عصر خودرو

روزهای کم‌نوسان بازار رقم زد؛

حاشیه‌نشینی دلالان بزرگ ارزی

عصر بازار- روزهای کم‌نوسان دلار در اردیبهشت ماه موجب شده که برخی معامله‌گران بزرگ ارزی در بازار حاشیه‌نشین شوند.

حاشیه‌نشینی دلالان بزرگ ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه این روند کم‌نوسان، روز سه‌شنبه دلار تنها با 2 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 440 تومان رسید. به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، فضای بازار چنان آرام بود که انگیزه معامله‌گران ارزی برای خرید و فروش ارز کاهش یافت. روز سه‌شنبه برخلاف بازار دلار، بازار سکه نوسانات بیشتری را تجربه کرد. در بیست‌وهشتمین روز اردیبهشت ماه، سکه تمام با 5 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 25 هزار تومان رسید. افت 5 دهم درصدی فلز گرانبهای داخلی بیش از هر عاملی ناشی از کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    جو خسته‌کننده

    روز گذشته، نوسانات قیمت دلار اندک بود؛‌ عاملی که موجب شده بود جو بازار برای معامله‌گران خسته‌کننده شود. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و443 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز،‌ دلار به روند کم‌نوسان خود ادامه داد و در مقاطعی از روز وارد محدوده 3 هزار و 430 تومان شد. با این حال،‌ مانند روز دوشنبه زمانی که دلار به محدوده 3 هزار و 430 تومان وارد شد،‌ مقاومت معامله‌گران بالا رفت تا دلار بار دیگر در محدوده 3هزار و 440 تومان باقی بماند. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 440 تومان بود که تنها 2 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه قرار داشت.

    به این ترتیب، دلار در روز سه‌شنبه در بازه 3هزار و 438 تومان تا 3 هزار و 443 تومان یعنی در یک دامنه 5 تومانی نوسان کرد.

    به گفته فعالان، ‌نوسانات کم‌دامنه دلار در سال 95 و به‌خصوص در چند روز گذشته موجب شده که معامله‌گران بزرگ ارزی از بازار خارج شوند. در این بین، تنها عاملی که برخی معامله‌گران را به بازگشت قیمت دلار امیدوار نگه داشته است،‌ مقاومت شاخص ارزی در محدوده 3 هزار و 440 تومان بوده است. در روزهای گذشته هر زمانی که دلار به زیر محدوده 3 هزار و 440 تومان رسید،‌ خریدهای ارزی در بازار بالا رفت تا قیمت به این محدوده بازگردد. از سوی دیگر،‌ معامله‌گران بزرگ با فروش ارز خود از بازار خارج نشده‌اند و امکان دارد فروش دلار توسط آنها منجر به افت بیشتر قیمت شود.

    غیاب افزایشی‌ها

    به گفته یکی از معامله‌گران، روز گذشته فضای بازار «راکد» بود و خریدار چندانی در بازار وجود نداشت. به گفته فعالان،‌ روز سه‌شنبه عامل افزایشی خاصی در بازار وجود نداشت؛ ‌موضوعی که موجب می‌شد معامله‌گران ترجیح دهند در موقعیت خریدار قرار نگیرند. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه ارزش دلار در مناطق مرزی سلیمانیه عراق و هرات افغانستان فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت. اختلاف کم دو بازار موجب می‌شد که انگیزه‌ای برای خروج ارز از بازار داخلی و فروش آن در بازار کشورهای همسایه وجود نداشته باشد. به این ترتیب،‌ روز سه‌شنبه از این جهت قیمت دلار در بازار داخلی تحریک نشد.

    همچنین روز سه‌شنبه، نرخ حواله درهم بیشتر تمایل به کاهش قیمت داشت و همچنان زیر مرز 940 تومان باقی ماند. پایین ماندن نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که موجب شد معامله‌گران ارزی در موقعیت خرید قرار نگیرند. به گفته فعالان،‌ نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و تغییر هر یک منجر به واکنش مستقیم دیگری می‌شود. آخرین عاملی که انتظارات افزایشی بازار را کاهش داده بود، میزان حجم ارز موجود در بازار بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه میزان ارز موجود در بازار متناسب بود و همین عامل موجب می‌شد که سفته‌بازان و معامله‌گران ارزی سعی نکنند که اقدام به خرید دلار کنند. با وجود اینکه تمام عوامل یاد شده انتظارات افزایشی بازار را پایین آورده بود، قیمت دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه از نقطه 3 هزار و 438 تومان پایین نیامد. مقاومت دلار در نقطه یادشده موجب شده است که برخی از معامله‌گران انتظار داشته باشند، قیمت دلار در روزهای آینده در مسیر افزایشی قرار بگیرد. البته شنیده‌ها حاکی از آن بود که روز سه‌شنبه پس از ساعات رسمی فعالیت بازار، معامله‌گران خالی فروش با افزایش فروش خود موجب شدند که دلار تا میانه محدوده 3 هزار و 430 تومان در بازار غیررسمی پایین بیاید. باید دید واکنش بازار در روز چهارشنبه به این اتفاق چه خواهد بود.

    بازگشت کانالی سکه

    سکه که روز دوشنبه وارد کانال یک میلیون و 30 هزار تومان شده بود، روز سه‌شنبه از این کانال پایین آمد. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 5 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 25 هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه،‌ فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با قیمت یک‌میلیون و 27 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 3 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان،‌ کاهش ارزش اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که به شروع کاهشی سکه کمک کرد. در ادامه روز، قیمت دلار نیز در بازار داخلی کششی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد تا سکه با افت بیشتری مواجه شود و در نهایت در میانه کانال یک میلیون و 20 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها