عصر خودرو

برنامه بانک رفاه برای واگذاری ۴ درصد سهام پتروشیمی تبریز

عصر بازار- مدیرعامل بانک رفاه گفت: از آنجایی که اندکی بیش از ۴ درصد از سهام پتروشیمی تبریز در قبال بدهی دولت به تامین اجتماعی و از آن طریق به بانک رفاه واگذار شده، در نظر داریم این سهام از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.

برنامه بانک رفاه برای واگذاری ۴ درصد سهام پتروشیمی تبریز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸:۰۰

    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، اسماعیل لَلِگانی امروز در نشست خبری اعلام کرد: با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی سهامدار اصلی بانک رفاه است، طی سال‌های گذشته از 1394 به بعد تسهیلاتی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده بود که مانده بود و در دولت سیزدهم به دستور رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، قرار شد، از محل سهامی که دولت در قبال بدهی‌اش به سازمان تامین اجتماعی منتقل می‌کند، این بدهی سازمان پرداخت شود و در این زمینه 106 هزار میلیارد تومان از سهامی که دولت به تامین اجتماعی داده بود، به بانک رفاه واگذار شد.

    * فقط 2 درصد از سرمایه‌گذاری توسط بانک رفاه انجام می‌شود

    مدیرعامل بانک رفاه با تأکید بر اینکه این بانک بنگاهداری نمی‌کند، اظهار داشت: از مجموعه‌ سرمایه‌گذاری‌های بانک رفاه فقط 2 درصد سرمایه‌گذاری‌های خودش است که در زمینه‌هایی مانند آی تی، صرافی و کارگزاری است و بقیه سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به تهاتر بدهی‌هاست که درواقع به نوعی به تملیک بانک درآمده است.

    للگانی افزود: اولویت ما فروش سهام و واگذاری آن است و در سال جاری همه سهم‌هایی که قرار است به فروش رسد از طریق آگهی خواهد بود، از جمله اندکی بیش از 4 درصد از سهامی که در پتروشیمی تبریز از طریق تامین اجتماعی به بانک منتقل شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار است، در یک فرایند شفاف و قانونی توسط شرکت‌های تامین سرمایه و کارشناسان رسمی دادگستری، قیمت‌گذاری و از طریق مزایده واگذار شود، زیرا اولویت ما خروج از بنگاهداری است.

    * رتبه دوم بانک رفاه در سودآوری

    وی با بیان اینکه تا چند سال قبل، این بانک زیانده بود، گفت: از سال 99 از زیان دهی خارج شده به‌گونه‌ای که از نظر سودآوری بانک رفاه سال گذشته رتبه دوم در شبکه بانکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کسب کرده، بخشی از این سود توزیع شد و یک بخش نیز به افزایش سرمایه بانک اختصاص یافت.

    * بالاترین نرخ کفایت سرمایه به بانک رفاه رسید

    مدیرعامل بانک رفاه اظهار داشت: سرمایه بانک رفاه تا سه سال قبل 2300 میلیارد تومان و نسبت کفایت سرمایه زیر یک درصد بود، درحالی‌که طبق استانداردها باید 8 درصد شود، اما این سرمایه بعد از دو نوبت افزایش به 62 هزار میلیارد تومان رسید و اخیرا قرار است 10 هزار میلیارد تومان دیگر در سال جاری به افزایش سرمایه بانک رفاه داده شود که سرمایه‌اش به 72 همت می‌رسد و با این سرمایه از نظر کفایت سرمایه به نرخ 15 درصد می‌رسد که بانک برتر کشور خواهد بود.

    * خروج بانک رفاه از زیان و کسب رتبه مناسب در سود آوری

    للگانی همچنین گفت: از نظر سودآوری در سه سال گذشته روند خوبی داشته و از زیان انباشته سال‌های قبل خارج شده و گروه بانک رفاه در سال 99 با وجود آنکه هنوز وارد بورس نشده و سهامدار عمده آن تامین اجتماعی است، 3 هزار میلیارد تومان سود کسب کرده، در سال 1400، 10 همت، سال گذشته 37 همت سود کسب کرده است.

    وی اضافه کرد: این بانک از نظر پاسخگویی به سؤالات مردم رتبه برتر کسب کرده و کمتر از 4  دقیقه زمان پاسخگویی به مخاطبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده است. همچنین در بین 100 شرکت برتر کشور رتبه نهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده است.

    * پرداخت 828 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه

    مدیرعامل بانک رفاه اظهار داشت: در زمینه پرداخت تسهیلات 828 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش 7.2 همت پرداخت کرده که به‌طور میانگین ماهانه به 40 هزار بازنشسته تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 20 میلیون تومان پرداخت می‌کند و این تعداد تسهیلات ظرف سه سال گذشته به جامعه هدف پرداخت شده است. قرار است در سال جاری هم 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنیم.

    للگانی از اقدامات دیگر این بانک انتشار اوراق گام جهت بنگاه‌های تولیدی دانست و گفت: با ابتکار بانک رفاه برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی و بیمارستان‌های طرف قرارداد مبلغ 6.2 همت اوراق گام منتشر شد. همچنین مرکز داده‌های بانک (دیتا سنتر) یکی از پیشرفته ترین مراکز داده‌های بانکی است.

    * کسب رتبه اول بانک رفاه در فروش اموال مازاد

    وی در زمینه فروش اموال مازاد و سهام این بانک گفت: سال گذشته به ارزش 30 هزار میلیارد تومان فروش اموال مازاد بانک داشتیم که رتبه اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده، کل شبکه بانکی 58 همت فروش اموال داشته و بیش از 55 درصد این رقم مربوط به بانک رفاه بوده است.

    * 33 درصد سهام بانک رفاه در اختیار تامین اجتماعی

    مدیرعامل بانک رفاه تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی طبق قانون 33 درصد سهام بانک رفاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارد و بر اساس قانون ذی‌نفع واحد 66 درصد سهام بانک باید در بورس عرضه شود که این جزو تکالیف قانونی است که البته باید سهامدار عمده در این زمینه تصمیم بگیرد، اما این بانک مربوط به کارگران و بازنشستگان است و سهامداران اصلی آن همه کسانی هستند که حق بیمه کارگری می‌پردازند و در حال حاضر 66 درصد سهام این بانک از نظر مدیریتی در اختیار وزارت اقتصاد قرار دارد و اگر قرار است این سهام در بورس عرضه شود، تصمیم‌گیر آن سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده است.

    * سهام‌داران واقعی بانک رفاه 50 میلیون کارگر و بازنشسته‌اند

    للگانی ادامه داد: در حال حاضر بحث واگذاری سهام بانک رفاه در بورس در دست مذاکره است، ذی‌نفعان این بانک 50 میلیون بیمه‌شده و بازنشسته تامین اجتماعی است و تصمیم‌گیر آن هم سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامدار عمده خواهد بود.

    وی در بخش دیگری از رونمایی سامانه بتا برای خرید اعتباری بازنشستگان خبر داد و گفت: تاکنون 6 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و از فروشگاه‌های طرف قرارداد خرید اعتباری می‌کنند. سال قبل یک میلیون نفر خرید اقساطی انجام دادند.

    مدیرعامل بانک رفاه اظهار داشت: اخیرا نیز جایزه تعالی سازمانی در همایشی به همین نام در دانشگاه تهران به این بانک اختصاص یافت. در زمینه موبایل بانک، رفاه پلاس، اپلیکشن و سامانه معین و نسخه وب نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

    للگانی در مورد اشتغال‌زایی گفت: در دو سه سال گذشته تسهیلاتی که برای حمایت از تولید پرداخته شده، در سال 99 رقم 15.1 هزار میلیارد ریال، سال 1400 رقم 23 هزار میلیارد ریال، سال گذشته 22.6 هزار میلیارد ریال و در 6 ماهه امسال 12.5 هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایت از تولید پرداخت شده است. در زمینه تسهیلات به بازنشستگان در سال 99 رقم 19 هزار میلیارد ریال، سال 1400 رقم 22 هزار میلیارد ریال، سال گذشته 23 همت و امسال 21 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. در زمینه تسهیلات اشتغال سال 1400 رقم 6800 میلیارد ریال، 1401 رقم 19 هزار و 791 هزار میلیارد ریال و امسال هم 26 هزار و 800 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

    * ساخت 22 مدرسه در راستای مسئولیت اجتماعی بانک رفاه

    وی همچنین در مورد مسئولیت اجتماعی بانک رفاه گفت: تاکنون 22 مدرسه ساخته و به آموزش و پرورش تحویل شده است. همچنین در زمینه آبرسانی به مناطق محروم کمک‌های بلاعوض انجام می‌شود. اعطای آمبولانس و تجهیزات پزشکی بیمارستانی به وزارت بهداشت و از محل ماده 56 برای کمک به زیرساخت‌های راه‌های روستایی و آبرسانی و آزادراه‌ها انجام می‌شود.

    مدیرعامل بانک رفاه در مورد واگذاری 4 درصد سهام پتروشیمی تبریز گفت: به زودی آگهی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می‌کنیم و از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

    * 66 درصد سهام بانک رفاه از نظر مدیریتی در اختیار وزارت اقتصاد

    للگانی افزود: با توجه به قانون ذی‌نفع واحد که از سوی بانک مرکزی الزام شده است تا 33 درصد سهام بانک در اختیار تامین اجتماعی است و 66 درصد هم در اختیار وزارت اقتصاد قرار دارد که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت می کند و هرچه سود تقسیم کنیم باید 66 درصد از سود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان مالیات و نه جریمه به دولت بدهیم و در این زمینه وزارت اقتصاد با توجه به شرایط خاص بانک رفاه همراهی کرده است.

    * پرداخت 1800 میلیارد تومان مالیات بانک رفاه به وزرات اقتصاد

    وی در مورد ذی‌نفعان بانک رفاه گفت: حدود 50 میلیون نفر کارگر و بازنشسته درواقع سهامدار و ذی‌نفع این بانک هستند. وزارت رفاه هم از 37 هزار میلیارد ریال سود کسب‌شده این بانک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به میزان 33 درصد برای تامین اجتماعی برداشت و 66 درصد آن به عنوان مالیات به میزان 1800 میلیارد تومان به وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود.

    * ورود بانک رفاه به بورس در اختیار سازمان تامین اجتماعی

    مدیرعامل بانک رفاه در مورد اینکه آیا قرار است سهام بانک رفاه در بورس عرضه شود، گفت: برای واگذاری سهام باید خود سازمان تامین اجتماعی تصمیم بگیرد و در حال ارزیابی کارشناسی قرار دارد. قیمت‌گذاری این بانک با سابقه 62 سال طول می‌کشد و زمان بر است و در مورد نحوه واگذاری هم خود تامین اجتماعی تصمیم می‌گیرد. ممکن است یک بخشی از سهام این بانک به کارگران، بازنشستگان و یا صندوق‌های تامین اجتماعی اختصاص یابد.

    للگانی در زمینه تسهیلات تکلیفی بانک گفت: سال گذشته 94 درصد از تسهیلات تکلیفی پرداخت شد، البته سیاست بانک مرکزی انقباضی است، اما در زمینه‌هایی که مزیت نسبی وجود دارد مانند نفت و گاز، پتروشیمی و معادن، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

    * عقد قرارداد 80 درصد افراد معرفی شده برای تسهیلات مسکن

    وی در پاسخ به پرسشی مربوط به تسهیلات مسکن گفت: از کسانی که دارای شرایط بوده و معرفی‌نامه داشته‌اند 80 درصد منجر به قرارداد شده، این تسهیلات دو تا سه ساله پرداخت می‌شود و تعهدات بانک رفاه 19 هزار میلیارد تومان است که البته به نسبت افراد معرفی‌شده 80 درصد به قرارداد منتج شده است.

    مدیرعامل بانک رفاه اظهار داشت: بانک رفاه برای اقشار جامعه در زمینه ساخت مسکن کمک می‌کند و تسهیلاتی که بر دوشش قرار داده شده و افرادی که پرونده آنها تکمیل شده است منجر به قرارداد می‌شود.

    * تبدیل وضعیت 50 درصد نیرویهای شرکتی در بانک رفاه

    للگانی در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی بانک رفاه هم گفت: حدود 2700 نفر نیروی شرکتی داشتیم که 50 درصد از آنها که از خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان بودند، تبدیل وضعیت شدند و بقیه افراد بر اساس شرایط ترازنامه بانک به ترتیب تبدیل وضعیت می‌شوند. در مرحله اول کسانی که بالای 20 سال، مرحله دوم بالای 17 سال، امسال کسانی که بالای 16 سال سابقه دارند تبدیل وضعیت می‌شوند و تلاش می‌کنیم با توجه به ترازنامه کسانی با سابقه کمتر هم بتوانند تبدیل وضعیت شوند.

    برچسب ها