عصر خودرو

عربستان گرفتار در مخمصه کاهش بهای نفت

عصر بازار- عربستان سعودی که با تصمیم در سه ماه آخر ۲۰۱۴ میلادی در نشست اوپک با هدف ضربه زدن به ایران و روسیه و با اتکا به بیش از ۶۰۰میلیارد دلار ذخیره ارزی خود، باعث کاهش جهانی بهای نفت از بیش از ۱۰۰ دلار به حدود ۴۰ دلار شد، گزارش ها حاکیست که اکنون خود در این ورطه فروافتاده است.

عربستان گرفتار در مخمصه کاهش بهای نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، به نظر می رسد با گذشت کمتر از دو سال، تلاش ریاض نتیجه عکس داده و ادامه روند کاهش قیمت بهای جهانی نفت هم اکنون تاثیرات منفی خود را بر اقتصاد این کشور و امیرنشین های نفت خیز متحد این نظام پادشاهی در منطقه همچون امارات، کویت، بحرین ظاهر ساخته است.
    این تاثیرات بگونه ای بوده که توجه کارشناسان امور اقتصاد بین الملل و رسانه های تصویری غرب همچون فرانس 24 و سی ان ان را به خود جلب کرده است.
    شبکه تلویزیونی فرانس24 در 15 اردیبهشت ماه در یک گزارش ویژه خبری از رو به وخامت نهادن وضع اقتصادی امارات پرداخت و گزارش داد که کمک های دولتی در زمینه آب و برق حذف شده و اندک اندک خدمات رایگان عمومی حذف می شوند.
    فرانس24 گزارش داد که امارات به دنبال یافتن منابع جدید مالی است و یکی از آنها افزایش مالیات در بخش گردشگری است.
    اکنون با توجه به اعلام چشم انداز جدید اقتصادی در عربستان در سال 2030 توسط 'بن سلمان' شاهزداه جوان و جانشین ولیعهد عربستان درمورد عدم وابستگی ریاض به نفت تا آن زمان، گزارش های جدیدی از وضع اقتصادی عربستان در این زمینه در حال برملا شدن است.
    'جان دفتریوس' خبرنگار بخش اقتصادی شبکه تلویزیونی سی ان ان مستقر در ابوظبی در روزهای گذشته اخباری درمورد به مخاطره افتادن ذخایر ارزی عربستان منتشر کرد.
    سی ان ان با تهیه گزارشی از میدان نفتی 'شیبه' واقع در 500 کیلومتری جنوب 'ظهران' عربستان، مقر شرکت نفتی 'آرامکو'، اعلام کرد که این میدان نفتی قادر به تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت است، میدان نفتی که آرامکو به توجه به ذخیره 14میلیارد بشکه نفت، به شدت به آن می بالد.
    این شبکه تلویزیونی گزارش داد بلند پروازی های بن سلمان به اندازه ای است که در نظر دارد که طی سال های پیش رو بتواند مبلغ دو تریلیون دلار از طریق سهام اولیه آرامکو بدست آورد که با توجه به روند کاهش بهای جهانی نفت این امر دور از دسترس نشان می دهد.
    بنا بر اسناد صندوق بین المللی پول، عربستان سعودی که در سال 2014 میلادی به پشتوانه ارزی هنگفت خود می بالید، در سال 2015 میلادی با توجه به کاهش شدید بهای نفت، 115میلیارد دلار از این ذخیر هنگفت را خرج کرده و یا به گفته سی ان ان آن را 'سوزانده' است.
    سی ان ان گزارش داد: هم اکنون عربستان کمتر از 582میلیارد دلار از این ذخایر ارزی را در اختیار دارد و صندوق بین المللی پول برآورد کرده که این ذخیره ارزی تا سال 2020 میلادی تهی خواهد شد.
    جان دفتریوس گزارش داد، در حالی که عربستان تلاش می کند میدان های نفتی غنی خود را با تولید بالا نگاه دارد، اما با رقبای منطقه ای نفتی خود همچون ایران و عراق مواجه است که خواهان افزایش تولید نفت خود هستند.
    وی افزود: ایران و عراق قادرند طی کمتر از دو دهه با یکدیگر تولیدی به اندازه عربستان داشته باشند، که این امر برای دولت سعودی و طرح های بلندپروازانه آرامکو چالش برانگیز است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها