عصر خودرو

درآمد ۹ میلیارد دلاری عراق از صادرات نفت

عصر بازار- درآمد صادرات نفت عراق در ماه اوت با افزایش میانگین قیمت نفت به میزان بیش از شش دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه نسبت به ماه پیش از آن، به ۹ میلیارد دلار رسید.

درآمد ۹ میلیارد دلاری عراق از صادرات نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، میانگین قیمت هر بشکه نفت در ماه اوت، 84 دلار و 78 سنت در مقایسه با اندکی بیش از 78 دلار در ژوئیه بود.

    طبق آمار شرکت بازرگانی نفتی دولتی عراق (سومو)، عراق در اوت، مجموعا 106.12 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

    درآمد عراق از صادرات نفت در اوت، بالاترین درآمد ماهانه از ابتدای سال 2023 تاکنون بود و درآمد ماهانه این کشور، پیش از آن از هشت میلیارد دلار فراتر نرفته بود.

    قیمت جهانی نفت در اوت که نشانه‌های محدودیت عرضه در بازار جهانی تحت تاثیر محدودیت تولید اوپک پلاس، ظاهر شد، افزایش یافت. عرضه محدودتر در بازار و پیک تقاضای تابستانی برای سوخت، قیمت نفت را در سپتامبر به بالاترین رکورد در 10 ماه گذشته رساند و نفت برنت به بالای 95 دلار در هر بشکه و شاخص نفت آمریکا به بالای 90 دلار صعود کرد.

    عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی است، در حال حاضر نفت را فقط از طریق پایانه‌های جنوبی صادر می‌کند. حدود 450 هزار بشکه در روز صادرات از میادین شمالی و منطقه نیمه خودمختار کردستان به دلیل اختلاف با ترکیه بر سر صادرات نفت عراق از طریق خط لوله عراق-ترکیه و بندر جیحان ترکیه، متوقف مانده است.

    صادرات نفت کردستان در 25 مارس توسط دولت فدرال عراق متوقف شد. این توقف در پی رای اتاق بازرگانی بین‌المللی به نفع عراق علیه ترکیه در پرونده اختلاف بر سر صادرات نفت از اقلیم کردستان روی داد.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، دو کشور ماه‌هاست سرگرم مذاکره برای ازسرگیری صادرات نفت از شمال عراق هستند اما ازسرگیری صادرات نفت به دلیل مشکلات فنی و موارد دیگر، با تاخیرهای مکرر روبرو شده است.

    برچسب ها