عصر خودرو

سکه تمام بهار یک کانال بالا رفت

اونس جهانی سد راه دلار

عصر بازار- روز دوشنبه، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی، انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی را ناکام گذاشت. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و نهایتا با ۲ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۴۲ تومان رسید.

اونس جهانی سد راه دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، برخی از معامله‌گران انتظار داشتند دلار پس از بالا آمدن از کف سالانه در روز یکشنبه، روز دوشنبه نیز به روند افزایشی خود ادامه دهد، اما آنچه بیش از هر چیزی سد راه این رشد شد، بالا رفتن بهای اونس در ساعات ابتدایی کار بازارهای جهانی بود. بالا رفتن بهای طلای جهانی موجب شد که معامله‌گران سکه وارد بازار ارز شوند و با فروش دلار سعی کنند بازار خود را متعادل نگه دارند. این در حالی بود که برخی از معامله‌گران سکه از افزایش نسبتا غیرمنتظره اونس هیجان‌زده شدند و خریدهای خود را افزایش دادند. نتیجه این تحرکات، رشد 3 هزار تومانی سکه و ثبت قیمت یک میلیون و 30 هزارتومان بود.

    مقاومت نسبی در بازار

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 442 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، بعدازظهر روز یکشنبه قیمت دلار در بازار غیررسمی تا 3 هزار و 447 تومان بالا رفت، ولی با رسیدن به این نقطه، فروش‌های ارزی بالا رفت تا دلار کشش عبور از سطح 3 هزار و 450 تومان را از خود نشان ندهد. دلار که روز دوشنبه را با کاهش قیمت آغاز کرده بود، در ادامه روز نیز تحت تاثیر نیروهای کاهشی برای مقطع کوتاهی از محدوده 3 هزار و 440 تومان خارج شد. با این وجود، خریدهای معامله‌گران در انتهای محدوده 3 هزار و 430 تومان افزایش یافت تا دلار نهایتا با قیمت 3 هزار و 442 تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که تنها 2 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود.

    افزایش خریدهای زیرپوستی

    روز دوشنبه، قیمت دلار کاهش یافت، ولی برخی فعالان اعتقاد داشتند که خرید ارز در بازار نسبت به روزهای گذشته به‌طور محسوسی بالا رفته بود. به گفته آنها، روز گذشته میزان عرضه ارز زیاد بود، در غیر این صورت دلار می‌توانست به افزایش روز یکشنبه خود ادامه دهد. برخی این مقاومت را ناشی از معامله‌گران آتی دانستند که از کاهش قیمت دلار دچار ضرر می‌شدند، حال آنکه عده دیگری اعتقاد داشتند که معامله‌گران نقدی در انتظار بالا رفتن قیمت در روزهای آینده هستند و به همین دلیل سعی دارند در سطوح کنونی قیمت اقدام به خرید ارز کنند. البته اکثر خریداران با احتیاط اقدام به خرید دلار کردند و به دلیل وضعیت کاهشی بازار ریسک چندانی از جانب آنها صورت نگرفت. با وجود این، ورود آنها موجب شد که روز دوشنبه دلار افت بیشتری را تجربه نکند. آنچه بیش از هر چیزی قیمت دلار را در روز دوشنبه تحت‌فشار قرار داد، بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس تا ساعت 3بعدازظهر روز دوشنبه در محدوده هزار و 280 دلاری قرار داشت؛ این در حالی بود که بخش زیادی از معامله‌گران سکه داخلی انتظار افزایش قیمت اونس را نداشتند. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس موجب شد که برخی معامله‌گران سکه وارد بازار ارز شوند و سعی کنند با فروش دلار از ضرر زیاد خود در بازار طلا جلوگیری کنند. افزایش قیمت سکه مسلما به ضرر کسانی بود که انتظار داشتند روز دوشنبه فلز گرانبهای داخلی افت بیشتری را تجربه کند. برخی دیگر از فعالان اعتقاد داشتند که کاهش قیمت روز دوشنبه ناشی از تحرکات معامله‌گران سکه نبوده است. این دسته اعتقاد داشتند ماندن نرخ حواله درهم زیر محدوده 940 تومان مهم‌ترین عاملی است که مانع افزایش قیمت دلار شده است.

    افزایش کانالی سکه

    روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد اونس در بازارهای جهانی از کانال یک‌میلیون و 20 هزار تومان خارج و وارد کانال یک میلیون و 30 هزار تومان شد. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، فلز گرانبهای داخلی تا قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان نیز بالا رفت، ولی کاهش قیمت دلار و پایین آمدن جزئی اونس از سقف روزانه موجب شد که سکه با قیمت یک میلیون و 30 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها