عصر خودرو

بنزین دو نرخی فسادآور است؛

نوبخت از رشد اقتصادی ۲ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۹۴ خبر داد

عصر بازار- سخنگوی دولت گفت: رشد اقتصادی برای سه ماهه چهارم سال ۹۴ با احتساب نفت ۲ درصد و بدون احتساب نفت ۱.۶ بوده است که نشان می دهد مجموعه سیاست های اقتصادی کشور رشد اقتصادی را از یک به دو درصد ارتقاء داده است.

نوبخت از رشد اقتصادی ۲ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۹۴ خبر داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز(سه شنبه) با ارائه گزارشی از مرکز آمار در خصوص وضعت شاخص اقتصادی در سه ماهه چهارم سال گذشته افزود: در گروه کشاورزی در سه ماهه سوم پارسال رشد 3.3 درصدی داشتیم که در سه ماهه چهارم به 5.5 درصد افزایش یافت.

    وی ادامه داد: گروه صنعت نیز از منفی 4.4 درصد در سه ماهه پایانی سال گذشته به 0.6 درصد افزایش یافت. زیرشاخه های این گروه عبارتند از صنعت و معدن که از منفی 1.3 درصد به سه درصد مثبت و معدن از منفی 7.3 درصد به مثبت 9.1 درصد و استخراج نفت و گاز طبیعی از منفی 9 درصد به 16.5 درصد بهبود یافته است.
    سخنگوی دولت اظهار داشت: در بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی نیز از منفی 1.1 درصد به 7.9 درصد و در بخش ساختمان از منفی 21.7 درصد به منفی 16.5 درصد رسیده ایم.
    نوبخت با بیان اینکه در بخش خدمات از 0.4 درصد به 0.8 درصد رشد اقتصادی داشته ایم، افزود: امروز با توجه به رفع تحریم ها و افزایش سفر گردشگران به ایران، وضعیت هتل های کشور به گونه ای است که حتی مسئولان دولتی برای برگزاری برخی مراسم ها در شهرهای مختلف باید از قبل برای تامین محل استقرار در هتل ها هماهنگی های لازم را انجام دهند.
    وی همچنین اضافه کرد: در مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص ساخت 200 هزار واحد مسکونی در روستاها به بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت اجرای این مصوبه داده شد.
    نوبخت گفت: مقرر شد بانک مرکزی برای هر واحد مسکونی روستایی - تا 120 هزار واحد- برای هر واحد 180 میلیون ریال با سود پنج درصد اختصاص دهد و برای 80 هزار واحد باقیمانده مربوط به روستاهای مرزی، درجاسازی واحدها و رعایت استاندارد مبحث 19، به ازای هر واحد 200 میلیون ریال با سود پنج درصد اعطا شود.
    وی گفت: همچنین مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی مابه التفاوت پنج درصد سود با سودی که به صورت رایج برای بانک ها در دستور کار قراردارد را پرداخت و اصل و فرع این تسهیلات را تعهد و تضمین کند.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز موظف شد نسبت به ساخت 200 هزار واحد مسکونی در سال جاری اقدام کند.
    نوبخت خاطرنشان کرد: سیاست دولت برای فعال کردن مسکن در شهرها به صورت طرحی جامع تهیه شده است که در آینده تصویب خواهد شد. همچنین مقرر شده برای مسکن ارزان قیمت، اقداماتی در زمینه فعال کردن بخش مسکن در شهرها انجام شود.

    ** برنامه های دولت برای خروج واحدهای تولیدی نیمه فعال از رکود
    وی افزود: نیمه دوم سال 94 برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال به ویژه برای سیاست خروج از رکود، اقداماتی انجام خواهد شد که یکی از آنها پرداخت 75 هزار میلیارد ریال برای طرح های عمرانی و همچنین فعال شدن بانک ها برای ارائه تسهیلات برای صنایع خودرو و صنایعی است که به عنوان کالای مصرفی و بادوام تعریف شده بود.
    سخنگوی دولت گفت: تاکید می کنم با این اعداد و رشد اقتصادی برای آنچه انتظار داریم تا در راستای توسعه، تولیدات افزایش یابد و مردم در زندگی و سفره خود این رشد اقتصادی را حس کنند، نیازمند کمک بیشتری هستیم و همه تلاش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی و رضایت مردم انجام خواهیم داد.

    ** دولت موافق دو نرخی شدن بنزین نیست
    سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد دو نرخی شدن قیمت بنزین که به گفته وی در لایحه بودجه 95 مصوب شده است، تصریم کرد: دولت موافق دو نرخی شدن قیمت بنزین نیست و اعلام کرده که قیمت دونرخی فسادآور است.
    نوبخت در ادامه خطاب به پرسش کننده گفت: در این زمینه به تبصره 14 گزارش کمیسون تلفیق بودجه 95 اشاره کردید در حالی که هنوز این قانون به ما ابلاغ نشده تا دولت اقدامی انجام دهد.
    وی افزود: در این تبصره گفته شده که کارت های سوخت باقی بماند و همین وضعیت تعیین قیمت برقرار باشد و مازاد از سهمیه ای که دولت مشخص می کند، براساس نرخ قیمت تمام شده محاسبه شود.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی باردیگر تاکید کرد: دولت در فرآیند تصویب تبصره 14 (در مجلس) مخالفت صریح خود را اعلام کرد که موافق با دو نرخی شدن قیمت بنزین نیست.
    خبر در حال تکمیل است.
    ** ارائه تسهیلات به 7 هزار و 500 واحد تولیدی
    وی در پاسخ به سوالی در باره اشتغالزایی نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین رویکردهای ما برای رشد اقتصاد تاثیر در اشتغالزایی است ، یکی از برنامه های مهم 12 برناهم اجرای اقتصاد مقاومتی در سال 95 که برای سال 95 تعریف شده، ارتقا تولید ملی است که طبق این برنامه به 7 هزار و 500 واحد تولیدی در سراسر کشور که از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، باید تسهیلات داده شود تا فعال شوند.
    ** پرداخت وام ازدواج از اولویت های نظام بانکی است
    نوبخت در مورد وام ازدواج نیز توضیح داد: تعدادی اکنون در نوبت هستند و امسال نیز به تعداد آن ها افزوده می شود.
    وی دادن وام ازدواج به جوانان را جز اولویت ها دانست گفت ما علاقه مندیم با فوریت و بسیار بیشتر از این مبلغ وام ازدوج پرداخت شود اما منابع بانک مرکزی محدود است ولی با این حال پرداخت وام ازدوج از اولویت های نظام بانکی ما است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها