عصر خودرو

جهش تجاری ایران و بلاروس

اعلام کالاهای وارداتی و صادراتی

عصر بازار- آمارها از تجارت ایران در شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که مجموع مبادلات بازرگانی کشور ما با بلاروس از ۴۵ میلیون دلار در نیمه نخست امسال عبور کرده است و شاهد رشد چشم‌گیر واردات و افزایش صادرات در نیمه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته بوده‌ایم.

اعلام کالاهای وارداتی و صادراتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲:۰۰

    به گزارش ایسنا، تجارت ایران و بلاروس براساس آمارهای رسمی منتشر شده گمرک در شش ماهه امسال افزایش چشم‌گیری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته داشته است، چراکه مجموع این تجارت (حاصل جمع واردات و صادرات) از 16.9 میلیون دلار به 45.1 میلیون دلار در شش ماهه نخست امسال رسیده است.

    مجموع واردات کالاهای مختلف از بلاروس به ایران در شش ماهه نخست امسال بیش از 14 میلیون تن به ارزشی بالغ بر 36.5 میلیون دلار بوده است که در جداول گمرکی 19 کد تعرفه مختلف در فهرست صادراتی بلاروس به ایران مشاهده می‌شود.

    این در حالی است که در شش ماهه نخست سال گذشته مجموع واردات ایران از بلاروس به 8.9 میلیون دلار رسیده بود که رشد 309 درصدی را نشان می‌دهد.

    الیاف سنتتیک دسته الیاف در انواع مختلف، دامپرها، خمیر چوب شیمیایی، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای آماده کردن گوشت یا پرندگان خانگی، چوب اره شده، پودر حالت دهنده خوراکی، پلی‌آمید و سایر عدسی‌های عینک غیرشیشه‌ای جزو عمده‌ترین محصولات وارداتی از بلاروس به ایران محسوب می‌شود که تقریبا همه 36.5 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

    در صادرات نیز ایران شاهد رشد نسبت به نیمه اول سال گذشته بوده است، چرا که براساس آمارهای منتشر شده گمرک بیش از 8967 تن محصولات مختلف در قالب 137 کد تعرفه مختلف از ایران به بلاروس صادر شده است که ارزشی بالغ بر هشت میلیون و 608 هزار دلار داشته است. این میزان صادرات بلاروس را در ردیف پنجاه‌وششمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در شش ماهه نخست امسال قرار می‌دهد و رشد 7.8 درصدی نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشته است.

    فلفل فرنگی، کیوی تازه، سایر پلی‌استیرن به اشکال ابتدایی قابل انبساط، رنگ پودرهای آماده و نیمه آماده، سیب تازه، کره بسته‌بندی شده به صورت بسته‌های بیش از 500 گرم، پسته با پوست تازه یا خشک، کرفس، سایر داروها به استثنای دارای تولید داخلی تولید مشابه و تیزآبی بی‌دانه (انگور خشک‌کرده) 10 محصول نخست صادراتی ایران به بلاروس است حدود 60 درصد صادرات ایران به بلاروس را شامل می‌شود.

    برچسب ها