عصر خودرو

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خبر داد:

آمادگی دولت برای واگذاری معادن طلا به بخش خصوصی

عصر بازار: اکتشافات ۲۰ ساله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از وجود هزار تن طلا در ایران حکایت دارد.

آمادگی دولت برای واگذاری معادن طلا به بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بهروز برنا با بیان این مطلب افزود: بر اساس اکتشافات صورت گرفته حدود 20 استان کشور دارای ذخایر طلا هستند که آذربایجان غربی و کردستان بیشترین ذخایر طلای ایران را در خود جای داده اند.

    او افزود: یک زون زمین شناسی حاوی طلا از ترکیه شروع شده و تا شهر سیرجان قرار گرفته که رگه هایی از ذخایر طلا را در خود جای داده به همین دلیل تمرکز نقاط طلایی کشور روی این زون قرار گرفته است.

    برنا گفت: اگر تا سال ها پیش هر گونه فعالیت بخش خصوصی در معدن طلای ایران ممنوع بود، امروز این ممنوعیت برداشته شده و سازمان زمین شناسی این آمادگی را دارد که نقاط امیدبخش طلا را به بخش خصوصی معرفی کرده و ذخایر غنی طلای کشور را در اختیار آنان قرار دهد.

    او افزود: بر اساس قانون هم بخش خصوصی داخلی و هم بخش خصوصی خارجی قادر خواهند بود که برای توسعه اکتشافات، بهره‌برداری و تولید شمش طلا در ایران فعالیت کنند که در این خصوص شورای عالی معادن و قانون معادن از حق و حقوق آنان دفاع خواهد کرد.

    برنا تصریح کرد: هم اکنون چندین شرکت بخش خصوصی در ایران بر روی معادن طلا متمرکز شده‌اند و به اکتشاف، استخراج و استحصال طلا می‌پردازند چرا که بر اساس مطالعات صورت گرفته ذخایر قطعی طلا در ایران 300 و ذخایر احتمالی هزار تن تخمین زده شده است.

    معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: تا کنون برخی شرکت‌های چینی، قزاقستانی، فرانسوی و انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران وارد مذاکره شده‌اند و با توجه به اینکه عمده ذخایر طلا در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای میانه رو به پایان است، این جذابیت به وجود آمده تا تولیدکنندگان طلا  ایران را برای ادامه فعالیت‌های خود برای تولید فلز گرانبها انتخاب کرده و فعالیت‌های جدیدی را شروع کنند.

    او گفت: ده‌ها نام قدیمی نظیر زرکوه، زرمهر، زرشوران و . . . گواهی می‌دهد که ایران از دوره باستان به عملیات استحصال طلا می‌پرداخته و معدنکاری طلا و مس در کشورمان از سابقه جند هزار ساله برخوردار است.

    برنا افزود: به پشتوانه همین قدمت است که امروز بخش خصوصی کشور در خصوص طلا دانش بسیاری کسب کرده و علاوه بر انجام فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی، به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در خصوص استحصال طلا روی آورده است.

    برچسب ها