عصر خودرو

خبرگان بورس از مشکلات بازار می‌گویند

فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی بورس

عصر بازار: بورس پس از اعلام توافق هسته‌ای تقریبا تمام کارشناسان را شگفت‌زده کرد و بر خلاف انتظارات پس از انتشار خبر توافق روند نزولی به خود گرفت و این روند تا روز سه‌شنبه هفته پیش حفظ شد اما از روز سه‌شنبه شاخص‌ها سبزپوش شدند و این روند تا چهارشنبه ادامه داشت.

فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، درباره این فراز و فرودهای بازار و دلایل رخ دادن این اتفاق‌ها همچنین پیش‌بینی وضعیت بازار و مشکلات سر راه بورس با تعدادی از فعالان بازار به گفت‌وگو نشستیم.

    از مهدی شهبازی رئیس دایره سرمایه‌گذاری دانایان پارس از مشکلات بازار پرسیدیم
    معاملات خارج از بورس حقوقی‌ها از جمله دلایل افت بازار بود. اصولا بسیاری از شرکت‌ها برای رسیدن به شرایط مطلوب بعضی از سهام را باید خارج و بعضی دیگر را باید به سبد خرید خود وارد کنند و در شرایط نزولی بازار این فعل و انفعالات خارج از بورس با توافق‌نامه و به صورت تهاتر انجام می‌شود و این خارج از بورس عمل کردن شرکت‌ها سبب می‌شود که مداخله‌ای از سوی آنها در بازار اتفاق نیافتد و منابع و انرژی آنها به بازار ورود نکند.

    علت افت شاخص در اوایل هفته چه بود؟
    بعد از ایجاد هیجان و رونق بورس فرصتی پیش آمد تا حقوقی‌ها دست به فروش بزنند و قبل از تشکیل مجامع اقدام به خروج کنند و سهام‌داران عمده، حقیقی‌ها بودند و حقوقی‌ها در برنامه‌ها جایی نداشتند. همچنین تشکیل مجامع و تسویه اعتبارات در اواخر این ماه ریزش‌های اوایل هفته را رقم زد اما با شروع ماه مرداد، فعالان بازار انتظار وضعیت مساعد داشتند که با وضعیت نامناسب شرکت‌ها بعد از بازگشایی محقق نشد.

    نقش شرکت‌ها در این ریزش‌ها چه بود؟
    گزارش و پیش‌بینی‌های نامناسب، عدم تقسیم مناسب سود و عملکرد ناموفق شرکت‌ها باعث شد سهم‌ها رشد پیدا نکرده و شرایط نامناسبی را رقم بزنند تا انتظارات سهام‌داران عملی نشده و شاهد ریزش بازار باشیم. عملکرد ضعیف شرکت‌ها را می‌توان از عمده‌ترین دلایل افت بازار دانست به طوری که در حال حاضر شرکت‌های سیمانی و حجم عظیم عرضه که سبب عدم تناسب عرضه و تقاضا شده است یا شرکت‌های سرامیک که وضعیت مناسبی ندارند، همچنین تعدیل‌های منفی در اطلاعات 12 ماهه موجب عدم امیدواری به شرایط کنونی بازار شده‌اند.

    چرا حقوقی‌ها چنین رفتارهایی می‌کنند؟
    دلیل وقوع این موضوع  این است که حقوقی‌ها چشم‌انداز روشنی از بورس نمی‌بینند و به همین دلیل به سودهای کوتاه‌مدت وابسته شده‌اند. همچنین حقوقی‌ها وابسته به صندوق‌ها و سبدها شده‌اند و تمرکز روی سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و نگاه بلندمدت ندارند و برای اینکه به بودجه‌های مورد نظر برسند بسیاری از معاملات را فقط کد به کد و خارج از فضای بورس انجام می‌دهند. اینکه انتظار داشته باشیم حقوقی‌ها حجم عرضه را متوقف کنند توقع به جایی است اما در شرایطی که فضای بازار برای کسب سود و منفعت مهیا باشد. ولی متاسفانه در حال حاضر و با این ابزار نمی‌توانیم به این موضوع خوش‌بین باشیم.

    محسن محمودزاده مدیرعامل شرکت دانایان پارس از دلایل افت اوایل هفته پیش بازار گفت
    کد به کد کردن سهام در رنج منفی توسط حقوقی‌ها جهت کاهش شاخص و بهره‌گیری از شرایط مثبت آتی موجب ایجاد این روند نزولی در شاخص بورس شد. همچنین ورود پول‌های سرگردان قبل از توافق و عدم برآورده شدن انتظارات از بازار سبب خروج زودهنگام این پول‌ها از بازار سرمایه شد. ورود منابع مالی به بورس قبل از توافق و توقع فروش در قیمت‌های بالاتر بعد از توافق، اتفاق دیگری در جهت کاهش بازار در فعل و انفعالات اخیر است. به همین ترتیب چون چشم‌انداز روشنی برای بهبود وضعیت در کوتاه‌مدت وجود ندارد و اعتماد کافی از سوی سهام‌داران به توافق هسته‌ای نیست و نگرانی‌هایی از رفتارهای داخلی و خارجی وجود دارد، شاهد کاهش شاخص در اوایل هفته پیش بودیم. همچنین افزایش حجم خریدهای اعتباری در بازار و برآورده نشدن انتظارات و عدم افزایش فروش همراه با برگزاری مجامع و تقسیم نامناسب سود شرکت‌ها در مجامع به ویژه گروه‌های بانکی‌ها از دیگر دلایل سیر نزولی بازار بود.

    چه عواملی می‌تواند در رشد بازار موثر باشد؟
    وجود محرک و انتشار یک خبر مناسب می‌تواند بازار را به حرکت درآورد. همچنین تسویه اعتباری‌ها و محدودکردن بانک‌ها توسط بانک مرکزی در پرداخت حداقل سود می‌تواند در بازگشت بازار کمک کند. به همین ترتیب عرضه‌های اولیه توسط سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند جهت بر طرف شدن کسری بودجه دولت کمک کند. همچنین صندوق‌های تامین اجتماعی نیاز به تامین نقدینگی به منظور پوشش کسری بودجه و نقدینگی مورد نیاز برای پرداخت حقوق و بیمه بازنشستگان دارند.

    شکورعلی شاهی تحلیلگر تکنیکال بورس در مورد سیر نزولی بازار بعد از اعلام توافق در اوایل هفته پیش می‌گوید؟
    یک سری از سهام بعد از برگزاری مجامع باز شدند و همانطور که مشاهده کردید، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. من دلیل این مهم را تقسیم نامناسب سود در مجمع این شرکت‌ها می‌بینم که موجب شد بسیاری از سهام‌داران که از تقسیم سود ناراضی شوند و سهام خود را به فروش برسانند. البته کلیت بازار در اوایل هفته پیش منفی بود و بر اساس قانونی که در تحلیل تکنیکال بازار وجود دارد و مثل قانون اینرسی است، شاخص دوست دارد وضعیت قبلی خود را حفظ کند پس به شکل طبیعی شاخص در حال نگه داشتن حالت قبلی بود. البته با تحلیل تکنیکال نمودار توانستیم پیش‌بینی کنیم که این روند نزولی حداکثر تا 66 هزار و 200 واحد ادامه پیدا می‌کند چون در این عدد حمایت خوبی وجود داشت و احتمال خرید در این عدد اتفاق می‌افتاد.

    توصیه شما به سهام‌داران در شرایط کنونی چیست؟
    سهام‌داران و سرمایه‌گذاران باید با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی آشنا شوند و به صورت علمی سرمایه‌گذاری کنند. به نظر من یکی از دلایل ریزش‌های اخیر بازار حرکت گله‌ای و رفتارهای غیرعلمی است. در بازار ما سواد تحلیل و سرمایه‌گذاری باید بالا برود و خرید و فروش‌ها بر اساس استراتژی و سیستماتیک باشد تا با تحلیل اقدام به خرید کرد. من معتقدم که حتی یک تحلیل غلط بهتر از بی تحلیل عمل کردن است.

    برچسب ها