عصر خودرو

کیسون به بازار دوم فرابورس نزدیک شد

عصر بازار- نامه نگاری ها و ارسال امیدنامه از کیسون به فرابورس برای ورود به بازار دوم فرابورس انجام شده و د ر انتظار تعیین جلسه هیات پذیرش است.

کیسون به بازار دوم فرابورس نزدیک شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، نماد کیسون از سال 1392 در بازار پایه فرابورس قابلیت معامله پیدا کرد و سرمایه فعلی شرکت 384 میلیارد تومان و ارزش بازار آن 700 میلیارد است. این شرکت که اکنون در بازار پایه توافقی فرابورس معامله می شود، در صدد ورود به بازار دوم فرابورس است. از ابتدای سال 95، صحبت از برگزاری جلسه هیات پذیرش این شرکت در فرابورس شنیده می شد و پیگیری های «عصربازار» گویای این است که با ارسال امیدنامه و صورت های مالی از طرف شرکت به فرابورس و نامه نگاری های مورد نیاز، جلسه هیات پذیرش به زودی برگزار شود. البته زمان دقیق این جلسه هنوز مشخص نشده است.

    تحلیل و بررسی شرکت کیسون به نقل از گروه تحلیل «وبورس» نشان می دهد که درصد مالکیت کیسون در «سرمایه گذاری ایران» حدود 15درصد است (یک کرسی هیئت مدیره دارد). سرمایه این شرکت در حال حاضر 300 میلیارد تومان است که در حال افزایش به 500 میلیارد تومان است. بهای تمام شده این سرمایه گذاری برای کیسون 15میلیارد تومان است. این شرکت معمولا تقسیم سود بسیار پایینی دارد و افزایش سرمایه هم از همین محل است. با توجه به گزارش سال مالی 93، از سود 1310 میلیاردی، 670 میلیارد سهم اقلیت است و 640 میلیارد تومان سود دیگر سهامداران، که سهم کیسون بیش از 90 میلیارد تومان بوده است. حداقل ارزش این سرمایه گذاری بر اساس مستندات شرکت بیش از 1200 میلیارد تومان است که سهم کیسون از این سرمایه گذاری 180 میلیارد تومان است. بدیهی است که این ارزش گذاری در حالت بدبینانه و حداقلی درنظر گرفته شده است.

    مهمترین دارایی شرکت سرمایه گذاری ایران شرکت «بازرگانی پتروشیمی» است، از پرتفوی بورسی بازرگانی پتروشیمی می توان به 7درصد «پترول»، 17درصد «شپدیس» و 52درصد «حپترو» اشاره کرد. از دارایی های غیر بورسی بازرگانی پتروشیمی اطلاعاتی در دست نیست، سرمایه این شرکت 400 میلیارد تومان است که 52درصد آن متعلق به سرمایه گذاری ایرانیان و 45درصد مربوط به «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» است. بازرگانی پتروشیمی که از بزرگترین شرکت های خاورمیانه است که به امر فروش محصولات تولیدی مجتمع های پتروشیمی ایران در بازارهای داخلی و خارجی اشتغال دارد. در سال 94 میزان صادرات بازرگانی پتروشیمی بیش از 14هزار میلیارد تومان بوده است. در سال مالی منتهی به خرداد 94، 1220میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

    گازرسانی سیستان

    موضوع پروژه احداث 939 کیلومتر خطوط انتقال گاز شیرین به 4 ناحیه از استان سیستان و بلوچستان ( از ایرانشهر به زاهدان، چابهار، خاش، زابل) در سه فاز به روش مشارکت عمومی- خصوصی (B.O.T) است. شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان کارفرما، شرکتهای کیسون و نفت، گاز و انرژی کیسون مجری و شرکت توسعه انرژی تجارت آسیا (تتا انرژی که کیسون مالک 20درصد آن است) به عنوان مشاور تأمین مالی ایفای نقش میکنند.

    هم اکنون سوخت چهار نیروگاه اصلی استان سیستان و بلوچستان، از فرآوردههای نفتی مایع (گازوئیل ونفت کوره) تأمین میگردد. با توجه به اینکه قیمت این محصولات به طور تقریبی سه برابر قیمت گاز است، جایگزینی گاز طبیعی به عنوان سوخت نیروگاه و فروش این فرآوردهها به مشتریان خارجی میتواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد. مبنای اقتصادی تعریف این پروژه بر این اساس بنا نهاده شده است. در شرایط کنونی هزینه متوسط سالیانه سوخت نیروگاهها براساس ظرفیت مصرفی و قیمت

    متوسز سوختهای مایع، 2 میلیارد دلار میباشد. لذا سرمایه گذاری معادل آن نقطه سربه سر یک ساله از زمان بهره برداری کامل را نوید میدهد که برای پروژههایی در این سطح بسیار اقتصادی است.

    بنابر آخرین مصاحبه رئیس هیئت مدیره کیسون، این پروژه به ارزش یک میلیارد و 825 میلیون دلار آمریکا است که هنوز به قطعیت کامل نرسیده است. این پروژه نوین برای وزارت نفت با ایهام های زیادی روبرو است که پس از حل و فصل مسائل و حداقل کردن ریسک های آن انتظار می رود 2 ماه پس از عید 95 به قطعیت دست یابد.

    پیگیری های «عصربازار» حاکی از این است که برای تامین مالی این پروژه، شرکت کیسون درصدد ایجاد یک صندوق پروژه بین المللی به ارزش 1.8 میلیارد دلار است و راه اندازی این صندوق تا پایان خرداد قطعی می شود.

    با فرض حاشیه سود 5درصدی بدون درنظر گرفتن مزایای BOT بودن قرارداد، در سه سال اجرای پروژه حداقل 30 تومان به سود کیسون اضافه شود. ارزنده بودن این نوع قرارداد BOT بودن آن است که قیمت فعلی سهم در بردارنده سود حاصل از دوران بهره برداری این قرارداد است و بدیهی است سود دوران بهره برداری منجر به رشد قابل توجهی در قیمت سهم خواهد شد.

    دو خطه کردن راه آهن چادرملو به اردکان

    این مسیر که طول آن به 200 کیلومتر بالغ میگردد یکی از محورهای مهم ترانزیت مواد معدنی و فولادی کشور است. در واقع با توجه به موقعیت جغرافیایی معادن سنگ آهن و فولادسازان کشور و با در نظر داشتن افق توسعه صنایع فولادی پیشبینی میشود ظرفیت بهرهبرداری از این خط از 10 میلیون تن فعلی به 19 میلیون تن افزایش یابد. که این مهم مستلزم سرمایهگذاری در حدود 6،500 میلیارد ریال خواهد بود.

    به منظور تأمین مالی، طراحی و احداث این پروژه تفاهمنامهای فیمابین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکتهای کیسون و تتا انرژی تشکیل شد که به موجب آن مقدمات اجرایی تأمین مالی پروژه از طریق تأسیس صندوق پروژه در بورس به انجام خواهد رسید. این قرارداد به روش B.O.T است. مدت اجرای پروژه 3 سال و بهره برداری از آن 10 سال خواهد بود. با فرض ظرفیت 9میلیون تن این خط و طول 200 کیلومتری آن؛ 1800 میلیون تن کیلومتر به ظرفیت حمل و نقل ریلی مواد معدنی افزوده خواهد شد. با در نظر گرفتن حق دسترسی 512ریالی (تن-کیلومتر) درآمد بیش از 92میلیارد تومانی سالیانه به دست می آید. در صورت افزایش نرخ حق دسترسی، درآمد هم افزایشی خواهد بود. در نظر داشته باشید نگهداری خطوط ریلی هزینه تعمیرات چندانی ندارد و از این محل درآمد، سود مناسبی برای کیسون شناسایی خواهد شد.

    پروژه خط ریلی با کشور ایتالیا

    جدیدترین تفاهم نامه خارجی شرکت کیسون پروژه در زمینه ریلی با ایتالیاست که حجم این تفاهم نامه حدود 2میلیارد و 800 میلیون یورو است. البته هنوز حاشیه سودی برای این تفاهم نامه پیش بینی نشده است و برای تبدیل شدن به قرار داد باید تا 5 الی 7 ماه دیگر صبر کرد.

    قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی

    زنگنه وزیر نفت در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته با تایید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفته بود: به زودی قرارداد محرمانه توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد. پیش بینی میشود حجم سرمایه گذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی کمتر از 5 میلیارد دلار باشد. کیسون بعنوان مجری طرف ایرانی در این پروژه حضور خواهد داشت که این موضوع در حال مذاکره می باشد.

    فروش بلوک 25درصدی به سرمایه گذران اروپایی

    مصاحبه اخیر انصاری، رییس هیئت مدیره کیسون گویای این است که بلوک 25درصدی شرکت در نیمه دوم امسال به فروش گذاشته خواهد شد، تا کنون کشورهای اروپایی از جمله آلمانی ها، علاقمندی خود را به این موضوع نشان داده اند. انتظار می رود با توجه به معامله بلوک، بزودی شاهد شفاف سازی های بیشتری از جانب شرکت در جهت تعیین ارزش واقعی سهم باشیم.

    قرار داد توسعه میدان نفتی سپهر

    اردیبهشت 94 تفاهم نامه دو جانبه توسعه میدان نفتی سپهر، از میادین حوزه غرب کارون میان شرکت نفت وگاز اروندان و کیسون امضا شد و در صورت اقتصادی بودن توسعه این میدان و تهیه طرح جامع MDP، قرارداد نهایی منعقد خواهد شد. زمان اجرای پروژه از زمان امضای تفاهم نامه 48 تا 52 ماه تخمین زده شده است. پس از انجام مطالعات نهایی و تعیین ظرفیت میدان قیمت استخراج می شود؛ با این وجود پیش بینی می شود که میزان سرمایه لازم برای توسعه این میدان بین 500 تا 600 میلیون دلار باشد.با فرض حاشیه سود 5 درصدی در مدت پروژه بیش از 5 تومان به سود کیسون افزوده خواهد شد.

