عصر خودرو

احمد حاتمی:

باید از تاسیس بانک‌های آفشور نگران باشیم

عصر بازار- آف شور در لغت به معنای فراساحلی یا هر چیزی که مربوط به فراساحل و دریا باشد است، ولی از لحاظ تجاری به مفهوم نقل مکان از محلی به محل دیگر جهت کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود است.

باید از تاسیس بانک‌های آفشور نگران باشیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، به تازگی اکبرترکان مشاور ارشد رییس جمهوری از موافقت بانک مرکزی با تأسیس بانک‌های خصوصی (آف‌شور بانک) خبر داده و گفته است 18 تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی برای تأسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد به بانک مرکزی ارائه شده است که متقاضیان آن‌ها به طور کل ایرانی هستند و بانک مرکزی با تعدادی از آن‌ها موافقت کرده است.

    مشاور رئیس‌جمهوری همچنین عنوان کرده است: سرمایه راه‌اندازی این بانک‌ها از سوی سرمایه‌گذار ایرانی تأمین شده و آن‌ها تکاپوی لازم برای تأمین سرمایه مدنظر بانک مرکزی را دارند؛ البته هیچ گونه محدودیتی برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی یا تأسیس بانک خارجی و خرید سهام از سوی سرمایه‌گذاران غیر‌ایرانی وجود ندارد و دولت هیچ‌گونه سهم یا دخل و تصرفی در آف‌شور بانک‌ها نخواهد داشت و صددرصد سهام مربوط به سهام‌داران خصوصی است.

    ترکان بر این باور است که آف‌شور بانک‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد رقابت در سرزمین اصلی هم بشوند و در ضمن، از قواعد و قوانین دست و پاگیر بانکی داخلی نیز حمایت نمی‌کنند، این در حالی است که مدت‌ها است که خزانه و بانک‌ها در همراهی با تولید و تجارت، سه قفله شده اند و راه را بر رونق اقتصادی بسته‌اند.

    Offshore آف شور بانک چیست؟

    آف شور در لغت به معنای فراساحلی یا هر چیزی که مربوط به فراساحل و دریا باشد است، ولی از لحاظ تجاری به مفهوم نقل مکان از محلی به محل دیگر جهت کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود است.

    آف شور بانک نیز به عملیات بانکی اطلاق می‌شود که توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیراز سرزمین اصلی که اغلب جزایر متعلق به دولت حاکم بر سرزمین اصلی به شمار می‌روند با اشخاص غیرمقیم و با پول خارجی و در مقیاس بزرگ انجام می‌شود.هم‌اکنون حدود 57 کشور یا منطقه آف‌شور اقتصادی در جهان وجود دارد که از این میان می‌توان چین، بحرین، برمودا، جزایر ویریجین، دومینیکا، هنگ‌کنگ، ژاپن، ماکائو، پاناما، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، لوکزامبورگ، اروگوئه، سوییس و چند منطقه در آمریکا را نام برد.

    حساب‌های بانکی آف‌شور به حساب‌های بانکی‌ای گفته می‌شود که به هیچ عنوان به آنها هیچ مالیاتی تعلق نخواهد گرفت. با داشتن حساب بانکی آف‌شور می‌توان نسبت به جابه‌جایی وجوه سنگین اقدام کرد.

    به غیر از کشورهای امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ کشورهای شناخته شده زیادی نیستند که حساب‌های آف‌شور در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. حساب‌های بانکی آف‌شور مزایای بسیاری دارند که افتتاح حساب به ارزهای مختلف رایج، اینترنت بانکینگ قوی قابلیت صدور حواله‌های بین‌المللی، صدور دسته چک‌های بین‌المللی و صدور کارت‌های ویزا و مسترکارت ازجمله آن است.

    در مجموع در مناطق آزاد تجاری تسهیلات ویژه‌ای نسبت به سرزمین اصلی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود که به‌طور معمول شامل تخفیف مالیاتی، در اختیار دادن زمین و غیره می‌شود. اما با هدف جذب سرمایه مبادلات پولی و عملیات بانکی در این مناطق نیز از امتیازات خاصی برخوردارند که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به بانک‌های خارجی ارایه می‌شود.

    بانک‌های آفشور حق معامله ریالی ندارند

    احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک صادرات در خصوص تاسیس بانک‌های آفشور در مناطق آزاد به خبرنگار ایلنا گفت: تاسیس بانک‌های آفشور قانونی است که از 20 سال پیش مطرح بوه و برای مناطق آزاد پیش بینی شده است و نظارت آن نیز به بانک مرکزی محول شده است.

    وی با بیان اینکه بانک مرکزی تاکنون اجازه تاسیس بانک‌های آفشور را به هیچ متقاضی داخلی و خارجی نداده است، افزود: سال گذشته کمیته‌هایی به منظور رفع نگرانی برای تاسیس این گونه بانک‌ها در بانک مرکزی تشکیل شد اما تا امروز هیچ مؤسسه‌ای اجازه فعالیت در این زمینه را نداشته است.

    حاتمی یزد با بیان اینکه عمده نگرانی‌ها از نظارت بر این بانک‌ها بوده است گفت: با توجه به اینکه آفشور‌ها تنها یک شعبه دارند جای نگرانی از تاسیس آنها نیست ضمن اینکه بانک مرکزی هم در سیستم نرم افزاری و هم در مجوز این قبیل بانک‌ها نظارت کافی دارد.

    وی با اشاره به توجیه اقتصادی بانکهای آفشور تصریح کرد: صلاحیت حرفه‌ای و سیاسی افرادی که متقاضی تاسیس این دست از بانک‌ها هستند باید به تایید بانک مرکزی و وزارت اطلاعات برسد و بازرس‌ها هم مرتبا با مراجعاتی که به بانک‌ها خواهند داشت از عملیات بانکی و اطلاعات روز آنها مطلع خواهند شد.

    حاتمی یزد با بیان اینکه بانک‌های آفشور حق معامله ریالی ندارند تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های بانک‌های آفشور ارزی است و درآمد‌ها و دارایی‌ها به صورت ارزی سپرده می‌شوند.

    وی با بیان اینکه سپرده گذاری ارزی در بانک‌های دولتی مانند بانک‌های ملت و تجارت با چالش‌هایی روبرو است افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز با نوسان مواجه است و دائم تغییر می‌کند افرادی که سپرده‌های ارزی در اینگونه بانک‌ها دارند نمی‌توانند هر زمانی که خواستند این سپرده‌ها را از بانک خارج کنند این در حالی است که قوانین در بانکای آفشور بسیار ساده تر است و هر زمانی سپرده گذار درخواست سپرده خود را کند می تواند آن را دریافت کند.

    مدیرعامل اسبق بانک صادرات و تجارت با بیان اینکه این قوانین در بانکهای آفشور متفاوت است گفت: هم اکنون تعداد کارگران ایرانی در حوزه خلیج فارس کم نیستند و ایرانیانی هم که در اروپا و امریکا هستند می‌توانند به بانک‌های آفشور در مناطق آزاد برای سپرده گذاری مراجعه کنند.

    وی با اشاره به اینکه سود سپرده‌های ارزی در ایران بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است تصریح کرد: سود سپرده‌های دلاری در ایران 8 درصد است این در حالی است که این نرخ در کشورهای اروپایی تنها 1 درصد است و با اعتمادسازی می‌توان این منابع را به ایران جذب کرد.

    حاتمی یزد گفت: منابع آفشور از منابع دولتی نیست و همه منابع از بخش خصوصی است و این نوع بانک‌ها در زمینه‌های جذب کوتاه مدت و معاملات خارجی فعال هستند وام گیرندگان و سپرده گذاران آن‌ها هم معمولا از کشورهایی غیر از کشور محل حضور این بانک هستند و در بسیاری از کشورها فعالیت دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها