عصر خودرو

شکوفایی بازار مسکن، یکی از راهکارهای عبور از مشکلات اقتصادی

عصر بازار- شهاب شمس گفت: اتکا به نیروهای پیشران حوزه ساختمان و استفاده از محرک‌هایی برای شکوفایی بازار مسکن به‌عنوان یکی از راهکارهای عبور از مشکلات اقتصادی موجود کشور، به شمار می‌رود.

شکوفایی بازار مسکن، یکی از راهکارهای عبور از مشکلات اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه مسکن در راستای برگزاری نشست تخصصی "تامین مالی مسکن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها" اظهار داشت: اتکا به نیروهای پیشران حوزه ساختمان و استفاده از محرک‌هایی برای شکوفایی بازار مسکن به‌عنوان یکی از راهکارهای عبور از مشکلات اقتصادی موجود کشور، به شمار می‌رود.

    شهاب شمس اذعان داشت: در نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، عبور از بحران تحریم‌های بین‌المللی کشور از طریق تقویت تولید و عرضه در بازار مسکن با توجه به شکل‌گیری تقاضای بالقوه و روزافزون مسکن توسط جمعیت جوان کشور امکان‌پذیر است.

    وی نیاز به مقررات حمایتی، طراحی و معرفی ابزارهایی برای ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و نیز اراده مصمم برای عینیت بخشیدن سیاست‌ها توسط فعالان اقتصادی را در این راستا بیش از پیش ضروری دانست.

    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه مسکن بیان کرد: با معرفی طرح نهضت ملی مسکن، عزم دولتمردان برای رونق ساخت و تامین مسکن آشکار شده است. به همین دلیل نیاز است تا به معرفی توانمندی و ظرفیت بازارهای مالی کشور به فعالان عرصه ساختمان کشور پرداخته شود. اما پرسش کلیدی آن است که آیا ابزارهای تشکیل سرمایه و تامین مالی در این بازار به ویژه از سوی فعالان بازار سرمایه برای فعالان صنعت ساختمان تبیین شده است؟

    شمس در پاسخ اعلام کرد، به نظر میرسد بسیاری از فعالان صنعت ساختمان از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی یا پوشش ریسک‌های خود بیخبرند. ایجاد فرصتی برای معرفی ابزارها و خدمات مالی و تجربیات موفق پیشین همچنین به بوته نقد گذاردن ضعف‌ها و بیان چالش‌ها در عرصه تامین مالی زمین، املاک و مستغلات، می‌تواند راهگشای رونق صنعت ساختمان کشور باشد.

    شهاب شمس اذعان داشت، نگاه به گذشته ابزارها و نهادهای مالی اختصاصی دارای مجوز مقام ناظر بازار سرمایه برای تامین مالی حوزه ساختمان و با همت کمیته فقهی سازمان، نهادها و ابزارهای مالی تخصصی حوزه تامین مالی صنعت ساختمان طراحی و به فعالان این صنعت معرفی شده اند. از جمله انواع صندوق‌های زمین و ساختمان، املاک و مستغلات و ابزارهای تامین مالی اسلامی همچون انواع صکوک مرابحه و اجاره قابل برشمردن هستند. نکته نویدبخش آن است که صنعت تامین مالی ساختمان همزمان با رشد و توسعه فناوری و نیز دانش مالی، بر تنوع ابزارهای خود افزوده و این محصولات را در صف تایید مقام ناظر بازار مالی قرار داده است.

    شمس در ادامه به دریافت مجوز سکوی تامین مالی جمعی شرکت تامین سرمایه مسکن اشاره کرد و اذعان داشت: خوشبختانه مجوز تاسیس سکوی تامین مالی جمعی ویژه حوزه مسکن اخذ شده و تایید سلف فروش متری مسکن با نگاه توسعه‌ای مقام ناظر بازار سرمایه در حال انجام است. علاوه بر این، ابزارهایی با تکیه بر فناوری اطلاعات جهت توکنایز کردن دارایی‌های استاندارد ملکی در دست طراحی است.

    وی افزود: صندوق‌های مختلف کالایی، اهرمی و تسهیمی در حوزه املاک و مستغلات طراحی و در آستانه اخذ مجوز هستند. این مسیر با همیاری و کمک سیاستگذاران و فعالان اقتصادی پرشتاب در حال پیمودن است و چشم‌اندازی روشن در عرصه تامین مالی صنعت ساختمان را نوید میدهد.

    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه مسکن در پایان اظهار امیدواری کرد، برگزاری نشست تخصصی در حوزه تامین مالی مسکن که در روز دوشنبه 23 مرداد برگزار می‌شود، بتواند به‌صورتی صحیح فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه را واکاوی کرده و به توسعه تامین مالی بخش مسکن کمک کند.

    برچسب ها