عصر خودرو

احتمال کسری عرضه در بازار نفت؛

دوران طلایی طلای سیاه برمی گردد؟

عصر بازار- قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشته و بانک گلدمن ساکس اعلام کرده در ماه جاری میلادی به دلیل اختلال در عرضه نفت از نیجریه، ونزوئلا، چین و آمریکا، بازار نفت پس از دو سال که در وضعیت مازاد عرضه بوده در وضعیت کسری عرضه نسبت به تقاضا قرار می گیرد.

دوران طلایی طلای سیاه برمی گردد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با انتشار این گزارش و خبرهای مربوط به میزان عرضه نفت در بازارهای جهان، شاهد رشد بیش از 3.5 درصدی قیمت نفت بودیم اما قیمت ها بالا باقی نماندند و در پایان معاملات، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی بیشتر از 2 درصد رشد کردند.

    در نیجریه شرکت اکسون موبیل صادرات نفت را از بزرگ ترین میدان نفتی این کشور متوقف کرده و دیگر تولیدکنندگان نفت در این کشور پس از اقدامات خرابکارانه نتوانسته اند طبق روال عادی به تولید و صادرات نفت بپردازند. همچنین در ونزوئلا ناآرامی های سیاسی و وضعیت بد مالی شرکت نفت این کشور نگرانی هایی در باره توان صادراتی آن پدید آورده است. در آمریکا نیز میزان تولید نفت کاهش یافته است.

    بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود آورده است پیش بینی شده بود بازار نفت در اواخر سال جاری میلادی به تعادل برسد یعنی همزمان با رشد تقاضا و کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، مازاد عرضه از میان برود و شاهد رشد قیمت ها به محدوده 55 دلار تا 60 دلار در هر بشکه باشیم اما با تحولاتی که در بازار رخ داده، مازاد عرضه در ماه جاری میلادی به کسری عرضه تبدیل شده است.

    حال این سوال مطرح است که آیا تغییری اساسی و پایا در وضعیت بازار نفت خام پدید آمده است یا آنچه رخ داده زودگذر است؟

    واقعیت این است که اختلال هایی که در عرضه نفت نیجریه رخ داده پایدار نیست. قبلا هم چنین عملیات های خرابکارانه ای رخ داده و تولید نفت این کشور پس از مدتی کوتاه به سطح قبلی بازگشته است. در باره کاهش تولید نفت آمریکا باید گفت این کاهش به تدریج رخ خواهد داد و فعالان بازار انتظار آن را داشتند و نمی توان گفت رشد قابل ملاحظه قیمت ها حاصل این عامل بوده است.

    در آمریکا تولید نفت اکنون نسبت به اوج آن در سال گذشته میلادی 8.4 درصد پایین تر است و این کاهش حاصل موج ورشکستگی ها در شرکت های فعال در حوزه نفت است. اکنون در این کشور روزانه 8.8 میلیون بشکه نفت تولید می شود.

    در چین تولید نفت در ماه گذشته میلادی با 5.6 درصد کاهش نسبت به آوریل سال قبل، به 4.04 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    اما در میان مدت، یعنی چند ماه آینده بر تولید و صادرات نفت ایران افزوده خواهد شد. پس از لغو تحریم ها، ایران قصد دارد سهم خود را در بازار نفت بازپس گیرد و اکنون بین این کشور و رقبای آن در اوپک یعنی عربستان، عراق، کویت و امارات بر سر کسب سهم بالاتر از بازار، رقابت در جریان است. این بدان معناست که در ماه های آینده کاهش تولید نفت از سوی برخی تولیدکنندگان با افزایش تولید از سوی ایران و برخی دیگر از کشورها جبران خواهد شد.

    با توجه به آنچه گفته شد، رشد اخیر قیمت نفت پس از مدتی اندک از میان خواهد رفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها