عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق:

وصول مطالبات ایران از عراق با اقدام جدید بانک مرکزی

عصر بازار- بانک مرکزی با تامین ارز اربعین به دینار، از تقاضای دلار جلوگیری کرد و با استفاده از این ارز هزینه‌های زائران را کاهش داده است.

وصول مطالبات ایران از عراق با اقدام جدید بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در رابطه با تامین ارز اربعین به صورت دینار از سوی بانک مرکزی، اظهار کرد: تامین ارز اربعین با ارز دینار اقدام بسیار خوبی است. به این دلیل که اگر ارز اربعین با دینار تامین نمی‌شد، زائران 4 میلیون نفری اربعین، هزینه‌های خود را با دلار تامین می‌کردند و با توجه به حجم و تعداد تقاضای ارز اربعین، قطعا نرخ دلار تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش پیدا می‌کرد و این مسئله موجب اختلال در مدیریت بازار ارز می‌شد.

    وی افزود: این اقدام برای مدیریت بازار ارز بسیار موثر است. بانک مرکزی با تامین ارز اربعین به دینار عراق، از تقاضای دلار جلوگیری کرد. از طرفی هم تامین ارز با دینار عراق با توجه به حجم مطالبات ایران از عراق می‌تواند در وصول مطالبات کشور از عراق اثرگذار باشد.

    آل اسحاق با بیان اینکه از این روند و سیستم برای دیگر روابط و مبادلات با کشور عراق می‌توانیم استفاده کنیم، گفت: فعالان اقتصادی و پیمانکاران بسیاری از ایران در کشور عراق وجود دارد که برای تامین نیاز‌های جاری خود نیاز به ارز دارند و برای تامین ارز مورد نیاز خود یا باید دلار را از ایران با خود به عراق برده و در آن‌جا آن را به دینار تبدیل کنند و یا اینکه از دینار استفاده کنند. با وجود امکان خرید دینار در کشور، زمینه حذف دلار از این فرآیند به وجود آمده است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: به جز ایام اربعین حسینی سالانه بیش از 3 میلیون نفر زائر از ایران به کشور عراق مسافرت می‌کنند و این اقدام موجب می‌شود که هزینه دلاری اقامت مسافران ایرانی در عراق به وسیله دینار تامین شود. در این صورت نیز جلوی بخشی از تقاضای دلار در کشور گرفته می‌شود و این مسئله در حفظ منابع ارزی کشور مفید خواهد بود.
    کمک به دلارزدایی و مدیریت بازار ارز

    آل اسحاق با اشاره به اینکه چنین اقداماتی به دلارزدایی از اقتصاد کشور کمک زیادی می‎‌کند، گفت: با تسهیل دریافت ارز اربعین و تامین ارز با دینار مدت زمان دریافت ارز و تعداد افرادی که ارز دریافت کردند، افزایش پیدا کرده است.

    وی افزود: زائرانی که در ایران ارز دینار خود را تهیه کردند، با نرخی به مراتب پائین‌تر از خاک کشور عراق دینار را دریافت کرده‌اند و این نشان از مدیریت مناسب بازار ارز در طول ایام اربعین و پرداخت مناسب ارز اربعین دارد. دینار در ایام اربعین برخلاف سال‌های گذشته با کاهش 4 هزار تومانی نرخ مواجه شده است که این مسئله هم نشان از اثرگذاری تسهیل دریافت ارز اربعین بر بازار آزاد ارز دارد. زائران اربعین بدون اتلاف وقت و به راحتی ارز خود را در بستر رسمی دریافت کرده‌اند و تقاضا نه تنها به سمت بازار آزاد نرفته است، بلکه همزمان با افرایش عرضه در بستر رسمی، بازار آزاد با کاهش تقاضا نیز مواجه شده است که این موجب کاهش نرخ دینار در بازار آزاد شده است.

    کاهش هزینه‌های سفر اربعین با دینار

    وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی افراد با دریافت ارز اربعین به صورت دلار، ارز خود را در داخل و یا خارج از مرز کشور به دینار تبدیل می‌کردند که این مسئله به دلیل پرداخت کارمزد هزینه‌های زائرین را افرایش می‌داد و بعلاوه اینکه هزینه‌های سفر در کشور عراق با استفاده از نرخ دینار به مراتب کمتر از دلار است؛ بنابراین تامین ارز اربعین با دینار عراق، موجب کاهش هزینه‌های سفر اربعین نیز شده است.

    برچسب ها