عصر خودرو

در گفت و گو با «عصربازار» مطرح شد:

افزایش سودآوری پتروشیمی ها منوط به سیاست های نفتی عربستان

عصر بازار- به گفته یک کارشناس بازار سرمایه تغییر سیاست های نفتی عربستان و ادامه روند صعودی این قیمت امکان پذیر است و به افزایش سودآوری گروه فرآورده های نفتی کمک می کند.

افزایش سودآوری پتروشیمی ها منوط به سیاست های نفتی عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۰۰

    اسماعیل غلامی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» گفت: نسبت افزایش و کاهش قیمت نفت خام و تاثیر آن در افزایش و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، نسبت مستقیم نیست. هنگامی که قیمت نفت خام کاهش پیدا کند، قیمت محصولات نفتی با نسبتی بیش از میزان کم شده از قیمت نفت، ارزان می شوند. هنگامی که نفت خام گران می شود نیز قیمت فرآورده های نفتی با افزایش بیش از میزان گران شدن قیمت نفت خام را تجربه می کند.

    او افزود: این تاثیر را می توان به رابطه تصاعد هندسی میان قیمت نفت خام و قیمت فرآورده های نفتی بیان کرد. این موضوع باعث می شود که سودآوری شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی افزایش چشمگیری پیدا کند. البته باید توجه داشت که این نوع تاثیرپذیری تا قیمت 100 دلاری نفت ادامه خواهد داشت و با عبور قیمت نفت خام از 100 دلار، تاثیر کمتری در سودآوری این قبیل از شرکت ها مشاهده می شود.

    غلامی در خصوص دلایل افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: می توان تغییر وزیر نفت عربستان را در افزایش قیمت نفت تاثیرگذار دانست. اگر سیاست های وزیر جدید بر اساس کاهش عرضه باشد، می توان به افزایش قیمت این کالای جهانی امیدوار بود. لازم به ذکر است که در دو سال گذشته که عربستان با افزایش عرضه، قیمت نفت را به سوی افزایش هدایت می کرد، به بنگاه های اقتصادی این کشور فشار زیادی وارد شد که این موضوع در بلند مدت فشار زیادی به بنگاه های کوچک و متوسط این کشور آورده است. بنابراین تغییر سیاست های نفتی عربستان در آینده نزدیک محتمل است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها