عصر خودرو

۵ روش جدید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

عصر بازار- زلزله؛ اصطلاحی که حتی شنیدن نام آن هم وحشتناک است. هر ساله در اقصی نقاط جهان زلزله‌های مرگباری اتفاق می‌افتند که هر کدام خسارات جانی و مالی متفاوتی رقم می‌زنند. دلیل عمده بالا بودن خسارات در زلزله‌ها چیست؟ ضعف ساختمان‌ها از نظر فونداسیون و مقاومت، مهم‌ترین دلیلی است که باعث افزایش خسارات جانی و مالی می‌شود. به همین دلیل مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد.

۵ روش جدید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، به هر حال زلزله یکی از ترسناک‌ترین بلایای طبیعی است که وقتی رخ می‌دهد به هیچ ساختمانی رحم نمی‌کند؛ تنها سازه‌هایی جان سالم به در می‌برند که اصول مقاوم سازی را رعایت کرده باشند. حال چه روش‌هایی برای مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله وجود دارد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

    اهمیت مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله
    زلزله یکی از بلایای طبیعی بسیار خطرناک است که اغلب خسارات جانی و مالی سنگینی وارد می‌کند. از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش خسارات زلزله می‌شود، می‌توان به نا ایمن بودن ساختمان‌ها اشاره کرد. به هر حال در هنگام رخ دادن زلزله، اغلب افراد داخل ساختمان‌ها هستند. وقتی ساختمان‌ها مقاوم نباشند، خسارت جانی و مالی بسیار بیشتر می‌شود.

    با توجه به این که اغلب بافت‌های مسکونی در کشور فرسوده هستند، بحث مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. به هر حال ساختمان‌های قدیمی و فرسوده، توان مقاومت در برابر زلزله‌های حتی معمولی را ندارند.

    شاید این تصور وجود داشته باشد که بافت شهری در برابر بافت‌های روستایی مقاومت بیشتری داشته باشد، اما باید گفت که در بخش شهری هم وضعیت چندان مناسبی وجود ندارد. با توجه به این موضوع که کشور ایران در کمربند زلزله‌خیز واقع شده است، وقوع یک زلزله در ابعاد بزرگ، خسارات وحشتناکی وارد خواهد کرد. موضوع مقاوم سازی و بکار گیری مقاطع فولادی در ساخت و ساز در برابر زلزله را امری حیاتی به شمار می رود.

    بررسی ساختمان‌هایی که به مقاوم‌سازی در برابر زلزله نیاز دارند
    تقریبا می‌توان گفت که همه ساختمان‌ها، اعم از نوساز و قدیمی به مقاوم سازی نیاز دارند. دلیل این امر رعایت نشدن اصول دقیق مربوط به زلزله در بسیاری از ساختمان‌هاست. این موضوع در مورد ساختمان‌هایی که نزدیک به گسل هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این نوع مناطق، معمولا زلزله‌های بسیار بزرگی اتفاق میفتند که خسارات سنگینی هم به بار می‌آورند.

    مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت، اما این کار واقعاً ارزش بالایی دارد. صرف هزینه برای افزایش امنیت و آرامش خانواده و اطرافیان ضروری است. حال چگونه می‌توان ساختمان را در برابر زلزله به صورت مطمئن مقاوم کرد؟

    معرفی 5 روش جدید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله
    برای این که ساختمان در برابر انواع زلزله مقاومت و استحکام کافی داشته باشد، روش‌های مختلفی وجود دارد. انتخاب روش مناسب مقاوم‌سازی، بستگی به عوامل مختلفی دارد که متخصصین این حوزه تشخیص می‌دهند. به هر حال متخصصین با در نظر گرفتن همه عوامل و شرایط، سعی در انتخاب بهترین روش دارند تا در صورت رخ دادن زلزله، آسیب‌های جانی و مالی به حداقل برسند. در ادامه به بررسی 5 روش مدرن مقاوم‌سازی در برابر زلزله خواهیم پرداخت.

    1. مقاوم سازی ساختمان با دیوار برشی
    دیوار برشی باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای افقی وارده از طرف زلزله می‌شود. این دیوارها باید با استفاده از بادبند محکم شوند. برای اجرای بادبند از دو روش واگرا و همگرا استفاده می‌شود. اجرای بادبند به صورت صحیح نقش حیاتی در این روش دارد. با استفاده از دیوار برشی، مقاومت و سختی سازه در برابر زلزله افزایش پیدا می‌کند. همچنین باعث می‌شود که ساختمان در برابر فشارهای وارد شده از سوی زلزله، دچار تغییر شکل نشود.

    2. مقاوم سازی ساختمان با ژاکت فولادی
    یکی دیگر از روش‌های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، استفاده از ژاکت فولادی است. در این روش با استفاده از ورقه‌های فولادی، بخش‌های ضعیف سازه بتنی را تقویت می‌کنند. معمولاً از ورقه‌های فولادی در ستون‌ها و تیرها استفاده می‌شود. حالا سوالی که پیش می آید این است، دلیل استفاده از ورقه‌های فولادی چیست؟ ورقه‌های فولادی باعث افزایش مقاومت برشی، فشاری و خمشی می‌شوند. به این ترتیب ژاکت فولادی باعث افزایش مقاومت و استحکام ساختمان در برابر زلزله خواهد شد.

    3. مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی
    معمولاً از این روش برای سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند. به هر حال ممکن است در فونداسیون ساختمان، ضعف و ایرادی وجود داشته باشد که مقاومت سازه را کاهش دهد. با استفاده از ژاکت بتنی، می‌توان نقایص موجود در فونداسیون ساختمان را برطرف کرد. نحوه اجرای این روش به چه شکل است؟ در این روش ابتدا اطراف بخش ضعیف سازه را با استفاده از آرماتورهای آجدار و بتن‌ریزی مقاوم می‌کنند. به این ترتیب باربری سازه در برابر زلزله مقاوم‌تر می‌شود.

    4. مقاوم سازی ساختمان با میراگر
    میرایی اصطکاکی یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش صدمات زلزله است. از میراگرها در میرایی نوسانات ساختمان حین زلزله استفاده می‌شود که یکی از جدیدترین روش‌هاست. سازوکار میراگر یا دمپر اصطکاکی به این شکل است که باعث اتلاف انرژی جنبشی واردشده از طریق زلزله می‌شود. در واقع با استفاده از میراگرها، ساختمان حرکت الاستیکی پیدا می‌کند. به این ترتیب انرژی ناشی از زلزله از بین خواهد رفت. از مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله با روش میراگر در بسیاری از کشورهای شرق آسیا استفاده می‌شود.

    5. مقاوم سازی ساختمان با شاتکریت
    از روش شاتکریت، برای مقاوم‌سازی دیواره‌هایی که در معرض اثرات زلزله قرار دارند استفاده می‌شود. با توجه به اینکه اجرای این روش به تجهیزات مختلفی نیاز دارد، هزینه‌های زیادی را هم به همراه خواهد داشت. این هزینه‌ها در صورت پیچیده بودن ساختار سازه یا مشکل داشتن دیوارها بیشتر هم می‌شوند.
    از جمله مهم‌ترین تجهیزات شاتکریت، می‌توان به شبکه میلگرد و قالب‌بندی اشاره کرد. از شبکه میلگرد برای نصب روی سطح استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که دیوار متراکم‌تر و مقاوم‌تر شود. روش شاتکریت انواع مختلفی دارد که با بررسی برخی عوامل انتخاب می‌شوند.

    جمع بندی
    در این مطلب به معرفی 5 روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله اشاره کردیم. هر کدام از این روش‌ها، برای اجرا به عوامل مختلفی بستگی دارند. با بررسی این عوامل، روش مناسب برای مقاوم سازی انتخاب می‌شود. با توجه به این که کشور ما در کمربند زلزله‌خیز واقع شده است، موضوع مقاوم سازی ساختمان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این مقاوم‌سازی شامل ساختمان‌های نوساز هم می‌شود. به هر حال در بسیاری از ساختمان‌های نوساز هم اصول مقاومت در برابر زلزله رعایت نشده‌اند. رعایت اصول مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله به کاهش خسارات جانی و مالی در هنگام وقوع زمین‌لرزه کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین صرف هزینه در این موضوع ارزش بالایی دارد.
    آسن مجموعه‌ای است که به عنوان توزیع‌کننده انواع میلگرد، دغدغه ساخت ساختمان‌های مقاوم را دارد. با کیفیت ترین محصولات فولادی از برترین کارخانه های تولید کننده میلگرد کشور بدون واسطه توسط شرکت آسن به مشتریان عرضه می‌شود. برای اطلاع از قیمت میگلرد به صورت لحظه‌ای به سایت آسن سر بزنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما مشاوره رایگان داشته باشید.