عصر خودرو

تجارت ۶ ماهه ایران و هند ۱ میلیارد دلار شد

عصر بازار- وزارت بازرگانی و صنعت هند از مبادلات حدود یک میلیارد دلاری این کشور با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: صادرات ایران به هند در این دوره ۵ درصد رشد کرده است.

تجارت ۶ ماهه ایران و هند ۱ میلیارد دلار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، وزارت بازرگانی و صنعت هند کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال‌جاری میلادی را 993 میلیون دلار اعلام کرد.

    مبادلات تجاری ایران و هند در این دوره با افت 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در نیمه نخست سال 2023 بالغ بر یک میلیارد و 373 میلیون دلار اعلام شده بود.

    کاهش مبادلات تجاری ایران و هند در نیمه نخست 2023 ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال افت 38 درصدی را تجربه کرده و به 641 میلیون دلار رسیده است. هند در نیمه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و 38 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

    اما واردات هند از ایران در نیمه نخست امسال رشد 5 درصدی داشته و به 352 میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل 335 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

    بر اساس این گزارش برنج بیشترین سهم را در صادرات هند به ایران در نیمه نخست امسال داشته و 67 درصد از کل صادرات هند به ایران در این دوره مربوط به برنج بوده است.

    میوه با 29 میلیون دلار و چای با 17 میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالای صادراتی هند به ایران بوده‌اند. فرآورده‌های نفتی نیز بزرگ‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در نیمه نخست 2023 بوده و هند 139 میلیون دلار فرآورده نفتی ایران را در این مدت وارد کرده است. مواد اولیه تولید رنگ با 91 میلیون دلار و میوه با 66 میلیون دلار به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

    برچسب ها