عصر خودرو

افزایش قیمت نفت خاورمیانه در بحبوحه مخاطرات ژئوپلتیک

عصر بازار- حمله رژیم صهیونیستی به غزه نه تنها بی‌ثباتی در قیمت نفت را افزایش داده، بلکه خطر گسترش درگیری‌ها باعث شده تاجران پول بیشتری برای عرضه نفت خاورمیانه در قراردادهای سالانه خود بپردازند.

افزایش قیمت نفت خاورمیانه در بحبوحه مخاطرات ژئوپلتیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تاجران نفت خام طی یک ماه گذشته معاملات  محموله‌های نفت خاورمیانه را که در سال آینده میلادی بارگیری می‌شوند، به‌خاطر خطرات ژئوپولتیکی در این منطقه، با قیمت بالاتری انجام می‌دهند.

    حمله رژیم صهیونیستی به غزه نه تنها بی‌ثباتی در قیمت نفت را افزایش داده، بلکه خطر گسترش درگیری‌ها باعث شده تاجران پول بیشتری برای عرضه نفت عمان و ابوظبی در قراردادهای سالانه خود بپردازند. بیشتر این قراردادها تا پایان اکتبر قطعی شده بودند.

    برخی از محموله‌های نفت عمان و ابوظبی 0.5 درصد محدوده نوسان در قراردادهای سالانه دارند، یعنی خریدار و فروشنده می‌توانند با توجه به تقاضا قیمت را تنظیم کنند. این محموله‌های نفتی بین 30 تا 35 سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت رسمی به فروش رسیده‌اند.

    قراردادهایی که محدوده نوسان قیمت آنها کمتر و حدود 0.2 درصد هم بوده با قیمت بالاتری فروش رفته‌اند. برای مثال نفت خام عمانی و درجات نفتی موربان و داس ابوظبی بین 1 تا 12 سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت رسمی فروخته شده‌اند.

    در این بین، قیمت معاملات آتی نفت خام از زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در اوایل اکتبر کاهش یافته و قیمت نفت خام برنت به حدود 85 دلار در هر بشکه رسیده است.
    توقف روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اجلاس فدرال رزرو این کشور در روز چهارشنبه باید از قیمت نفت حمایت می‌کرد اما نفت برنت و نفت آمریکا هر دو در روز پنجشنبه کاهش قیمت داشتند.

    از طرف دیگر کاهش ذخایر نفت خام در آمریکا و اروپا همچنان از قیمت این کالا حمایت می‌کند.

    برچسب ها