عصر خودرو

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران:

خدمات صندوق ضمانت صادرات می‌تواند تا حدودی جایگزین LC باشد

عصر بازار- به گفته رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران، خدمات صندوق در کشورهای هدف (نه همه جا) تا حدود ۹۰ درصد می‌تواند جایگزین ال‌سی باشد.

خدمات صندوق ضمانت صادرات می‌تواند تا حدودی جایگزین LC باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید امیر برهانی نائینی با بیان اینکه سقف بیمه‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران برای هر شرکت 35 میلیون یورو است، اظهار کرد: البته اگر سرمایه ثبتی صندوق افزایش یابد این رقم هم بیشتر خواهد شد. برای ضمانت‌نامه هم سقفی که شرکت‌ها بخواهند و قابلیت داشته باشند، انجام و تسهیلات داده شده است.

    وی با اشاره به دسته‌بندی کالاها در صندوق ضمانت صادرات، تصریح کرد: برای مثال صنایع الکترونیک، نرم‌افزاری و دانش بنیان که مزیت صادراتی دارند و در بازار هدف وابستگی به کشور ایجاد می‌کنند، اولویت اول دریافت خدمات از صندوق هستند. همچنین صنایع غذایی و دارویی هم از اولویت‌های مهم هستند و بعد از موارد یاد شده صنایع شیمیایی، پتروشیمی و صنایع معدنی در اولویت‌های بعدی صندوق ضمانت صادرات قرار دارند.

    برهانی با بیان اینکه چین، امارات، عراق و افغانستان چهار مسیر پرطرفدار در استفاده از امکانات صندوق ضمانت صادرات است، تصریح کرد: اخیرا هم روسیه به این مقاصد پرطرفدار اضافه شده است. همچنین آمار بی‌نظیری در کشور ارمنستان ثبت شده، به طوری که نزدیک به 100 میلیون یورو مجموع خدمات فنی مهندسی و کالا در این کشور بیمه شده است.

    رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در پاسخ به اینکه آیا خدمات صندوق می‌تواند خلاهای ناشی از محدودیت استفاده از ال‌سی را برای تجار ایرانی پوشش دهد؟ تصریح کرد: نمی‌توان گفت خدمات صندوق کاملا شبیه ال سی است، اما تا حدود زیادی می‌توانیم خیال فروشنده و خریدار را از جابه‌جایی مطمئن کالا راحت کنیم. ال‌سی معمولا به این دلیل باز می‌شود که صادرکننده می‌خواهد کالایی را ارسال کند و طرف مقابل می‌خواهد پولی را برگرداند و پس به دنبال این هستند که از امن بودن معامله مطمئن شوند. صندوق ضمانت صادرات هم 90 تا 95 درصد این مسیر را بیمه می‌کند که اگر فردی در صادرات با خسارت مواجه شد، صندوق آن را پرداخت کند.

    برچسب ها