    پتانسیل های دیگر شرکت:

    کیسون علاوه بر پروژه های عظیم که در بالا اشاره شد درگیر پروژه های بسیار دیگری هم است، پروژه هایی از جمله پروژه بازار بزرگ ایران، پروژه اطلس پلازا، قطار شهری اهواز، مونوریل قم، باغ کتاب تهران، آب شیرین کن بندرعباس، ساخت دو نیروگاه به ظرفیت 1000مگا وات در کرمان و کرمانشاه، تصفیه خانه التیمور مشهد، گندله سازی گل گهر و چندین پروژه در کشورهای بلاروس، کامرون، عراق، عمان و ... است، ارزش ریالی پروژه ها چندین هزار میلیارد تومان است و البته با توجه به عدم شفاف سازی خیلی از این پروژه ها، نمیتوان رقم دقیق آنها را مشخص کرد. امید است با ورود شرکت به بازار بالاتر، اطلاعات دقیق تری از پروژه های مذکور، منتشر شود که بتوان ارزشگذاری دقیق تری برای پروژه ها داشت.

    تهدید ها و چالش های پیش روی شرکت:

    کیسون بیش از 500میلیارد تومان در ونزوئلا مرتبط با پروژه مسکونی 10008 واحدی دارایی دارد (موجودی نقد، مطالبات، سرمایه گذاری، موجودی مواد کالا، حساب پرداختنی و ...) که معادل ارزی این مبلغ مشخص نگردیده است، با توجه به شرایط بحرانی ونزوئلا نرخ های معتبر تسعیر کاربرد خود را از دست داده است، موضوع مهمی که نیاز است از جانب شرکت شفاف سازی دقیقی صورت گیرد. (تضعیف ارزش بولیوار بطوری که قبلا هر دلار به 6 بولیوار تسعیر می شد و هم اکنون این نرخ بیش از 900 است!). همچنین در خصوص پروژه هایی در عراق، کامرون و ... امکان از دست رفتن سرمایه گذاری و شناسایی زیان وجود دارد.

    یکی دیگر از مشکلات عمده ی کیسون، کمبود نقدینگی است. تا پیش از سال 93 کیسون از طریق درآمدهای حاصل از پروژه های خارجی توانست کسری ناشی از عقب ماندگی طرح های داخلی را جبران کند. در حال حاضر نیز با بازگشایی عملیات سوئیفت و تسهیل نقل و انتقال پول و همچنین فراهم شدن امکان ارایه ضمانت نامه ، پتانسیل جذب پروژه های پیمانکاری تا حجم 3 میلیارد دلار در خارج از کشور فراهم شده که در صورت تبدیل این تفاهم نامه ها به قرارداد به تقویت پتانسیل پروژه های داخلی و پوشش کسری های آنها کمک خواهد کرد. اخیرا از سوی رئیس هیئت مدیره شرکت ادعا شده است درامد 450 میلیون دلاری این پروژه در دوران تحریم ها دریافت و پس از تبدیل شدن به ریال در پروژه های داخلی مصرف شد.

    همچنین بحث مطالبات شرکت از پیمانکاران و دولت از دیگر مشکلات عمده ی شرکت است، موضوعی که باعث تاخیر یا حتی توقف در پروژه های قطار شهری اهواز، مونوریل قم و ... شده است. انتظار می رود با زمزمه هایی مبنی بر پرداخت مطالباتی دولتی شاهد بهبود وضعیتی مطالباتی شرکت باشیم.

    با توجه به پتانسیل های برشمرده کیسون امکان داشتن بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان پروژه را دارد که خود مبلغ بسیار بزرگی به نسبت به سرمایه 384میلیارد تومانی و ارزش بازار 700میلیارد تومانی آن است. طبق صحبت های مدیران این شرکت، حاشیه سود قراردادهای پیمانکاری حوالی 5 درصد است (قرارداد BOT خود مزیت دیگری برای سود سازی است) که با توجه به مبلغ پروژه ها، سود قابل ملاحظه ای قابلیت شناسایی دارد. این مبلغ سود با توجه به مبلغ پروژه ها می تواند از 500 تا 1000 میلیارد تومان در طی سه سال باشد. نکته ی مهم در مورد این سود، شفاف سازی قراردادها و تبدیل تفاهم نامه ها به قرارداد است. با توجه به حجم پروژه های جدید و برنامه های آتی شرکت، انصاری پیشبینی کرده است در کمتر از 5 سال آینده، شرکت درآمد سالیانه 3 میلیارد دلاری متداوم داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها