر سهولت انجام کسب و کار در بین 189 کشور رتبه 130 را به خود اختصاص داد؛ از نظر رقابت پذیری جهانی در بین 144 کشور جایگاه 83 را داشت؛ همچنین در رقابت پذیری صنعتی در بین 142 کشور در سال 2012 رتبه 67 را از آن خود ساخته بود؛ در رونق اقتصادی در میان 142 کشور در سال 2013 به جایگاه 107 رسید و در زمینه آزادی اقتصادی در بین 178 کشور سال 2014 رتبه 173 را کسب کرد؛ همچنین در زمینه توسعه انسانی در سال 2013 جایگاه 75 را در بین 186 کشور ثبت کرد.
    در همایش «الزام های بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی»، روش های حضور پایدار و رقابت در بازار بین المللی با رقبای مختلف بررسی و تجار و بازرگانان ایرانی با قوانین و استانداردهای لازم برای حضور در سازمان تجارت جهانی آشنا شدند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها