عصر خودرو

رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی نیازمند سالیانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار

عصر بازار- وزیر صمت با بیان اینکه هدف‌گذاری رشد متوسط اقتصادی هشت درصدی در لایحه برنامه هفتم الزاماتی دارد، تاکید کرد: برخی از این الزامات عبارت است از رسیدن به رشد حدود ۲۰ درصدی در صادرات غیرنفتی که خود نیازمند سالیانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه است.

رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی نیازمند سالیانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما، مراسم روز ملی صادرات با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصادی و صاحب نظران در حوزه تجارت خارجه به منظور تقدیر از صادرکنندگان نمونه ملی صبح امروز شنبه 29 مهر 1402 در سالن اجلاس سران برگزار شد.

    وزیر صمت در این نشست با بیان اینکه هدف‌گذاری رشد متوسط اقتصادی هشت درصدی در لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور الزاماتی دارد، تاکید کرد: برخی از این الزامات عبارت است از رسیدن به رشد حدود 20 درصدی در صادرات غیرنفتی که خود نیازمند سالیانه 60 تا 80 میلیارد دلار سرمایه است.

    برای ظرفیت سازی نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و دانش فنی هستیم
    وی با بیان اینکه ظرفیت سازی در تولید محصولات رقابت پذیر صادراتی و حمایت جدی و کارآمد از این تولیدات و تلاش در جهت بهبود فضای کسب و کار نیازمند تعریف و شناسایی پروژه‌های صادراتی با ارزش افزوده بالا است، گفت: بدیهی است که برای ظرفیت سازی نیازمند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تکنولوژی و دانش فنی هستیم و برای این منظور باید روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری و اقتصادی کشور با جهان به ویژه با کشور‌های همسایه بهبود باید و از عرصه روابط میان کشور‌ها تنش زدایی شود.

    در ادامه این نشست، رییس سازمان توسعه تجارت اعلام گفت: مجموع صادرات کشور از ابتدای امسال تاکنون 24 میلیارد دلار بوده است که رُشد 29 درصدی وزنی را نشان می‌دهد. مهدی ضیغمی که معتقد است راهبرد دولت سیزدهم از زمان آغاز دولت توسعه تجارت با کشور‌های مختلف بود که عملکرد 2سال گذشته نشان از دستیابی به این هدف دارد، گفت: برای تحقق این مهم توسعه مبادلات تجاری با آمریکای جنوبی، کشور‌های آسیایی و قاره آفریقا در دستور کار قرار دارد و در همین پیوند، عضویت در اتحادیه اقتصادی شانگ‌های و بریکس نوید توسعه تجارت و دستیابی به بازار بسیاری از کشور‌ها را دارد.

    در نیمه نخست امسال افت 30 درصدی صادرات در بخش انرژی را شاهد بودیم
    به گفته ضیغمی اهمیت روز صادرات بر هیچکس پوشیده نیست و باید صادرکنندگان را ارج بنهیم چراکه بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را توسعه اقتصادی نامگذاری کرده‌اند و باید گفت توسعه اقتصادی بدون پیوست صادرات محقق نخواهد شد، به همین دلیل روز ملی صادرات مهم‌ترین روز تقویم کشور محسوب می‌شود که هر ساله توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. آن طور که رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید سال گذشته 53 میلیارد دلار صادرات انجام شد، اما در نیمه نخست امسال افت 30 درصدی صادرات در بخش انرژی را شاهد بودیم که به دلیل کاهش ارزش در بخش پتروشیمی و معدنی بود.

    وی اضافه کرد: 29 درصد رشد وزنی در همین مدت رقم خورد که بیشتر مربوط به بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی بود و تاکنون 24 میلیارد صادرات انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال این کاهش جبران شود. صدور مجوز 100 نمایشگاه خارجی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف داخلی، برگزاری همایش توسعه تجارت به کشور‌های غرب آفریقا و «ایران اکسپو» با حضور یک‌هزار و 300 تاجر از 70 کشور، از جمله اقداماتی بود که نوید توسعه تجارت را به دنبال داشته است. افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به 45 نفروی از اعزام 20 رایزن بازرگانی به کشور‌های هدف با وجود همه مشکلات خبر داد و افزود: تا پایان سال آینده این رقم به 45 رایزن خواهد رسید، اما این تعداد کافی نیست، زیرا بسیاری از کشور‌های بیش از یک رایزن برای پیگیری اهداف خود در یک مقصد دارند و یک نفر نمی‌تواند نیاز توسعه تجارت کشور را تأمین کند.

    در ادامه این نشست نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران نیز گفت: تدبیر بخش خصوصی و اتاق ایران راه حل مناسب برای حل مشکل صادراتصدرالدین نیاورانی، گفت: صادرات نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور‌ها به‌شمار می‌آید و برای حمایت از اقتصاد صادرات‌محور، باید به نظر و نگاه بخش خصوصی و در راس آن اتاق ایران توجه کرد. صدرالدین نیاورانی افزود: صادرکنندگان واقعی کشور، در جنگ اقتصاد بین‌الملل مشغول کارزار هستند، برای همین ضرورت حمایت دولت و نیز حذف فرایند‌ها و مقررات غیرتخصصی، در این حوزه ضروری است.

    باید از اقتصاد صادرات‌محور حمایت کرد
    او تصریح کرد: صادرات نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور‌ها به شمار می‌آید. باید از اقتصاد صادرات‌محور حمایت کرد. در تمام کشور‌های با اقتصاد توسعه‌یافته، از صادرات حمایت می‌شود و هدف از برگزاری مراسم روز ملی صادرات در ایران هم به همین دلیل بوده است.

    نیاورانی در ادامه با اشاره به جایگاه اقتصاد بخش کشاورزی هم گفت: در 6 ماهه 1402 صادرات کشاورزی حدود 10 درصد رشد داشته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و رشد صادرات بخش کشاورزی به 20 درصد برسد. او تأکید کرد: بخش خصوصی 80 درصد صادرات غیرنفتی را در اختیار دارد و ما خواستار این هستیم که برای حل مشکلات حوزه صادرات، به راه‌حل‌ها و انتخاب فعالان اقتصادی توجه کنند. باید برای تسهیل مشکلات اقتصادی از تدبیر و نگاه فعالان بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران استفاده شود.

    به نظر می‌رسد تحریم‌ها در حال اتمام است
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست گفت: نامه‌های مسئولان ارشد آمریکا نشان می‌دهد که ایران از تحریم عبور کرده و تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را به فروپاشی منتهی کند. محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: به نظر می‌رسد تحریم‌ها در حال اتمام است، به نحوی که کشور مسیری را انتخاب کرده که از معبر ایجاد شده دشمن، در حال عبور کردن است که پیمان شانگ‌های و بریکس از جمله این علائم است. در واقع اقدامات دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری منجر به آن شده که علائم شکست آمریکایی‌ها در حوزه تحریم‌های اقتصادی نمایان شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای، حضور ایران در بریکس، افزایش ظرفیت فروش نفت و اذعان کارشناسان آمریکای خود علائم شکست آمریکا در طراحی دقیقی که آمریکایی‌ها برای فروپاشی اقتصاد ایران طراحی کرده بودند، است. در دوران اوباما اعلام شد که 6 ماه دیگر جمهوری اسلامی ایران زانو خواهد زد، اما اکنون بیش از یک دهه از آن زمان می‌گذرد. 

    روز ملی صادرات برگزار شد

    وی تصریح کرد: نامه‌های مسئولان ارشد آمریکا نشان می‌دهد که ایران از تحریم عبور کرده و تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را به فروپاشی منتهی کند. بررسی‌های میدانی ما در کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد که اقدامات دولت سیزدهم به دلیل جدا شدن از سیاست ارزی نامناسب در انتهای دولت دوازدهم منجر به جهش 25 درصدی صادرات غیرنفتی در سال گذشته شد. به گفته پورابراهیمی، تغییر رویه در سیاست‌های ارزی کشور منجر به تعدیل نرخ ارز نیز خواهد شد، اما در 6 ماهه 1402، شرایط با 6 ماهه سال گذشته متفاوت است؛ تراز تجاری به منفی 6 میلیارد دلار رسیده که به خاطر برخی سیاست‌ها در بانک مرکزی است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: درباره رفع سیاست تعهد ارزی ما در مجلس و هیچکدام از صادرکنندگان به دنبال عدم پایبندی به تعهدات خود درباره تعهدات ارزی نیستند اما درباره نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی وجود دارد. وی با اشاره به وجود کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف گفت: وجود این تعداد کارت بازرگانی یک بار مصرف و صادرکنندگانی که برای رفع تعهدات ارزی خود با مشکل مواجه هستند نیازمند تأمل بیشتر است و نمی‌توان گفت که فعالیت همه این صادرکنندگان خوشنام که اکنون به مشکل خورده‌اند به خاطر اشکالات خود آنها است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ارتباط کاهش ارزش پول ملی در رشد صادرات گفت: کشور چین به صورت خودخواسته با کاهش یک و نیم تا دو درصد ارزش پول ملی صادرات را بیست درصد افزایش داد و در کشور ما نیز باید از کاهش ارزش پول ملی برای افزایش چند برابری صادرات استفاده کرد اما از این فرصت به درستی استفاده نشده است.

    برچسب ها