عصر خودرو

معاون وزیرنفت:

ایران باتوسعه تجهیزات بندری به مرکزمعاوضه نفت تبدیل می شود

عصر بازار- معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: توسعه تجهیزات بندری و ریلی، جمهوری اسلامی ایران را به یک مرکز معاوضه(سوآپ) فرآورده های نفتی به کشورهای شمالی، در منطقه تبدیل می کند.

ایران باتوسعه تجهیزات بندری به مرکزمعاوضه نفت تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا روز دوشنبه در همایش ریل - نفت - بندر در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: استفاده از ظرفیت های صنعت نفت و پیوندهای آن با صنایع ریلی و بندری علاوه بر افزایش اشتغالزایی، با اجرای اقتصاد مقاومتی توسعه پایدار را برای ایران فراهم خواهد کرد.
    وی تاکید کرد: در سال 1394 در مجموع هفت میلیون و 770 تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با سال 1393 به میزان 61 درصد رشد داشت و این از انقلابی بزرگ در فعالیت بندری و دریایی در دوران پسا تحریم حکایت دارد.
    زمانی نیا گفت: سال گذشته 5 میلیون و 339 هزار تن کالای غیرنفتی و بیش از دو میلیون و 315 هزار تن کالای نفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است و سیاست توسعه دیپلماسی انرژی برای افزایش صادرات نفت و گاز و ذخیره سازی این منابع، تجهیز بنادر و افزایش ناوگان باری ما را بسیار ضروری کرده است.
    وی گفت: خوشبختانه در دوران پسا تحریم صنعت ریلی نیز متناسب با سایر صنایع از انزوا خارج شد و در حال جهش بزرگی است که امیدواریم با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و اجرای برنامه پنجساله ششم توسعه کشور شاهد جهش بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار و مسافر باشیم.
    وی گفت: در چشم اندار توسعه 1404 باید 30 درصد حمل و نقل کالاهای کشور از طریق ریل انجام شود و میزان فرآورده های نفتی باید از 120 میلیون تن تا سال 1404به 250 میلیون تن افزایش یابد و این نشان می دهد که باید سهم جابجایی ریل از این میزان فرآورده های نفتی به 70 میلیون تن ارتقا یابد.
    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران دسترسی به چشم اندارها دور از انتظار نیست ، زیرا ما در سال 1394 بیش از 10 میلیون تن کالا را از طریق 32 مرز زمینی و دریایی ترانزیت کرده ایم.
    وی گفت: در چشم انداز توسعه تا سال 1400، ترانزیت کالا از کشور باید از 10 میلیون تن به 38 میلیون تن افزایش یابد و باید هشت میلیون تن آن توسط ریل و 30 میلیون تن توسط جاده جابه جا شود.
    وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد یک تن کالای ترانزیت برای کشور بین 40 تا 100 دلار درآمد ارزی دارد ضمن این که برای 10 تا 15 نفر نیز اشتغالزایی می کند.
    زمانی نیا گفت: با اجرایی شدن برجام ، وزارت نفت در حال مذاکره با کشورهای شمالی از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان برای سواپ نفت و فرآروده های نفتی از جنوب به بندر نکا در شمال است که امیدواریم این مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه برسد ، ضمن این که درصددیم ظرفیت ذخیره و انتقال نفت خام را در بندر نکا از 130 هزار بشکه نفت در روز با تکمیل پایانه های مورد نیاز در سه مرحله 500، یک میلیون و 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.
    وی با اشاره به جایگاه منطقه ای ایران افزود، ایران با 15 کشور منطقه همسایه است که 12 کشور آن دارای ذخایر عظیم نفت و گاز هستند و استفاده از خاک ایران برای جابجایی محموله های نفتی و سواپ می تواند ترانزیت کالاهای نفتی را از طریق ایران به کشورهای شمالی بیش از پیش تسهیل کند.
    زمانی نیا در پایان با اشاره به نگرانی آغاز همکاری های بانک های درجه یک اروپایی با شرکت های ایرانی اظهار داشت: هم اکنون بیست بانک اروپایی همکاری خود را با وزرات نفت و بانک مرکزی آغاز کرده اند و امیدواریم تا دو ماه آینده بانک های درجه یک اروپایی نیز همکاری های خود را با ما آغاز کنند.
    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت تاکید کرد: هنوز هم بانک های درجه یک اروپایی به علت جریمه آمریکا برای آغاز همکاری خود با ایران احتیاط می کنند اما این بانک ها برای آغاز فعالیت با ایران بسیار علاقه مند هستند.
    چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی کشور روزهای 26 تا 29 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.
    مقابله با تحریم‌های ظالمانه، افزایش صادرات، بومی‌سازی صنعت ریلی و آشنایی شرکت‌های داخلی با آخرین دستاوردهای فناوری‌های صنایع ریلی در جهان از اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.
    برگزاری این نمایشگاه زمینه مناسبی را برای شرکت‌های ایرانی به منظور همکاری‌ خود با شرکت‌های معتبر جهان در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم می کند تا بتواننداز آخرین دستاوردهای صنعت ریلی و صنایع وابسته به آن استفاده کنند.
    در این نمایشگاه بخش‌های مختلف صنایع و خدمات مختلف ریلی از جمله بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، واگن‌های نیرو محرکه، واگن مولد، لکوموتیو های برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات بیمه ای در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو