عصر خودرو

لزوم توجه به مزیت‌ها در اقتصاد مقاومتی

فولاد مزیتی برای صادرات

عصر بازار- در سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی توجه به محدودیت‌ها و تخصیص هوشمندانه منابع جزو الزامات است و از همین رو صنایع با مزیت باید در اولویت سیاست‌گذاران قرار گیرد.

فولاد مزیتی برای صادرات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اقتصاد مقاومتی در نگاه اول مفهوم چندان پیچیده‌ای ندارد و مصداق‌های مرتبط با آن بارها از سوی مقام معظم رهبری، دولتی‌ها، نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و تصمیم سازان اقتصادی مورد تأکید قرارگرفته است. به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی استان، «اقتصاد مقاومتی یعنی، نگاه به درون، حمایت از صادرات، ثروت آوری، توجه به مزیت‌ها و حال سؤال اینجاست که چرا این گزاره‌های اقتصادی به عمل نپیوسته است؟».

    ** رعایت اقدام و عمل در مزیت‌ها

    همان‌گونه که عنوان شد، درون‌نگری و توجه به مزیت‌ها از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است. درون‌نگری به این معنا که، صنایعی که مزیت صادراتی داشته و توان ارزآوری دارند و ایجاد ارزش‌افزوده در آن‌ها ساده‌تر صورت می‌گیرد در اولویت نگرش دولت قرار گیرند. چراکه در فضای اقتصاد، همیشه هنر سیاست‌گذاران، به تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود بوده و این اصل، در اقتصاد مقاومتی و نگاه به صنایع مزیت‌دار باید رعایت شود.

    علاوه بر مزیت ارزآوری، وجود زنجیره تأمین در داخل نیز دیگر عاملی است که می‌تواند صنایع مقاوم اقتصادی را در اولویت قرار دهد. اتکا به مواد اولیه داخلی و گستردگی زنجیره تولید یک صنعت، اتکا به خارج و اثرپذیری آن از نوسانات بازارهای جهانی یا مباحثی همچون تحریم را کاهش داده که کاملاً منطبق بر اصول اقتصاد مقاومتی است.

    ** فولاد به‌عنوان مزیتی برای صادرات

    صنعت فولاد از مواردی که به آن اشاره شد تمامی شرایط منطبق بر اقتصاد مقاومتی را دارا است و ازاین‌رو به‌زعم بسیاری از کارشناسان، این صنعت را می‌توان در اولویت صنایع مقاوم قرار داد.

    زنجیره تولید فولاد در کشور از استخراج سنگ‌آهن تا تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا نظیر لوله‌های دقیق، خودرو، لوازم‌خانگی و محصولات ساختمانی ادامه یافته اما عدم تناسب بخش مختلف این زنجیره موجب واردات و بر هم ریختگی وضعیت تولیدکنندگان داخلی شده است.

    باوجود تقاضای مناسب در داخل کشور، برخی شرکت‌های بزرگ فولادی نظیر فولاد مبارکه نیز توانسته‌اند حتی در سال‌های سخت تحریم، علاوه بر رفع نیاز داخل، برای رفع نیاز ارزی خود به صادرات مبادرت ورزیده و برای کشور ارزآوری کنند.

    با توجه به رتبه پانزدهم ایران در تولید فولاد جهان، تمرکز بر رشد صادرات این محصول، می‌تواند ایران را به یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای در قیمت‌گذاری فولاد تبدیل کند.

    ** راهکارهای مقاوم‌سازی فولاد

    راهکارهای کلی مقاوم‌سازی صنایع بارها از سوی مقام معظم رهبری اعلام‌شده اما مقاوم‌سازی در جزئیات، می‌تواند بسته به ماهیت صنعت، صنایع بالادستی، صنایع پایین‌دستی، حجم در اقتصاد و اثرگذاری بر متغیرهای کلان اقتصادی متفاوت باشد.

    از دید کلی، اولین اصل برای مقاوم‌سازی هر صنعتی تدوین برنامه بلندمدت و نقشه راه است که در مورد فولاد، سال گذشته این نقشه با همکاری ایمیدرو، وزارت صنعت و انجمن فولادسازان تدوین گردید.

    از دیگر راهبردهای کلی حصول اقتصاد مقاومتی در صنایع، درون‌نگری در تأمین نیازهای صنعت نظیر قراردادهای خرید مواد اولیه، تجهیزات، خدمات پیمانکاری، بهره‌وری انرژی و تأمین دانش فنی است.

    تشکیل کارگروه‌های تخصصی مرتبط با صنعت فولاد در استان‌های برتر تولیدکننده این محصول نظیر اصفهان، ذیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان‌ها اقدامی حیاتی در این زمینه است و این کارگروه باید در راستای تطبیق راهکارهای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مذکور به ارائه راهکار بپردازد.

    عدم غفلت از خصوصی‌سازی واقعی در صنعت، استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی تولیدکننده فولاد، گروه‌های تخصصی اتاق بازرگانی، خانه صنعت، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان مرتبط با فولاد در این راه بسیار ضروری است.

    تمرکز بر بومی‌سازی قطعات، بومی‌سازی دانش فنی و حفظ ارتباط صنعت و دانشگاه ازجمله محورهای اصلی توسعه فولاد در مسیر اقتصاد مقاومتی خواهد بود که نیازمند سرمایه‌گذاری چندانی نیز نیست و در حال حاضر نیز بعضاً از سوی بنگاه‌های بزرگ در اولویت اجرا قرارگرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو