عصر خودرو

برکناری «النعیمی» بازار نفت را راه انداخت؛

بازار آماده عرضه نفت ۵۰ دلاری شد

عصر بازار- برکناری«النعیمی» وزیر نفت عربستان برای تولیدکنندگان نفت جهان خوش‌یمن بوده و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی قیمت نفت در آستانه معاملات بشکه‌ای ۵۰ دلار قرار گرفت.

بازار آماده عرضه نفت ۵۰ دلاری شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت کمتر از یک ماه از برکناری «علی النعیمی» وزیر کهنه کار و مامور مستقیم فریز بشکه های نفت ایران در دوران پساتحریم، بازار جهانی نفت واکنشی متفاوت به این برکناری داده است.

    بر این اساس بازار جهانی نفت خام برای نخستین بار در طول یک سال گذشته با ادامه روند رو به صعود خود قیمتی خود را برای عرضه نفت بشکه ای 50 دلار آماده می کند.

    از این رو قیمت‌های نفت خام در ابتدای معاملات امروز سه شنبه بازار آسیا تحت تاثیر ادامه اختلال در عرضه تولیدکنندگان بزرگ و دورنمای خوش بینانه نسبت به متعادل شدن عرضه و تقاضا، افزایش بیشتری پیدا کرد.

    بهای نفت خام سبک و شیرین آمریکا برای تحویل در ژوئن در معاملات امروز بازار نیویورک با 47 سنت یا یک درصد افزایش، به بشکه ای 48 دلار و 18 سنت رسید ضمن آنکه بهای معاملات نفت خام آمریکا هم با 1.51 دلار یا 3.3 درصد افزایش بشکه ای حدود 47 دلار و 72 سنت در بازار معامله شد که بالاترین قیمت از اوایل نوامبر گذشته تاکنون بود.

    این در حالی است که  قیمت نفت خام برنت دریای شمال در معاملات بازار لندن با 26 سنت یا 0.5 درصد افزایش، در محدوده 49 دلار و 30سنت داد و ستد ضمن آنکه بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با 1.14 دلار یا 2.4 درصد افزایش، در 48.97 دلار بسته شده بود.

    از سوی دیگر قیمت سبد نفتی اوپک هم شامل 13 نوع نفت خام، به دنبال افزایش قیمت نفت برنت و وست تگزاس آمریکا، با یک دلار و هفت سنت افزایش به ٤٤ دلار و ٣٧ سنت برای هر بشکه رسیده است.

    این افزایش قیمت طلای سیاه درحالی برای دومین روز متوالی رقم خورده است که در طول حدود 20 روز از برکناری علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی هیچ گونه تغییری در وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت خام به صورت فیزیکی رقم نخورده است.

    در این بین برخی از موسسات بین‌‌‌المللی از کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت و کاهش تولید نفت آمریکا به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت چند روز اخیر یاد می‌کنند به طوری‌که تولید نفت آمریکا دو هفته قبل به 8.8 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که پایین‌ترین سطح تولید از سپتامبر سال 2014 میلادی به شمار می‌رود.

    با این وجود موسسه «ای ان زد ریسرچ» با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: تشدید اختلال در بخش عرضه باعث می‌شود بازار نفت در کوتاه مدت شاهد حمایت شدن قیمت‌ها باشد.

    از سوی دیگر با توجه به پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازارهای نفت و نامشخص بودن وضعیت ویژه طرح «فریز نفتی» پس از برکناری علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی، تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گازی جهان کماکان سیر رو به کاهش خود را ادامه می‌دهد به طوری که هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا با کاهش 5 دستگاهی، به 415 دستگاه دکل حفاری رسیده است.

    علاوه بر این، تعداد دکل‌های حفاری فعال در صنایع نفت و گاز کانادا هم با کاهش یک دستگاهی نسبت به هفته گذشته به 36 دستگاه رسیده و در مجموع تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی حدود 479 دستگاه دکل حفاری همراه شده است.

    در این بین موسسه «مارکت واچ» اعلام کرده است: اگرچه قیمت‌های از ماه فوریه که به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته نزول کرده بودند 85 درصد رشد کرده اما پایین ماندن قیمت‌ها به مدت طولانی باعث شد ادامه فعالیت برای بسیاری از تولیدکنندگان اقتصادی نباشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها