عصر خودرو

تحلیل تازه بلومبرگ از بازار جهانی نفت

عربستان را فراموش کنید؛ نیجریه بزرگترین نگرانی نفتی دنیاست

عصر بازار- توجه خود را برای لحظه‌ای از خاورمیانه دور کنید. در حالی که سیاست‌گذاران روی طرح بازار نفت عربستان متمرکز شده‌اند، اتفاقات اصلی در بازار نفت، سه‌هزار مایل آن‌طرف‌تر در جلگه رود نیجر در حال رخ دادن است.

عربستان را فراموش کنید؛ نیجریه بزرگترین نگرانی نفتی دنیاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصاد نیوز، نیجریه که تاکنون بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا بوده، به یک هرج‌ومرج داخلی سقوط کرده است. موجی از حملات و حوادث به زیرساخت‌های این کشور لطمه زده و تولید نفت نیجریه را به پایین‌ترین سطح 20 سال اخیر رسانده است.

    مشکلات تولید نیجریه
    قیمت نفت در حال بازگشت از بالاترین سطح شش ماه اخیر خود است. بخشی از این موضوع با برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش تقاضا در این هفته توضیح داده می‌شود. اما با درنظر گرفتن تمامی موارد، تردید در خصوص پایدار ماندن عرضه مازاد نفت وجود دارد.

    با توجه به اینکه راه‌حلی برای مشکلات ایجاد شده در این جلگه پیدا نشده است، تولید در خشکی و دریا آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. اگر آخرین گروه مبارزان آزادی به دنبال عملکرد بهتری از پیشینیان خود باشند، آنگاه تجهیزات آب‌های عمیق نیز با خطر مواجه خواهد شد.
    نیروهای انتقامجوی جلگه نیجر باعث تعطیلی ترمینال فورکادو شل و کاهش 250 هزار بشکه در روز از صادرات این کشور شده است. این تعطیلی فقط مختص شل نبوده و واحدهای تولید شورون نیز با نشتی 160 هزار بشکه‌ای در روز مواجه شده است. در ماه آوریل، شرکت انی، وضعیت فورس ماژور در صادرات اعلام کرد.

    حل مشکل نیجریه در بلندمدت نیز سخت به نظر می‌رسد. دور قبلی نارضایتی که در سال 2009 به اوج خود رسید تنها زمانی به پایان رسید که رئیس‌جمهور یارآدوا پیشنهاد عفو عمومی، برنامه‌های تمرینی و پرداخت نقدی ماهانه به نزدیک به 30 هزار نظامی داد که چیزی در حدود 500 میلیون دلار برای دولت نیجریه خرج در بر داشت.

    در تازه‌ترین گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی ابراز داشت نیاز جهان به نفت خام اوپک در سه‌ماهه جاری 31.9 میلیون بشکه در روز خواهد بود و این در حالی است که سهم نیجریه در تولید روزانه 32.76 میلیون بشکه‌ای گروه در ماه آوریل 1.62 میلیون بشکه بوده است.

    گروه تحقیقات نفتی پتروماتریکس معتقد است تولید نیجریه در حال حاضر ممکن است اندکی بالاتر از یک میلیون بشکه در روز باشد. اختلالات بیشتر در تولید نفت نیجریه ممکن است تراز نفت جهانی را از عرضه مازاد به سمت کسری عرضه جابجا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها