عصر خودرو

ایتالیایی ها آماده تسویه بدهی;

بخشی از بدهی نفتی یونان به ایران پرداخت شد

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: یونان بخشی از بدهی نفتی خود به ایران را پس از اجرایی شدن برجام و حل مشکلات بانکی پرداخت کرد.

بخشی از بدهی نفتی یونان به ایران پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی های نفتی شرکت های بین المللی به ایران گفت: شرکت شل بدهی خود را پرداخت کرده و روند اجرایی پرداخت بدهی سایر شرکت ها نیز در جریان است.
    وی اضافه کرد: به علت مشکلاتی که یونانی ها داشته اند، سازوکار خاصی برای پرداخت بدهی آنها در نظر گرفته شده و قرار است در چند مرحله این بدهی تسویه شود.
    معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی ادامه داد: چند شرکت ایتالیایی نیز که به ایران بدهکار بودند، آماده پرداخت بدهی های خود هستند.
     در سال های تحریم، شرکت های نفتی بین المللی که با ایران در بخش های مختلف همکاری داشتند، از پرداخت بدهی های خود خودداری کردند.
    شماری از این شرکت ها به محض آغاز شدن روند تشدید تحریم ها، مبادله های مالی با ایران را متوقف کردند و بخشی دیگر نیز پس از افشای مراودات مالی و نفتی با ایران، ناچار به توقف مشارکت خود با ایران شدند.
    اما پس از اجرایی شدن برجام در دی ماه پارسال و رفع محدودیت های بانکی و برقراری مراودات مالی با بانک های خارجی، به تدریج روند پرداخت بدهی ها آغاز شده است.
    بر این اساس، شرکت شل پرداخت بدهی خود به ایران را آغاز کرد و توانست بدهی حدود 2 میلیارد یورویی خود را تسویه کند. شرکت اینوک امارات متحده عربی نیز حدود 5.3 میلیارد یورو بابت دریافت میعانات گازی به ایران بدهکار بود، با رفع تحریم ها، تسویه بدهی خود را آغاز کرد.
    تنها استثنا در میان بدهکاران نفتی ایران، یونانی ها هستند که به دلیل وضع وخیم اقتصادی در این کشور، قرار شده است که به تدریج این بدهی تسویه شود.
    بر اساس تفاهمی حاصل شده در جریان سفر اخیر نخست وزیر این کشور به تهران، مقرر شد صادرات نفت به پالایشگاه های یونان از سر گرفته شود، اما بدهی ها به صورت تدریجی از این کشور دریافت شود.
    یونان که از خریداران سنتی نفت خام ایران در اروپا شناخته می شود، قصد دارد پس از رفع مشکلات مالی روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت از کشورمان وارد کند. پالایشگاه های یونانی مانند «هلنیک پترولیوم» از خریداران ثابت و قدیمی نفت ایران بوده اند، اما پس از تشدید تحریم ها، این کشور ناچار به توقف خرید نفت از ایران شد.
    شرکت هلنیک پترولیوم که بزرگترین پالایشگر یونان است و چهار پالایشگاه را در اختیار دارد، پیش از آغاز تحریم ها یکی از مشتریان عمده نفت ایران بود و 20 درصد از نیاز نفت خام خود را از راه واردات از ایران تامین می کرد.
    با لغو تحریم ها، یونانی ها تمایل خود برای خرید نفت از ایران را اعلام کردند و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن درباره جزئیات واردات دوباره از ایران به توافق اولیه رسیده و در جریان سفر اخیر «الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان به تهران این توافق را نهایی کردند. پیش از این زمانی نیا درباره جزئیات این توافق گفته بود: در این سفر قرار شد یونان روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کند.
    هلنیک پترولیوم یونان چندی پیش در بیانیه ای خطاب به بورس یونان اعلام کرد که این شرکت برای آغاز فوری خرید نفت از ایران و همچنین تسویه بدهی های چند میلیون دلاری خود به جمهوری اسلامی، به توافق دست یافته است. برآورد می شود که پالایشگاه های یونان حدود 500 میلیون یورو بابت خرید محموله های نفتی به ایران بدهکار باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها