عصر خودرو

افزایش قابل توجه نرخ بهره در ترکیه برای مقابله با تورم

عصر بازار- بانک مرکزی ترکیه به منظور مقابله با تورم افسار گسیخته در این کشور، امروز پنجشنبه نرخ بهره را بر خلاف انتظار تحلیل‌گران به ۲۵ درصد افزایش داد.

افزایش قابل توجه نرخ بهره در ترکیه برای مقابله با تورم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه در نشست امروز خود اعلام کرد که نرخ بهره اصلی از 17.5 درصد به 25 درصد افزایش داده است، تصمیمی که باعث تعجب بازارها و تحلیلگران شد.

    به این ترتیب بانک مرکزی ترکیه به یک بار نرخ بهره را 7.5 درصد افزایش داد و این بسیار بیشتر از انتظار کارشناسان و تحلیلگران بود.

    بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که نرخ بهره را 750 واحد افزایش داده و به 25 درصد رسانده است، در حالی که پیش‌یینی‌ها حاکی از این بود که نهایتا به 20 درصد افزایش یابد.

    لیر ترکیه پس از تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ بهره، بهبود قابل توجهی را ثبت کرد و پس از ثبت نرخ 27.21 در برابر دلار در صبح روز پنجشنبه به 26.83 لیر در برابر یک دلار رسید.

    هیأت مدیره بانک مرکزی ترکیه امروز پنجشنبه به ریاست حفیظه غایه ارکان برای اتخاذ هشتمین تصمیم نرخ سود سال جاری میلادی تشکیل جلسه داد و نرخ بهره پایه را 750 واحد افزایش داد و به 25 درصد رساند.

    این اقدام به عنوان بخشی از مجموعه اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با افزایش تورم و کاهش ارزش لیر ترکیه صورت می‌گیرد.

     بر اساس آنچه وب سایت «اینوستینگ» منتشر کرده است، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را در جلسات ماه‌های می، آوریل، مارس، ژانویه و دسامبر بدون تغییر نگه داشته بود، زیا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با وجود افزایش تورم در این کشور خواهان کاهش نرخ بهره به کمتر از 10 درصد بود.

    اردوغان اما در اواسط ژوئن اشاره کرد که به تیم اقتصادی جدید خود اجازه می‌دهد تا نرخ بهره را به منظور مقابله با تورم و ایجاد ثبات در نرخ ارز لیر افزایش دهد.

    نرخ بهره در آخرین جلسه ژوئن از 8.50 درصد به 15.00 درصد افزایش یافت، سپس در جلسه جولای نیز به 17.50 درصد افزایش یافت.

    برآوردها نشان می‌دهد که بانک مرکزی ترکیه طی دو ماه گذشته بالغ بر 11 میلیارد دلار برای پوشش هزینه های بدتر شدن نرخ مبادله لیر متحمل شده است.

    لیر ترکیه اکنون در برابر دلار آمریکا با 2.10 درصد کاهش به 26.67 لیر در هر دلار رسیده است. در حالی که در برابر یورو با 2 درصد کاهش به 28.91 پوند در هر یورو رسیده است.

     

    برچسب ها