عصر خودرو

رئیس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد:

رشد تولید و تعادل بازار با تعامل حلقه های زنجیره تولید

عصر بازار- رئیس انجمن سنگ آهن ایران می گوید، حفظ بازار و تنظیم و تعادل مناسب در عرضه و تقاضا، حکم مرگ و زندگی برای بنگاه‌ها دارد که اگر دولت به بخش خصوصی، بدنه تولید و نظام بازار اعتماد کند و همانند سال گذشته روند مطلوب عرضه و تقاضا با تعامل زنجیره تولید در بورس کالا ایجاد شود، همه شاهد شرایط بهتر بازارها و رشد تولید و سرمایه گذاری خواهیم بود.

رشد تولید و تعادل بازار با تعامل حلقه های زنجیره تولید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه صنعت فولاد یکی از زنجیره های مهم تولید در کشور است، گفت: زنجیره ارزش فولاد سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی کشورمان دارد.

    اکبریان با تاکید این نکته که حیات صنایع مختلف بستگی به حفظ بازار و تنظیم عرضه و تقاضای آن دارد، تصریح کرد: عدم تنظیم سازوکار عرضه و تقاضا در حکم مرگ و زندگی بنگاه‌ها به شمار می رود.

    به گفته رییس انجمن سنگ آهن یکی از موضوع‌های محوری که در سال ‌های گذشته همواره مدنظر فعالان و صاحب نظران قرار گرفته، مبحث نحوه قیمت‌گذاری بوده است.

    وی ادامه داد: دولت در برهه‌ای با هدف تنظیم بازار بحث قیمت گذاری دستوری را مطرح کرد و نتیجه این تصمیم سرکوب شدید قیمت‌ها در حلقه‌هایی از زنجیره ارزش فولاد بود. به عبارت دیگر، شرایطی ایجاد شد که تعدادی از حلقه‌ها سود زیادی نصیبشان شود و تعداد دیگری از حلقه‌ها نه تنها سودی عایدشان نشد، بلکه در معرض زیان قرار گرفتند.

    اکبریان با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری دستوری پیامدهای نامطلوب را به همراه دارد، گفت: با تلاش انجمن‌های صنفی از نظام قیمت گذاری دستوری عبور کردیم و به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا رسیدیم. سازوکار بورسی برای شرکت های سنگ آهنی یکی از مطمئن‌ترین و بهترین شیوه‌های تخصیص منابع به حساب می‌آید.

    وی با تاکید اینکه شرکت‌های سنگ آهنی به نظام بازار باور دارد، گفت: شرکت‌های سنگ آهنی حامیان سازوکار بازار و بورس کالا هستند و بورس کالا هم تمام تلاشش را برای تعامل با سنگ آهنی‌ها به کار بسته است.

    رییس انجمن سنگ آهن خاطرنشان کرد: سال 1401 همکاری مطلوبی میان فعالان صنایع و بورس کالا شکل گرفت و شرایط مناسبی برای رشد تولید و تعادل بازار فراهم آمد که امیدواریم در سال جاری نیز این رویه مطلوب ادامه یابد.

    به گفته او، ما شرکت های معدنی شرایط قبل از ورود به بورس کالا و قیمت گذاری های دولتی و تبعات آن برای تولید و بازار را دیده ایم از این رو از شفافیت ایجاد شده به واسطه عرضه در بورس کالا حمایت می کنیم.

    اکبریان در خاتمه تاکید کرد: دولت اگر به بخش خصوصی و بدنه تولید اعتماد کند و مهم تر از همه، اگر به بازار اعتماد کند، نتیجه مثبت آن را به وضوح خواهد دید، همان طور که سال گذشته شرایط بهتر بازارها و تعادل مناسب قیمت ها در زنجیره فولاد را مشاهده کرد.

    برچسب ها