عصر خودرو

روزنامه هندی خبر داد

هند به دنبال پرداخت بدهی خود به ایران قبل از سفر مودی

عصر بازار- یک روزنامه هندی به نقل از مقامات این کشور از تمایل دهلی نو برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران قبل از سفر تاریخی نخست وزیر این کشور به تهران در ماه جاری خبر داد.

هند به دنبال پرداخت بدهی خود به ایران قبل از سفر مودی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روزنامه «هندو» چاپ دهلی نو در گزارشی نوشت، در حالی که یک هفته به سفر تاریخی نارندا مودی نخست وزیر به تهران در 22 ماه مه باقی مانده است مقامات هندی سخت در تلاش هستند تا 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران را بپردازند.

    یک مقام وزارت نفت هند به این روزنامه گفت که تلاشهای ما به دلیل بی میلی بانکهای اروپایی برای انجام این پروسه تاکنون بی نتیجه مانده است.

    وی افزود: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در این هفته به توافق برسیم و سخت مایل هستیم که قبل از سفر مهم نخست وزیر به تهران حداقل بخشی از پول ایران را پرداخت کنیم.

    این گزارش افزود؛ علیرغم اینکه چندین بانک اروپایی از جمله دانسکه بانک دانمارک، EIH آلمان، بانک مرکزی ایتالیا و هالک بانک ترکیه و بانک RBI در هند برای انجام این تراکنشها شناسایی شده‌اند اما هنوز موانعی وجود دارد.

    بانکهای اروپایی محدودیت‌ها و تحریم‌های آمریکا را سرزنش می‌کنند که از انجام معاملات مالی بین بانکهای آمریکایی و نهادهای مالی ایرانی جلوگیری می‌کند.

    پیش از این رسانه‌های هندی از توافق تهران و دهلی نو برای پرداخت بدهی نفتی این کشور به ایران از طریق بانکهای اروپایی خبر داده بودند.

    علیرغم توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که قرار بود به لغو برخی تحریمها علیه ایران بینجامد اما در عمل بسیاری از این تحریمها همچنان باقی مانده است.

    آمریکا اخیرا مدعی شد که هیج مانعی از طرف واشنگتن برای تجارت با ایران وجود ندارد و جان کری وزیر خارجه این کشور نیز اخیرا دیداری با روسای چندین بانک بزرگ اروپایی برگزار کرد.

    یک روز پس از این جلسه، رئیس یکی از بانک‌های حاضر در این جلسه به شدت از رویکرد دوگانه واشنگتن انتقاد کرد.

    «استوارت لوی» مسئول ارشد امور حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که واشنگتن از یکسو معامله با ایران را تهدیدآمیز می‌خواند از سوی دیگر از بانک‌های اروپایی می‌خواهد که با تهران رابطه برقرار کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها