عصر خودرو

مهم‌ترین مزیت‌ اقتصاد دیجیتال و لزوم دو برابر شدن سهم آن در کشور

عصر بازار- اقتصاد دیجیتال که چند سالی است در ایران همانند سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته است، مزیت‌های فراوانی به همراه دارد که می‌توان به شناسایی فرصت‌های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری اشاره کرد.

مهم‌ترین مزیت‌ اقتصاد دیجیتال و لزوم دو برابر شدن سهم آن در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال است که در آن فناوری‌های دیجیتال، اصلی‌ترین عامل ایجاد ارزش برای افراد، سازمان‌ها و جامعه است. اقتصاد دیجیتال با به‌کارگیری ابزارهای دیجیتال مانند اینترنت، دستگاه‌های هوشمند و فناوری‌های نوین نظیر بلاکچین، اینترنت اشیا، فضای ذخیره‌سازی و محاسبات ابری و هوش مصنوعی رویه‌های مرسوم را متحول ساخته است.

    در ایران هم چند سالی است که به اقتصاد دیجیتال توجه ویژه می‌شود و دولت سیزدهم هم تمهیداتی برای این حوزه در نظر گرفته شده است. اقتصاد دیجیتال فضای بکری است که می تواند مشاغل زیادی را برای کشور ایجاد کند و فقط بحث هزینه‌ها نیست و در حال حاضر یکی از حوزه‌های جدیدی که می‌تواند شرایط جدید را برای افزایش اشتغال فراهم کند، فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال است.

    این فضا می‌تواند سه مزیت بزرگ برای کشور ایجاد کند که یکی از آن فرصت‌های شغلی و مشاغل جدیدی است که در دنیا در این زمینه مطرح است. اقتصاد دیجیتال در عمده کشورها سهم بالایی دارد و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است، بنابراین در کشور ما که بیشتر مشاغل سنتی بوده می تواند یک فرصت مناسب باشد تا در این بخش مشاغل جدید را شناسایی کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

    بهره‌وری مزیت دیگر اقتصاد دیجیتال است و استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید بهره‌وری را در کشور بالا می برد. متاسفانه بهره‌وری کشور، هم در حوزه نیروی انسانی و هم در سرمایه آنطور که باید نیست و بعضا باعث هدررفت سرمایه‌های انسانی در کشور شده است. همچنین کاهش هزینه ها مزیت دیگر اقتصاد دیجیتال است.

    ضرورت راه اندازی مراکز پردازش سریع

    در همین رابطه شهریورماه سال جاری عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در سفر به استان زنجان به اهمیت افزایش سهم اقتصاد دیجیتال کشور اشاره کرد و گفت کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال که شکل گرفته حق تصمیم‌گیری داشته و سریع‌تر می‌تواند عملی کند، عزم و اراده دولت بر این است که به صورت ویژه از حوزه فناوری اطلاعات استفاده کند، مراکز پردازش سریع که برای هوش مصنوعی ضروری است باید در کشور راه‌اندازی شود، زیرساخت‌ها فراهم می‌شود تا در نهایت سهم اقتصاد دیجیتال دوبرابر شده و برای این اتفاق باید کارهای بزرگی در کشور انجام شود.

    طبق گفته مسئولان برای آنکه توسعه اشتغال و رفع بیکاری اتفاق بیفتد باید به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم. کارشناسان بر این باورند دنیای جدید از اقتصاد دیجیتالی و فناوری‌های نوین صحبت می‌کند بنابراین باید بازار کار کشور را با فرصت‌هایی که از طریق اقتصاد دیجیتال به وجود می‌آید، هماهنگ و زیرساخت‌ها برای گسترش اقتصاد دیجیتالی در کشور را فراهم کنیم.

    شناسایی فرصت‌های شغلی جدید مزیت اقتصاد دیجیتال

    در این زمینه حمید حاج اسماعیلی- کارشناس بازار- کار در گفت‌وگو با ایسنا، مهم‌ترین مزایای اقتصاد دیجیتال را شناسایی فرصت‌های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری عنوان کرده و گفته است: اقتصاد دیجیتال ضمن ایجاد ارزش افزوده می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد اما ورود به اقتصاد دیجیتال مستلزم داشتن مهارت‌های تخصصی است و باید مشاغل مرتبط با این حوزه زودتر شناسایی شوند تا رسمیت پیدا کنند.

    از سوی دیگر پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها که یکی از کلان‌پروژه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود، به عنوان مهم‌ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال در شرایط حاضر به شمار می‌رود و اجرای آن در کشور سبب‌ساز رونق شرکت‌های تکنولوژی و اشتغال‌زایی می‌شود.

    سهم 6 درصدی از اقتصاد دیجیتال

    مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران-  اخیرا در مراسم عملیات اجرایی نهضت جهادی مخابرات ایران، موسوم به «نجما» با هدف توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در آذربایجان شرقی با تشریح اهمیت این طرح  به ویژه در استان مهم و زیرساختی آذربایجان شرقی اعلام کرده بود اقتصاد دیجیتال در شرایط فعلی کشورمان حدود 6 درصد از کل اقتصاد است و در این بخش با استفاده از توان  شهرهایی مانند تبریز و کلیت استان می توانیم به عددمتناسب با مناطق توسعه یافته برسیم.

    در نهایت با توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در بسیاری از کشورهای جهان و حرکت به سمت آینده کار و ظهور مشاغل جدید، باید زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده مطلوب‌تر از فضای مجازی فراهم شود. خوشبختانه در کشور اقدامات بسیاری در راستای توسعه فناوری‌های نوین و اقتصاد دیجیتال صورت گرفته اما هنوز با شرایط آرمانی فاصله زیاد وجود دارد.

     

    برچسب ها