عصر خودرو

معاون اول رئیس جمهور در محل نخست وزیری بلاروس؛

سطح مبادلات تجاری و اقتصادی با بلاروس تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای روابط سیاسی طی دو سال گذشته باید به منافع اقتصادی و تجاری دو دولت - ملت منجر شود، گفت: می‌توان سطح مبادلات تجاری و اقتصادی را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد.

سطح مبادلات تجاری و اقتصادی با بلاروس تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمد مخبر ظهر امروز (سه شنبه) به طور رسمی از سوی «رومان گلاوچنکو » نخست وزیر بلاروس مورد استقبال قرار گرفت و سپس طرفین در گفت‌وگویی دوجانبه مهمترین مسائل پیش روی توسعه همکاری های اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند.

    در مراسم استقبال رسمی از مخبر پس از نواخته شدن سرود ملی بلاروس و جمهوری اسلامی ایران، معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس از یگان تشریفات سان دیدند و اعضای هیات عالی رتبه دو کشور را به همدیگر معرفی کردند.

    معاون اول رئیس جمهور پس از این مراسم رسمی در گفت‌وگوی دوجانبه با اشاره به 30 سالگی روابط سیاسی بین ایران و بلاروس ارتقای روابط تهران - مینسک را راهبرد جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ارتباطات اقتصادی دو کشور متناسب با سطح بالای ارتباطات سیاسی گسترش نیافته است که اراده جدی ایران و بلاروس بر تعمیق و تقویت همکاری اقتصادی و تجاری است.

    مخبر با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای متقابل دو کشور تصریح کرد: باید مبادلات و توافقات بین دو کشور با استفاده از ارزهای ملی انجام شود.

    معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع خوب و مناسب جمهوری بلاروس در قبال ایران در مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی، افزود: سفر مقامات بلندپایه بلاروسی به ایران نقطه عطفی در افزایش روابط دو کشور تبدیل شد و مردم ایران و بلاروس امیدوار هستند که این ارتقای روابط سیاسی به منافع اقتصادی و تجاری دو دولت - ملت منجر شود.

    مخبر با اشاره به امضای موافقت‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌های همکاری بین ایران و بلاروس تاکید کرد: بسیاری از این موافقت‌نامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است و در خصوص سایر اسناد نیز باید موانع موجود را شناسایی و رفع کرد.

    وی حل مسائل پولی و بانکی، توسعه حمل و نقل و ترانزیت و تسهیل صدور روادید برای بازرگانان و مردم دو کشور را حائز اهمیت اساسی خواند و افزود: باید تصمیمات اتخاذ شده بین هیات‌های عالی رتبه دو کشور به نقطه مناسب و خوب توسعه روابط در همه زمینه ها برسد.

    مخبر همچنین بخش های تجهیزات پزشکی، ماشین آلات و نیازهای بخش کشاورزی، صنعت خودروسازی و معدنی را از مهمترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور برشمرد و گفت: با افزایش تعاملات و رفع موانع می توان سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد.

    معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه و کشورهای غربی بوده است اما با این وجود توانستیم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی تاثیرات این تحریم ها را خنثی کنیم تاجایی که وابستگی های ایران به کشورهای غربی در بسیاری از زمینه ها کاملا از بین رفته است و امروز جمهوری اسلامی ایران با خودکفایی کامل در بسیاری از بخش ها تبدیل به قطب تجاری و صنعتی در منطقه و حتی جهان شده است.

    مخبر با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تولیدات دانش بنیان، دارو، درمانی، تجهیزات پزشکی و تکنولوژی‌های روز دنیا به ویژه در زمینه صنعت نفت و گاز، خودرو، فولاد و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی گفت: آماده انتقال تجربیات و دانش فناوری های روز دانشمندان ایرانی به بلاروس هستیم.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افول هژمونی نظام سلطه و در راس آن آمریکا در سطح منطقه و بویژه خاورمیانه اظهار داشت: به لحاظ جهانی ایران و بلاروس بیش از گذشته نیازمند افزایش همبستگی بین دو دولت و ملت هستند و با توجه به ضعف آمریکا در نظام جهانی و تغییر اساسی در معادلات بین المللی نسبت به گذشته باید ایران و بلاروس به سمت دلارزدایی حرکت کنند.

    گلاوچنکو: نباید زمان را برای گسترش همکاری ها از دست داد

    رومان گلاوچنکو نخست وزیر بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه روابط ایران و بلاروس در همه زمینه‌ها ابراز امیدواری کرد سفر معاون اول رئیس جمهور به این کشور زمینه ساز گسترش همکاری های حمل و نقل، نفت، پتروشیمی، صنعتی، سرمایه گذاری و سایر بخش ها شود.

    وی تاکید کرد: تحولات صنعتی دو کشور در سال های گذشته از اصلی‌ترین برنامه‌های نقشه راه همکاری‌های ایران و بلاروس است و علاقه مندیم در زمینه تجهیزات کشاورزی و خودرویی شرکت های خصوصی دو کشور به یکدیگر نزدیک تر شوند.

    گلاوچنکو افزود: به هیچ عنوان نباید کمترین زمان را برای توسعه و گسترش همکاری های دو کشور از دست داد و اراده و عزم رهبران سیاسی دو کشور باید به سمت تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور حرکت کند.

    برچسب ها