عصر خودرو

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت خبر داد

اروپا، خریدار روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران

عصر بازار- در حال حاضر روند اجرای برنامه‌های فروش نفت خام ایران به مراتب از جذب سرمایه خارجی در صنعت نفت جلوتر است. به طوری که پیش از این به‌دنبال بازار برای فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از حجم صادرات خود در زمان لغو تحریم‌ها بودیم اما الان نه تنها این بازار را در اختیار داریم، بلکه برنامه ۶ ماهه افزایش فروش نفت خام یعنی رسیدن به صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای نفت خام در هر روز نیز در کمتر از ۴ ماه از زمان اجرای برجام محقق شده است.

اروپا، خریدار روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران آنلاین, حتی بسیاری از شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی کشور هستند نیز اکنون خود خریدار نفت خام ایران هستند اما هنوز برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در مرحله بررسی و برنامه‌ریزی قرار دارند.
    در همین خصوص مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از دستیابی به سهم 40 درصدی اروپا از صادرات نفت خام کشور خبر داد و گفت: قرار بود که ظرف مدت اندکی بعد از لغو تحریم‌ها 60 درصد از نفت خام ما به بازار آسیا و 40 درصد به اروپا و آفریقا صادر شود و اکنون این مهم محقق شده است و روزانه حدود 800 هزار بشکه از نفت خام صادراتی کشور به مقصد اروپا فرستاده می‌شود. 

    سید محسن قمصری با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات نفت خام کشور بیش از 2 میلیون بشکه در روز است، ادامه داد: البته در نظر داریم سهم اروپا از نفت خام کشور را افزایش دهیم و دستیابی به این سهم 40 درصدی اروپا از نفت صادراتی ایران، به معنی پایان مذاکرات برای فروش نفت خام به اروپا نیست.  وی سهم آسیا را نیز از نفت خام صادراتی ایران یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: در میان خریداران آسیایی کشور چین افزایش خرید نفت خام نداشته اما افزایش برداشت انجام داده است. به عبارت دیگر در قالب قرارداد قبلی نفت خام بیشتری را از ایران دریافت می‌کند. لازم به ذکر است، در زمان تحریم‌ها 5 کشور ژاپن، کره، چین، هند و ترکیه خریدار نفت خام ایران بودند و اکنون این کشورها خرید نفت خام خود را افزایش داده‌اند.
    قمصری تصریح کرد: در حال حاضر مشتریان آسیایی، اروپایی و آفریقایی نفت خام کشورهمان مشتریان سنتی و قدیمی هستند که پیش از اوجگیری تحریم‌ها از ایران نفت می‌خریدند.
    به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در فهرست پساتحریمی خریداران نفت خام کشور، فعلاً مشتری جدیدی نداریم.  گفتنی است در تاریخ 23 ژانویه 2011، اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم نفت ایران گرفت. بدین صورت که با پایان یافتن قراردادهای سالانه شرکتهای نفتی اروپایی با ایران، آنها مجاز به تمدید این قراردادها نبودند. در نهایت با اعمال این تحریم در سال 2012 حجم واردات نفت خام اروپا از ایران به صفر رسید. اما اکنون در سایه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران به این قاره به 800 هزار بشکه در روز رسیده است. فعلاً این مشتریان تمایلی به افشای نام خود ندارند اما در فهرست خریداران نفت خام کشور نام شرکت‌هایی نظیر توتال فرانسه، سپسا اسپانیا، ساراس ایتالیا، لوک اویل روسیه و هلنیک پترولیوم یونان دیده می شود.
    تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها بازگشت
    به گفته وزیر نفت، میزان تولید نفت خام ایران پیش از تحریم‌ها سه میلیون و ٩۰۰ هزار بشکه در روز بوده که پس از تحریم‌ها بیش از یک میلیون بشکه کاهش یافت و در اوج تحریم، تولید نفت ایران روزانه ٢ میلیون و ٧۰۰ هزار بشکه در روز شد که یک میلیون بشکه آن صادر می‌شد. اما در حال حاضر تولید نفت خام ایران به بیش از 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسیده و این به معنی رسیدن حجم تولید نفت خام ایران به سطح پیش از تحریم‌ها است.
    آژانس بین‌المللی انرژی نیز در همین خصوص اعلام کرده است که تولید نفت ایران در ماه آوریل به 56/3 میلیون بشکه در روز رسید، میزانی که در نوامبر 2011 (پیش از اعمال تحریم‌ها) به آن دست یافته بود. اکنون هم صادرات این کشور به 2 میلیون بشکه در روز، نزدیک به سطح پیش از تحریم‌ها رسیده است و به نظر می‌رسد که دیگر تولید نفت این کشور به سطح پیش از تحریم‌ها بازگشته باشد. این نهاد بین‌المللی در گزارش ماهانه خود نوشت: «با خریدهای چشمگیر چین و اروپا، صادرات نفت ایران نسبت به ماه مارس افزایش یافته است.» بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در ماه آوریل 800 هزار بشکه نفت در روز از ایران خرید که 57 درصد از ماه مارس بیشتر است. خریدهای اروپا با سفارش توتال و توپراس ترکیه نیز که به حدود 500 هزار بشکه در روز می‌رسد، بیش از دو برابر ماه پیش از آن است. مشتریان اروپایی پیش از تشدید تحریم‌ها روزانه از ایران حدود 600 هزار بشکه نفت می‌خریدند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها