عصر خودرو

بررسی عوامل نگرانی سرمایه گذاران؛

چشم انداز برفکی بازار فلزات اساسی

عصر بازار- قیمت مس و دیگر فلزات اساسی طی روزهای اخیر تحت فشار بیشتری قرار گرفته و به نظر می رسد پیش بینی هایی که درباره رونق نسبی این بازار مطرح شده بود، چندان منطقی نبوده است.

چشم انداز برفکی بازار فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  روز شنبه خبرهای جدیدی از اقتصاد چین منتشر شد که بر نگرانی سرمایه گذاران در بازار فلزت اساسی افزوده است. در این گزارش ها که از سوی دفتر ملی آمار چین منتشر شد آمده است، بازده کارخانه ای، سرمایه گذاری ها و خرده فروشی در ماه گذشته میلادی رشدی کمتر از انتظار اقتصاددان ها داشته است. در دو هفته اخیر، خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده و به همین دلیل شاهد کاهش چند صد دلاری قیمت فلزات پایه بوده ایم.

    حال این سوال مطرح است که آیا قیمت ها همچنان کاهش پیدا خواهند کرد یا این افول زودگذر است؟

    برای پاسخ به این سوال باید دید عوامل کاهش قیمت ها زودگذر هستند یا پایا؛ روز گذشته اعلام شد در ماه آوریل بازده کارخانه ای 6 درصد افزایش یافته است. پیش بینی شده بود این رشد 6.5 درصد باشد. در ماه مارس رشد این شاخص 6.8 درصد اعلام شده بود.

    از سوی دیگر در چهار ماه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه، میزان سرمایه گذاری ثابت 10.5 درصد رشد کرده است. این درحالیستکه پیش بینی شده بود این شاخص 10.8 درصد رشد کرده است. میزان سرمایه گذاری ها از سوی بخش خصوصی رشد کمتری داشته است و این امر نشان می دهد مدیران این شرکت ها نسبت به آینده خوشبین نیستند.

    بخش عمده داده های مربوط به ماه گذشته میلادی از جمله داده های تراز تجاری و صادرات و واردات نشان داد این امید منطقی نبوده است و ضعف اقتصاد ادامه پیدا کرده است. نرخ رشد اقتصاد چین به پایین ترین میزان در 25 سال اخیر رسیده است

    در چهار ماه اول امسال در مقیاس سالانه میزان این سرمایه گذاری ها 5.2 درصد رشد کرده در حالیکه در سه ماهه اول امسال میزان رشد 5.7 درصد بود. خرده فروشی در ماه گذشته میلادی 10.1 درصد افزایش یافته است. پیش بینی شده بود این رقم 10.5 درصد باشد.

    گزارش های مثبت منتشر شده از اقتصاد چین در ماه مارس یعنی دو ماه پیش، این امید را پدید آورده بود که اقتصاد چین پس از ماه ها ضعف در مسیر رونق و ثبات در حرکت است. بهبود نسبی بخش ساخت و ساز تقاضا برای مواد خام را بالا برد و سبب رشد قیمت ها بودیم.

    اما بخش عمده داده های مربوط به ماه گذشته میلادی از جمله داده های تراز تجاری و صادرات و واردات نشان داد این امید منطقی نبوده است و ضعف اقتصاد ادامه پیدا کرده است. نرخ رشد اقتصاد چین به پایین ترین میزان در 25 سال اخیر رسیده و این وضعیت حاصل ضعف تقاضای داخلی و خارجی است. دولت چین نمی تواند بر میزان وام دهی ها بیافزاید زیرا از پیش اقتصاد این کشور با مشکل حجم بالای بدهی های مواجه است. بدین ترتیب افق بازار فلزات اساسی مثبت نیست.

    یک عامل دیگر که بر قیمت ها تاثیر منفی دارد ارزش دلار است. در دو هفته اخیر ارزش دلار رشد کرده و پیش بینی شده در ماه های آینده نیز همین روند ادامه پیدا خواهد کرد. افزایش ارزش دلار عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه است. و در نهایت مازاد عرضه سبب خواهد شد قیمت ها نتوانند رشد کنند.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها