عصر خودرو

همکاری مشترک ترکیه و بلژیک برای ساخت ۵ نیروگاه حرارتی در ایران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: کنسرسیوم مشترکی از کشورهای ترکیه و بلژیک، پنج نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی به ظرفیت نزدیک به پنج هزار مگاوات در ایران می سازند.

همکاری مشترک ترکیه و بلژیک برای ساخت ۵ نیروگاه حرارتی در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «محسن طرزطلب» امروز (شنبه) افزود: این همکاری، نخستین قرارداد سرمایه گذاری خارجی در این بخش است.
    وی یادآورشد: مذاکره با سرمایه گذاران خارجی برای حضور در صنعت برق کشور از حدود یک سال پیش آغاز و تفاهم نامه های اولیه نیز منعقد شده است، اما در پسابرجام این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می شود.
    این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که نخستین قرارداد سرمایه گذاری خارجی تا پیش از نیمه خردادماه امسال به سرانجام رسیده و منعقد شود.
    وی افزود: این قرارداد همکاری با کنسرسیومی ترک - بلژیکی به ارزش سه میلیارد دلار برای ساخت پنج نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی است.
    نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاهی مشتمل بر تعدادی توربین گاز و توربین بخار است. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت سیکل ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن تا 600 درجه سانتیگراد دما بطور مستقیم وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه سیکل ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند.
    طرزطلب تاکید کرد: انتقال فناوری، افزایش توان ساخت داخل، تامین کامل منابع مالی و انجام حداقل 51 درصد کار در داخل کشور، رویکردهای اصلی وزرات نیرو در انعقاد قرارداد با طرف های خارجی است.
    وی بیان داشت: علاوه بر این، مذاکره برای اضافه کردن 10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور با خارجی ها در حال انجام است که امید می رود امسال این مذاکرات به نتیجه برسند.

    ** همکاری با مپنا در توربین های گازی کلاس F
    مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی همچنین از امضای تفاهم نامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت مپنا در هفته آینده خبر داد که مقرر است با استفاده از توربین های گازی با بازدهی بالا و فناوری جدید انجام شود که پروژه های مربوطه از حدود سه ماه آینده آغاز می شوند.
    به گفته این مقام مسئول، این قرارداد افزون بر 2 میلیارد و 500 میلیون دلار ارزش دارد که همسو با اقتصاد مقاومتی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
    وی خاطرنشان ساخت: دولت و وزارت نیرو از سال ها پیش سرمایه گذاری خوبی برای ساخت توربین های گازی و همچنین بخش بخار نیروگاه های گازی آغاز کرده اند و امروز به روز کردن این فناوری ها و استفاده از توربین های کلاس اف(F) با بازدهی بیش از 58 درصد برنامه ریزی شده است.
    طرزطلب یادآورشد: اکنون تعداد معدودی از شرکت های بین المللی نظیر جی.ایی(GE) آمریکا، میتسوبیشی ژاپن و آلستوم فرانسه از فناوری ساخت توربین های کلاس F برخوردارند و حتی شرکت مپنا نیز در تعامل با این شرکت ها انتقال فناوری انجام می دهد.

    ** لزوم کنترل مصرف برق در ساعت های اوج
    مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با یادآوری اینکه در برنامه ششم 26 هزار مگاوات باید به ظرفیت نیروگاه های کشور افزوده شود، افزود: نزدیک به 19 هزار مگاوات آن حرارتی است در حالی که برخی نیروگاه های کشور قدیمی بوده و نیاز به بازسازی دارند.
    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ساخت هر نیروگاه حداقل به سه سال زمان و یک سال نیز برای تامین سرمایه نیاز دارد، از اکنون نگران کمبود برق در سال های آینده هستیم؛ زیرا در صورت رشد اقتصادی، نیاز صنایع و سایر بخش ها به برق افزایش می یابد؛ براین اساس کنترل مصرف برق در سال جاری و سال آینده بویژه در ساعت های اوج مصرف ضروری است.
    طرزطلب، با یادآوری تخصیص 19 درصدی بودجه سال گذشته این شرکت از محل طرح های تملک دارایی در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با تخصیص بودجه های پیش بینی شده، به این شرکت در انجام وظیفه سنگین محول شده یاری برسانند.
    به گفته وی، سال گذشته انتظار می رفت که حداقل 2 هزار و 500 مگاوات از محل نیروگاه های حرارتی به ظرفیت برق کشور اضافه شود که فقط 350 مگاوات آن وارد شبکه شد.
    ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور تا پایان سال گذشته 74 هزار و 350 مگاوات بود که از این میزان، بیش از 85 درصد آن معادل 60 هزار مگاوات از نیروگاه های حرارتی تامین می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها