عصر خودرو

تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

عصر بازار- بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت ارز و سکه که در ابتدای هفته با افزایش احتمال جنگ زمینی در غزه، رشد پیدا کرده بود، با کاهش تنش‌ها، ریزش شدیدی را تجربه کرد.

تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بازار ارز و سکه این روزها در حال نوسان است و بیشتر از اینکه میل صعود داشته باشد، طی روزهای گذشته روند نزولی به خود گرفته است.

    هر خبر مثبت یا منفی باعث رفت و برگشت نرخ ارز در محدود 48 هزار تا 52 هزار تومان می شود. افزایش دامنه نوسان نرخ ارز طی سه هفته گذشته بیشتر به دلیل افزایش ریسک‌های بین‌المللی بوده است. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی عامل اصلی نوسان بازار‌ها در هفته‌های اخیر را ریسک‌های جنگ می‌دانند.

    بازار ارز با آغاز هفته جاری و با افزایش احتمال جنگ زمینی در غزه روند صعودی به خود گرفت و در روز شنبه تا 52 هزار تومان نیز پیش رفت. معامله‌گران می‌گویند جمعه در پشت خط شاهد انتشار اخبار جنگی بودیم و همین اخبار باعث شدند تا در روز شنبه بازارها طوفانی و با شکاف مثبت شروع به کار کنند. در شرایط کنونی برخی از فعالان بازار می‌گویند که رشد قیمت سکه در اولین روز هفته هیجانی بوده و احتمال عقب‌نشینی قیمت سکه دور از انتظار نیست.

    * تلاش ناکام رسانه‌های بیگانه برای ایجاد بحران ارزی در کشور

    روز شنبه سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: به دنبال جنگ اخیر فلسطین، رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند بگویند نرخ ارز در ایران در سال 1403 به عدد مشخصی می‌رسد تا ذهنیت فعالان تجاری و اقتصادی را تحت تاثیر قرار بدهند.

    * جامانده‌ها عامل رشد قیمت ارز

    معامله‌گران در مورد رفت و برگشت بازار می‌گویند، بعضی‌ از افراد در قیمت های بالا خرید کرده اند و از فروش جامانده اند و حالا با ایجاد ترس در بازار به دنبال فروش هستند و جو افزایشی می‌دهند. به نظر می رسد تقاضا در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و فروشندگان برای کم کردن از زیانی که دیده‌اند، در حال پیشنهادی پایین تری هستند تا دلار روی دستشان باد نکند.

    کارشناسان بازار ارز معتقدند، نگاه بازار در این روزها فقط به فاند جنگی است؛ اگر اخبار به سمت آتش‌بس و کم‌شدن تنش بروند، بازار هم اصلاحش بیشتر خواهد شد، اما در صورت تشدید تنش و بیشتر شدن آتش جنگ رژیم اسرائیل و غزه، قیمت دلار دوباره می‌تواند به سمت سقف حرکت کند.

    تحلیل‌گران فنی معتقدند، اگر قیمت دلار امروز بالای 50 هزار و 150 تومان تثبیت دهد می‌تواند برای شکستن مقاومت 51 هزار و 200 تومان تلاش کند. در صورت تثبیت قیمت دلار بالای این سطح خریدار جدید وارد بازار خواهد شد. اما اگر قیمت دلار سطح حمایتی 50 هزار و 250 تومان را از دست بدهد حمایت پایین‌تر آن 48 هزار و 800 تومان خواهد بود.

    * علت کاهش قیمت ارز چیست؟

    کارشناسان اقتصادی 3 عامل را دلیل کاهش بازارها عنوان می‌کردند، اولی وضعیت بلوکه سنگین در بازارهاست که موجب شده خالی فروشی در هر حالت سود داشته باشد و رشد زیادی داشته باشد. عامل دوم را معامله‌گران، تزریق بازارساز و فروش درهم در قیمت‌های بالا می ‌دانند. عامل سوم و مهم بازار، اخبار جنگ است که فعلا طبق خبرها، ‌جنگ در آرامش بعد از طوفان به سر می‌برد. کارشناسان تکنیکال معتقدند بازارها به حمایت‌های مهمی رسیده‌اند.

    * حمایت دلار هرات از دلار 50 هزار تومانی

    دلار هرات نیز با آغاز هفته با گپ مثبت آغاز به کار کرد و تا 52 هزار و 200 تومان هم بالا رفت، اما در این کانال نتوانست دوام بیاورد و با کاهش در نیمه دوم معاملات به 51 هزار و 550 تومان رسید.

    طی روزهای گذشته قیمت دلار هرات نیز با کاهش روبرو شده و تا 50 هزار و 500 تومان طی معاملات دیروز و امروز افت کرده است.

    * کاهش قیمت درهمی دلار

    روز شنبه قیمت درهم امارات نیز با گپ مثبت 160 تومانی در 14 هزار و 230 تومان آغاز به کار کرد و تا 14 هزار و 280 تومان بالا رفت اما این بازار هم مثل دلار کاهشی شد و در 14 هزار و 170 تومان بسته شد.

    نرخ درهم هم پس از این رشد به کانال 13 هزار تومان بازگشت و تا 13 هزار و 680 هم کاهش یافت. با این قیمت درهم امارت، قیمت دلار 50 هزار تومان برآورد می‌شود.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلاری درهم و دلار تهران شانه به شانه حرکت می‌کنند و حباب درهم به سمت صفر میل می‌کند. بازارساز معامله‌گران درهم را ناکام گذاشته است. در چنین شرایطی دلار تهران برای روز جاری از سمت درهم سیگنالی ندارد و به نظر می رسد به زودی دلار وارد کانال 49 هزار تومانی خواهد شد.

    به عقیده کارشناسان فنی‌ تا زمانی‌که قیمت درهم امارات بالای 13 هزار  و 600 تومان باشد دلار در کانال 50 هزار تومان خواهد بود. سطح مقاومت مهم درهم 14 هزار و 200 تومان است که اگر بازار بالای این رقم تثبیت شود راه ورود قیمت دلار به کانال 52 هزار تومان باز می‌شود. در تحلیل میان‌مدت هم معامله‌گران معتقدند تا زمانی‌که قیمت دلار بالای 50 هزار تومان باشد بر مدار صعود است.

    * کاهش قیمت سکه ادامه دارد

    قیمت سکه نیز در ابتدای هفته و به دلیل افزایش ریسک های بین المللی، در 29 میلیون و 950 تومان بازگشایی شد و با افزایش تا 30 میلیون و 400 هزار تومان بالا رفت و در ادامه مثل سایر بازارها کاهشی شد و به مرز 30 میلیون تومان رسید.

    طی معاملات دیروز نرخ سکه تمام بهار آزادی تا 28 میلیون و  400 هزار تومان نیز کاهش یافت. حباب سکه به حوالی 5 میلیون و 600 هزار تومان رسیده که نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. طلای آبشده هم تا حوالی کانال 11 میلیون بالا آمده بود به میانه کانال 10 میلیونی بازگشت.

    * الگوی ستاره دنباله دار در بازار سکه تشکیل شده است؟

    در حالی که جنگ‌ معادلات بازار را سخت کرده و پیش‌بینی بازار راحت نیست، برخی علایم نشان می‌دهند در صورت نبودن خبر و اتفاق خاصی در بازار قدرت کدام روند بیشتر خواهد شد. در معاملات روز قبل اکثریت بازارها با گپ منفی باز شدند، غالبا در نمودارهای تکنیکالی گپ‌ها منجر به پولبک (برگشت به عقب) برای پرکردن گپ به وجود آمده بوده است؛ همین مسئله یکی از موردهایی است که نمودار سکه به عنوان عامل احتیاطی برای خرید نشان می‌دهد.

    سکه روز قبل کندل شوتینگ استار (نمودار شبیه ستاره دنباله‌دار) را در معاملات روزانه ثبت کرد.‌ کندل شوتینگ‌استار زمانی تشکیل می‌شود که در انتهای یک روند صعودی فروشندگانی منتظر افزایش قیمت و اصابت آن به مقاومت هستند و پس از افزایش قیمت و اصابت آن به مقاومت آن را تا نزدیکی قیمتی بازگشایی روز پایین می‌آورند.

    در چنین شرایطی اگر قیمت آغاز روز جاری پایین‌تر از بالاترین قیمت روز قبل باشد و قیمت پایانی سکه پایین‌تر از قیمت بسته شدن روز قبل باشد کندل شوتینگ‌استار به عنوان الگوی برگشتی تایید‌شده و به معنای تغییر روند در تحلیل نمودار تکنیکال خواهد بود که اگر روند سکه نزولی شود می‌تواند آن را تا حمایت 27 میلیون و 500 هزار تومان در گام اول پایین بیاورد.

    * طلا به دارایی امن تبدیل شده است

    محمد بیات، کارشناس اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره بازارهای ارز و سکه گفت: سرمایه‌گذاران در حال رصد نشانه‌هایی در جنگ حماس و اسرائیل هستند که ممکن است این جنگ گسترده‌تر شود یا به آتش بس ختم شود تا بتوانند نوسان در بازارها را پیش بینی کنند.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد:سرمایه‌گذاران همچنین در انتظار جلسه آتی بانک مرکزی آمریکا و جدیدترین اطلاعات اقتصادی این کشور هستند که قرار است طی روزهای آینده منتشر شود. انس جهانی این روزهای در حال نوسان در محدوده 2000 دلاری است که می تواند وضعیت بازاهای مختلف در دنیا را تغییر دهد.

    وی افزود: قیمت طلا که به عنوان یک دارایی امن در شرایط نامطمئن در نظر گرفته می‌شود، برای نخستین ‌بار در 6 ماه گذشته به بیش از 2 هزار دلار به ازای هر اونس افزایش پیدا کرده است. در شرایطی که بازارها با نوسانات کوتاه‌مدت همراه هستند، طلا و نفت نیز می‌توانند به عنوان دارایی‌های امن محسوب شوند.

    بیات تاکید کرد: در بازارهای داخلی نیز عده ای با هر خبری به دنبال نوسان گیری از بازارهای مالی مختلف هستند. اما به نظر می رسد، نوسان در بازار ارز و سکه در حال کوتاه شدن است و در صورت ادامه روند فعلی، بازار ارز و سکه با کاهش قیمت، طی روزهای آینده به آرامش و سکون خواهند رسید.

    برچسب ها