عصر خودرو

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خبر داد:

صادرات صنایع کوچک، محور برنامه ششم توسعه

شناسایی ۳۸۸ خوشه کسب و کار در کشور

عصر بازار- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اعلام کرد: این سازمان در برنامه ششم توسعه، هدف اصلی خود را بر ارتقای ارزش افزوده و صادرات صنایع کوچک قرارداده است.

صادرات صنایع کوچک، محور برنامه ششم توسعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهندس علی یزدانی گفت: با وجود سهم 92 درصدی شرکت های کوچک  و متوسط از بخش صنعت،‌ میزان سرمایه گذاری انجام شده در این بخش تنها 24 درصد بوده است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: چنانچه نقدینگی مورد نیاز این  واحدهای صنعتی تامین و جرائم دیرکرد‏‌ و‌ سود و کارمزد واحدهای مشمول دریافت تسهیلات بانکی بخشیده شود، سهم صنایع کوچک در ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.  

    وی همچنین پیشنهاد داد: واحدهای بزرگ و متوسط که مصرف کننده محصولات و قطعات تولیدی واحدهای کوچکند، ملزم به عقد قرارداد خرید محصول از واحدهای دریافت کننده تسهیلات باشند و بانک ها نیز  ضمانت نامه صادره از صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و سایر صندوق ها و شرکت های بیمه را بپذیرند .

    یزدانی ابراز داشت: در حال حاضر میانگین سرمایه‏ گذاری در صنایع کوچک 2 میلیارد تومان است و  حدود  65 هزار واحد صنعتی کوچک فعال در کل کشور به بهره برداری رسیده اند.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات خوشه های صنعتی گفت: در راستای توسعه خوشه های کسب و کار تاکنون مطالعه، شناسایی و اولویت بندی خوشه ها به منظور تهیه نقشه کشوری خوشه های کسب و کار در تمامی استان ها اجرایی و به روز رسانی شده است.

    وی افزود: بر اساس آخرین نتایج مطالعات شناسایی و اولویت بندی خوشه ها، تا پایان سال 1394 تعداد 388 خوشه کسب و کار در کشور شناسایی شده است.

    یزدانی ادامه داد: همچنین مطالعات امکان سنجی توسعه خوشه ای برای 139 خوشه تا پایان سال 94 انجام شده  و در حال حاضر نیز پروژه توسعه 44 خوشه کسب و کار در حال پیاده سازی است و 65 خوشه خاتمه یافته است.  

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره  برنامه های این سازمان برای هر گروه هم گفت: با توجه به دستاوردهای پروژه توسعه خوشه های کسب و کار، یکی از پروژه های مصوب اقتصاد مقاومتی ارتقای رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات است که از محورهای اصلی این پروژه توسعه خوشه‏های کسب و کار و تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در خوشه هاست.

    به گفته یزدانی قرار است در سال جاری 55 کنسرسیوم صادراتی در خوشه های کشور تشکیل شود تا با توسعه این کنسرسیوم ها، توان صادراتی بنگاه های عضو خوشه ها ارتقا یابد.

    وی همچنین تشکیل خوشه‏ های همسان درسطح کشور را از استراتژی هایی دانست که در سازمان صنایع کوچک برای توسعه بیش از پیش خوشه ها تدوین و اجرایی شده است. 

    خوشه های همسان به خوشه هایی اطلاق می شود که در یک گروه محصول در استان های مختلف فعال هستند؛ برای مثال در حال حاضر، پروژه توسعه 14 خوشه فرش دستباف در حال اجراست که خوشه همسان فرش شامل این تعداد خوشه است.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران همچنین اظهار داشت: مقرر شده است خوشه های همسان فرش در سال جاری، غرفه مشترکی با همکاری شرکت ملی فرش در نمایشگاه فرش آتلانتا به عنوان بزرگترین بازار فرش دستباف در دنیا برپا کنند.

    به گفته یزدانی، برای سایر خوشه های همسان نیز برنامه های مشابهی با تأکید بر توسعه بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است. از جمله برای خوشه های غذایی- تبدیلی طرح توسعه بازارهای صادراتی با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است.

    وی در پایان افزود: در سال جاری برنامه های عملیاتی توسعه بازارهای صادراتی خوشه های غذایی در سه کشور هدف روسیه، عراق و افغانستان اجرایی خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها