عصر خودرو

وزیر سابق اقتصاد و دارایی پاکستان:

گاز ایران بهترین گزینه برای پاکستان است

عصر بازار- وزیر اقتصاد و دارایی سابق پاکستان گفت: بهترین گزینه برای ما دریافت گاز از ایران است ولی برای تأمین برق به تاجیکستان رجوع کرده‌ایم.

گاز ایران بهترین گزینه برای پاکستان است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، «عبد الحفیظ شیخ» وزیر سابق اقتصاد و دارایی پاکستان و کارشناس مسائل اقتصادی این کشور اظهار داشت: پروژه کاسا-1000 علاوه بر تأمین نیازهای انرژی پاکستان نقش موثری در آغاز دور جدید روابط با کشورهای آسیای مرکزی دارد.

    وی افزود: در اجرای این پروژه افغانستان،‌پاکستان، تاجیکستان و قرقیزستان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

    حفیظ گفت: در مجموع از 1300  مگاوات برق تولیدی این پروژه 300 مگاوات در اختیار افغانستان و 1000 مگاوات آن به پاکستان صادر خواهد شد.

    عبد الحفیظ شیخ تأکید کرد: در ابتدا هزینه اجرای این پروژه یک میلیارد روپیه برآورد می‌شد اما با گذشت زمان و تأخیر در اجرای آن پیش‌بینی می‌شود بعد از سفر نواز شریف به تاجیکستان این هزینه افزایش پیدا کند.

    وی افزود: طبق قراردادی که برای اجرای پروژه کاسا1000 امضا شده پاکستان از طریق قرقیزستان و تاجیکستان برق دریافت خواهد کرد و افغانستان مبلغی را به عنوان ترانزیت خطوط برق دریافت می‌کند.

    شیخ گفت: اجرای این پروژه در پاکستان 2 میلیون دلار هزینه به دنبال دارد و کار اجرای آن از سال 2014 آغاز شده است.

    وزیر اقتصاد سابق پاکستان خاطر نشان کرد: تأمین امنیت و نگهداری از خطوط انتقال برق مواردی است که مقامات کشورهای عضو پروژه بارها در این زمینه با «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی و «خواجه آصف» وزیر انرژی پاکستان ملاقات و تبادل نظر کرده‌اند.

    وی افزود: کشورهای عضو کاسا 1000در تمام زمینه‌ها با هم به توافق رسیده‌اند و این پروژه تا 3 سال آینده تکمیل خواهد شد.

    عبد الحفیظ شیخ گفت: پاکستان با بحران کمبود انرژی مواجه است و سعی دارد با اجرای پروژه‌های مختلف، گاز و برق مورد نیاز خود را تأمین کند.

    شیخ گفت: بهترین گزینه برای دریافت گاز کشور همسایه ایران است و برای تأمین برق به تاجیکستان رجوع کرده‌ایم.

    وی افزود: البته پاکستان از ایران برق نیز دریافت می‌کند که در بخش‌هایی از بلوچستان توزیع می‌شود.

    عبد الحفیظ شیخ تأکید کرد: اقتصاد پاکستان به تأمین انرژی از طریق خط لوله صلح و کاسا1000 نیاز دارد و این پروژه‌ها باید هر چه زودتر تکمیل شود.

    شیخ تصریح کرد: تأخیر در اجرای پروژه‌های تأمین انرژی هزینه‌های اضافی را برای پاکستان به دنبال دارد بنابراین باید به دنبال سرعت اجرای کار باشیم.

    وی افزود: تأخیر در اجرای پروژه‌های تأمین انرژی علاوه بر هزینه‌های اضافی وخیم‌تر شدن بحران کمبود انرژی را نیز به دنبال دارد که تأثیر منفی بر اقتصاد پاکستان خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها