عصر خودرو

«عصربازار» در گفت وگو با کارشناسان ارشد بازار سرمایه رمزگشایی می کند؛

لزوم تغییر شرایط بانکی ها در بورس

عصر بازار- صنعت بانک از جمله صنایعی است که پیش بینی می شد در پسا برجام با توجه به لغو تحریمها مورد اقبال بازار سهام قرار بگیرد چرا که حذف تحریم سوئیفت، تسهیل در نقل و انتقال نقدینگی و ارتباط با بانک های بین المللی، چشم انداز این صنعت را برای فعالان روشن و امیدبخش نشان می داد.

لزوم تغییر شرایط بانکی ها در بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از سویی بانکی ها در ماه های پایانی سال گذشته بر خلاف دیگر صنایع بورسی در پسا برجام خیلی تحت تاثیر جو روانی تالار با توجه به پیش خور شدن اخبار قرار نگرفتند و در یک حالت انفعالی به مسیر خود ادامه دادند و به عقیده کارشناسان دلیل این اتفاق، تغییر نگرش سهامداران نسبت به این صنعت است. چرا که صورت های مالی غیر شفاف، ضعف در ساختار مدیریتی، عملکرد های نامناسب و به دور از استانداردهای بین المللی دلایل موجهی برای جا ماندن این صنعت از رشد بازار سهام طی چند وقت اخیر محسوب می شود. افزون بر این، عدم اقبال بانکی ها در بازار سهام از مسائل دیگری از جمله بی اعتمادی به وجود آمده در جامعه بین الملل نیز نشات می گیرد. از همین رو « عصربازار» در گفت وگو با شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه و رضا زنگنه مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ به تحلیل وضعیت کنونی و گذشته صنعت بانکی، دلایل افت و چشم انداز این صنعت با توجه به مشکلات مربوط به سوئیفت، تاثیر صحبت های ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم تحقق وعده های آمریکا، مشکلات مربوط به برجام و مبادلات

    بانکی در این صنعت پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید.

    عملکرد ضعیف نسبت به استانداردهای بین المللی

    شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص وضعیت صنعت بانکی در بازار سهام گفت: در حال حاضر کلیت صنعت بانکی در بحران پنهان قرار گرفته است.

    وی خاطرنشان کرد: حداقل سرمایه مورد نیاز بانک ها به خصوص بانک های بورسی با حداقل استانداردهای بانکداری اسلامی هم اندازه نیست و این امر نشان دهنده فعالیت نظام بانکی با سرمایه ای پایین تر از حد نرمال است که در نهایت ریسک را برای سهامداران این صنعت به شدت افزایش می دهد.

    شاهین شایان آرانی بیان کرد: عدم رعایت استانداردهای گزارشدهی حسابداری بین الملل، مشکل دیگری در سیستم بانکی محسوب می شود زیرا در صورت تمایل به تعامل با بانک های خارجی به طور قطع بانک های داخلی با چالش و مشکل مواجه خواهند داشت.

    وی افزود: بانک های خارجی به دنبال صورت های مالی، گزارش هیئت مدیره و عملکرد بانک های داخلی هستند اما با توجه به این که صورت های مالی طبق استانداردهای بین المللی تهیه نمی شود، به طور قطع بانک ها را در این زمینه با مشکل مواجه می کند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: بحث ساختاری سیستم حسابداری و گزارشدهی از دیگر معایب بانک های داخلی است.

    شاهین شایان آرانی تصریح کرد: نحوه مدیریت مطالبات معوق در سیستم بانکی و ضعف در ساختار نظارتی نشان دهنده عملکرد نامناسب بانک ها است زیرا طبق استانداردهای حرفه ای و بین المللی فعالیت نمی کنند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به عملکرد بانک ها نیز گفت: عملکرد بانک های داخلی نسبت به استانداردهای بین المللی بسیار ضعیف است. وی اظهار داشت: سود سهام برخی صنایع در بورس مبتنی بر درآمد واقعی نقدی نیست و این سودها عمدتا ناشی از رفتارهای حسابداری ایجاد شده است.

    شاهین شایان آرانی اذعان داشت: در صورتی که بانک به فردی 10 میلیارد تومان وام با نرخ 20 درصد ارائه کند، به این معنی است که فرد در یک دوره 5 ساله باید 120 درصد سود به همراه اصل پول را به بانک پرداخت کند. اما بانک ها در چنین مواقعی در همان سال سود 5 ساله را به عنوان درآمد شناسایی می کنند و در صورتی که فرد طی بازه زمانی مذکور اقدام به پرداخت نکند سود حاصل از وام طی 5 سال که در سال جاری لحاظ و در صورت های مالی شناسایی شده است، دوباره با فرد کهنه نو می کنند و از نو دوباره یک سود دیگری به نمایش گذاشته می شود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این سودها به صورت واقعی رخ نداده است و فقط مشتری های خوب برای بانک ها در یک دوره 5 ساله سود ایجاد می کنند.

    چالش های ساختاری صنعت بانک

    وی ابراز داشت: این مشکلات در نحوه ثبت درآمدها نمایان می شوند. از سویی سهامداران باید دقت کنند

    چرا که بیشتر سودی که بانک ها در بورس نشان می دهند، مبتنی بر فعل و انفعالات حسابداری است و نقدی نمی باشد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: اگر بانک اعلام کند برای هر سهم 70 تومان سود می دهد، در صورتی که 70 تومان تقسیم شد این بانک قوی محسوب می شود اما در حال حاضر عمدتا این طور نیست و یک بخش کوچک به صورت نقدی تقسیم شده و مابقی در قالب افزایش سرمایه قرار می گیرد.

    شاهین شایان آرانی تصریح کرد: سرمایه بانک ها در بورس، نشات گرفته از سودهای شناسایی شده در قالب حسابداری است و سود نقدی نمی باشد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: فعل و انفعالات رخ داده، برخی از بانک ها را در بورس تهران به ظاهر خوب و گاهی بد نمایش می دهد اما باید عقبه ضعف ساختاری نظام بانکی را از لحاظ منابع مالی در اختیار نیز مورد توجه قرار داد.

    وی عنوان کرد: متاسفانه نهاد ناظر ایراد اساسی را از بانکی ها نمی گیرد و این عامل موجب می شود که سیستم بانکی به سمت بی ثباتی بیشتر و نداشتن عملیاتی مبتنی بر نقدینگی حرکت کند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص دلایل عقب افتادن بانکی ها از رشد بازار سهام نیز اظهار داشت: صنعت بانکی چالش های ساختاری عمیقی در خود دارد و اکثر سهامداران بورسی به درک و آگاهی نسبی در این باره رسیده اند.

    شاهین شایان آرانی اذعان داشت: پدیده برجام و ناتوانی ایجاد ارتباط بین المللی با نظام بانکی

    بین الملل هم در این راستا بی تاثیر نیست اما این عامل نیز مقطعی است.

    این تحلیلگر درباره مشکلاتی از قبیل سوئیف در نظام بانکی نیز افزود: تا زمانی که ساختارها از جمله سیستم گزارشدهی و نظام نحوه ثبت عملیات در قالب استانداردهای حسابداری بین الملل اصلاح نشوند، نهاد ناظر بر نحوه ذخیره گیری و نحوه ثبت مطالبات معوق نظام بانکی با جدیت و قاطعیت عمل نکند و بازی های حسابداری حذف نشود، این صنعت با چالش های اساسی مواجه خواهد شد و وضعیت آن از حال حاضر هم بدتر خواهد شد. اما در صورتی که بانک ها اصلاحات را اعمال کنند و با استانداردهای بین الملل خود را تطبیق دهند این صنعت پر رونق و پر قدرت خواهد شد.

    وی با اشاره به تاثیر صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم تحقق وعده های آمریکا، مشکلات مربوط به برجام و مبادلات بانکی نیز افزود: پدیدههای مقطعی ناشی از چنین عواملی صورت می گیرد.

    شاهین شایان آرانی اذعان داشت: مشکلات بانک ها صرفا مربوط به برجام نیست و باید مشکلات ساختاری برطرف شوند تا شاهد رشد و شکوفایی این صنعت باشیم.

    ابهام در صورت های مالی

    رضا زنگنه مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در خصوص وضعیت بانکی ها در بورس گفت: متاسفانه صنعت بانکی سهامدار عمده به طور مشخص ندارد و سهامداران این صنعت به دلیل این که مدیریت بانک را بر عهده ندارند، این سهم برای این افراد استراتژیک محسوب نمی شود.

    وی خاطرنشان کرد: به راحتی عرضه های زیادی روی سهام بانکی ها شکل می گیرد و در پی این عرضه ها امکان رشد قیمت سهم طی چند وقت اخیر کاهش یافته است. به همین دلیل بازار سرمایه تمایلی برای ورود به این صنعت ندارد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: از لحاظ بنیادی در صورت های مالی صنعت بانکی ابهام زیادی وجود دارد چرا که در حال حاضر مطالبات مشکوک الوصول بانک ها بسیار زیاد است.

    رضا زنگنه بیان کرد: در صورت های مالی نمی توان میزان جدی بودن مطالبات مشکوک الوصول بانک ها را تشخیص داد.

    مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ درباره دلایل عقب افتادن صنعت بانکی از رشد بازار طی چند وقت اخیر نیز تصریح کرد: دیگر شرکت های بورسی به دلیل برخورداری از حمایت سهامدار عمده و حداقل عدم عرضه های زیاد در بازار مورد اقبال قرار گرفته اند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات مربوط به نقل و انتقال نقدینگی و سوئیفت در بازار برطرف شده است و در صورتی که یک بانک در خارج از کشور تمایل به تعامل با بانک های داخلی داشته باشد، به طور قطع این موضوع بدون مشکل صورت می گیرد اما میزان تمایل بانک های خارجی با یکدیگر متفاوت است.

    رضا زنگنه عنوان کرد: در حال حاضر برخی از بانک های کوچک اروپایی در تعامل با بانک های داخلی هستند اما متاسفانه جو بی اعتمادی ایجاد شده هنوز بر طرف نشده است.

    وی افزود: تاکنون درآمد حاصل از سوئیفت برای بانک ها خیلی چشمگیر نبوده است و چنین درآمدی نمی تواند صنعت بانک را متحول کند.

    مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ ابراز داشت: در حال حاضر مشکل بانک ها وصل شدن و یا نشدن سوئیفت نیست بلکه مشکل اصلی بانک ها برنگشتن عمده وام هایی است که طی سالیان قبل ارائه کرده اند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان داشت: با وجود کاهش نرخ تورم اما همچنان نرخ سودهای سپرده بالا است و وام های بانک ها تا حدودی بر نمی گردد.

    رضا زنگنه درباره تاثیر صحبت های رئیس کل بانک مرکزی در صنعت بانکی نیز عنوان کرد: در حال حاضر با برخی از بانک های اروپایی می توان شروع به کار کرد.

    وی اظهار داشت: بی اعتماد ایجاد شده علیه بانک های داخلی هنوز برای بانک های بزرگ دنیا بر طرف نشده است و از سویی ایجاد اعتماد هم نیاز به گذر زمان دارد اما در صورت تعامل شاهد رشد و رونق بانکی ها خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو