عصر خودرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد:

ایران با تصمیمات مدیریتی صحیح جزو ۱۰ اقتصاد برتر جهان می‌شود

عصر بازار- رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن نیروهای انسانی ماهر، نفت و گاز و معدن‌، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت ژئوپولتیکی خود در صورت تصمیمات مدیریتی صحیح، حتما می‌تواند در ردیف ۱۰ کشور اول اقتصادی دنیا قرار بگیرد.

ایران با تصمیمات مدیریتی صحیح جزو ۱۰ اقتصاد برتر جهان می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان که در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی در سالن همایش های رازی تهران سخن می گفت، افزود: مدیر در توسعه، ایجاد اشتغال و تصمیم گیری های به موقع نقش اساسی دارد.

    او تصریح کرد: مدیریت یک علم و نیاز کشورها و واحدهاست؛ از همین رو کشور باید به سمت مدیریت صحیح برود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو، چالش اصلی صنعت کشورها در دهه آینده را " قیمت تمام شده " دانست و گفت: علم مدیریت در کنار تجربه نقش اساسی در پیشبرد امور دارد. کرباسیان ادامه داد: صادرات، حیات یک صنعت است و صنعت زمانی می تواند حرکت کند که به صادرات وابسته باشد و این امر به قیمت و کیفیت بستگی دارد.

    کرباسیان با بیان اینکه دولت بهبود فضای کسب و کار ، بکارگرفتن بخش خصوصی در حوزه اقتصاد و کوچک کردن دولت را در برنامه دارد، گفت: متاسفانه به جای اینکه از دولتی بودن اقتصاد به سمت بخش خصوصی حرکت کنیم، به سمت خصولتی شدن رفته ایم که یک مشکل مدیریتی در کشور است و برای اقتصاد جای نگرانی دارد.

    او افزود: بهره‌وری موضوع بسیار مهمی در صنعت است؛ چون که اکنون در بسیاری از بخش‌ها بهره‌وری مناسب نیست.

    کرباسیان با ذکر مثالی از کشور چین توضیح داد که این کشور با سرمایه‌گذاری درست و بهره‌وری مناسب طی یک دوره 20 ساله موفق شد تا 50 درصد ظرفیت تولید صنایع معدنی جهان را به خود اختصاص دهد و به جایگاه کنونی برسد به گونه‌ای که همچون فیل وقتی حرکت کند اقتصاد دنیا دچار افت و رونق می شود. مثال عینی آن موضوع فولاد در سال 2015 است که کشورهایی همچون امریکا را وادار به اعمال 100 درصدی تعرفه بر واردات تولیدات فولاد چین کرد.

    او افزود: به دلیل وجود درآمدهای نفتی و سایه نفت و گاز و سایه سیاست بر اقتصاد کشور، پیشرفت مهمی نداشته ایم و در حوزه معدن سرمایه گذاری کافی نشده است.

    کرباسیان تصریح کرد: به ازای هر یک واحد معدن، استخراج و فراوری آن حداقل سه واحد ارزش افزوده ایجاد می کند که به عنوان مثال سال 2015 در امریکا با برداشت حدود 80 میلیارد دلار مواد معدنی، و فرآوری آن ها، این رقم در یک چرخه به 700 میلیارد دلار و بعد از آن در حوزه های صنایع پایین دستی تا 2400 میلیارد دلار رسید.

    او با بیان اینکه معدن 14 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی امریکا دارد اما در ایران با وجود 57 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده، سهم بخش معدن با احتساب صنایع معدنی تنها 6 درصد است که نشان می دهد هنوز خیلی جای توسعه دارد.

    کرباسیان با اشاره به حضور بخش خصوصی ایران در معدن خواستار حرکت در مسیر کارآفرینی شد و گفت: مزیت خوبی که درکنار معادن ایران وجود دارد، وجود انرژی است که باعث می شود ارزش افزوده ذخایر معدنی افزایش یابد و به عنوان مثال با ترکیب شدن سنگ آهن با گاز، فولاد تولید می شود و وجود گاز با بوکیست تبدیل به آلومینیوم با ارزش بالا می شود.

    او در عین حال به کمبود آب به عنوان یکی از چالش ها یاد کرد و افزود: در دنیا به طور میانگین 70 درصد آب در بخش کشاورزی ، 12 درصد در بخش صنعت و 18 درصد شهری است اما در ایران 92 درصد در بخش کشاورزی و 2 درصد در صنعت استفاده می شود و همین مسئله باعث شده تا رشد صنعت در برخی بخش ها کند باشد درصورتی که با سرمایه گذاری مناسب می توان این مشکل را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: از حدود 2 سال گذشته و در دولت جدید در سطح 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی توسط ایمیدرو شروع شده که باعث می شود با معادن جدید کشف شده، به دنبال سرمایه گذاران بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی جهت توسعه کشور ایجاد اشتغال رفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها